‘Joop en zijn omgevallen platenkast’

My Generation: 50 jaar muziekgeschiedenis tijdens één feest

Tekst: Arnold le Fèbre ,

80’s Verantwoord, 90’s Now, Zer00’s Heroes, Stekker in het park – bekende namen voor elke Utrechter die wel van een feestje houdt. Verantwoordelijk voor al deze (en nog veel meer) feestjes is het Utrechtse Triomf Producties. We zochten dj en financieel directeur Joop Angenent van Triomf op voor een gesprek over succes, wijn in glas én het nieuwe feest My Generation, dat specifiek is bedoeld voor de ‘oudere jongere’.

We hebben afgesproken bij Joop Angenent thuis. Tijdens ons gesprek zal hij regelmatig opstaan om een nieuw plaatje op te zetten; middelpunt van de woonkamer is namelijk een imposant dj-meubel, ingebouwd tussen duizenden lp’s en cd’s. Maar voordat we in de geschiedenis van Triomf duiken, blikken we eerst even vooruit. Naar 28 februari om precies te zijn. Dan wordt namelijk voor de eerste keer My Generation georganiseerd, een clubavond voor ‘de oudere jongere’.

“Het begon allemaal op een zondagmiddag in Tivoli Spiegelbar, jaren geleden”, vertelt Angenent - een bebaarde veertiger die er nog verrassend jong uitziet. “Ik organiseerde destijds sixties-middagen onder de noemer The Happening. Er kwamen muzikanten langs, ik draaide van alles en nog wat, gezinnen schoven aan, je kon er ontbijten met eieren en wafels… Later ben ik ook gaan draaien voor de Amsterdamse kunstenaarssociëteit De Kring en daar ontdekte ik dat oudere mensen niet alleen maar muziek uit de jaren zestig en zeventig willen horen. Ze willen dansen op Curtis Mayfield, maar ook op Happy van Pharrell Williams. Toen dacht ik: ik moet wat doen voor een oudere doelgroep. En dat idee is blijven hangen. Op My Generation grasduin ik door vijftig jaar muziekgeschiedenis en combineer ik oud met nieuw. Ik noem het wel eens gekscherend ‘Joops omgevallen platenkast’.”
 
Wijn en hapjes
“Met My Generation richten we ons op een oudere doelgroep, waar veel te weinig voor wordt georganiseerd. Daarnaast leggen wel de lat kwalitatief hoog. We schenken bijvoorbeeld wijn in glas en hebben Grapedistrict gevraagd om de wijnkaart samen te stellen. Verder hebben we een bierbar met speciaalbiertjes, er is plek om te zitten, we gaan langs met hapjes en er zijn originele jaren zestig-vloeistofprojecties te zien. We creëren echt een beleving. Onderdeel van de avond is het optreden van een gastartiest. Voor deze eerste editie hebben we Claw Boys Claw gevraagd om te komen optreden. Ze spelen een aantal nummers van hun eind vorig jaar verschenen nieuwe album Hammer, aangevuld met een handvol nummers die een inspiratiebron voor hen zijn. En dat zijn grappig genoeg niet de meest voor de hand liggende nummers!”
 

Hoe zit het nu precies met die ‘oudere jongere’? Is My Generation ook leuk als je 30 bent?  Angenent: “Kom alsjeblieft langs als je de muziek te gek vindt! Maar je moet ergens een streep trekken. De ondertitel van My Generation is niet voor niets ‘There’s still life after 35’! Het is nu eenmaal niet zo relaxed als je als veertiger of vijftiger in een zaal staat die voor de helft is gevuld met 18-jarigen... Niet dat je daar staat met een plastic bekertje met wijn en denkt: word ik hier niet te oud voor?”

Hoe het allemaal begon
Het organiseren van feesten rond een concept is niet nieuw voor Joop Angenent. Het begon allemaal in 2000, toen Angenent de 80’s Verantwoord-feesten lanceerde in poppodium EKKO. “Als je zoiets neerzet, moet het wel meer zijn dan alleen een dj en wat videobeelden. Het moest een totaalbeleving worden. Voor de eerste vier edities hebben we bijvoorbeeld een jaren tachtig-woonkamer nagebouwd, compleet met authentieke meubels. We hadden zelfs een expositie georganiseerd, met een Rubiks Cube en originele posters met teksten als Geen Woning, Geen Kroning. De bezoekers moesten echt het gevoel krijgen in de jaren tachtig te zijn beland.”
 
80’s Verantwoord was een instant succes. Een jaar en diverse uitverkochte edities later verhuisde het feest naar Tivoli en naar Lowlands. “En toen bleek dat we wel handig zou zijn om eigen productiebedrijf te hebben”, vertelt Angenent. “Nu had een aantal vrienden een theaterproductiebedrijf, Triomf, én de nodige ervaring. We hebben de koppen bij elkaar gestoken en ik besloot mijn eigen bedrijf te verkopen en me volledig te richten op Triomf.”
 
Vanaf dat moment volgden de succesvolle feesten elkaar in rap tempo op: 90’s Now, Zer00’s Heroes, Club Lebowski, Dum Dum, Knaltival, Retro DeLuxe Stekker in het park (samen met Vers Vermaak) en Singlefeestje... “Voor elk feest zetten we iets bijzonders neer. Voor de jaren negentig-feesten pakken we bijvoorbeeld uit met compleet aangeklede zalen, special acts, lasershows en live artiesten, terwijl we voor Zer00’s Heroes een interactief Hyves-achtig scherm neerzetten, waarop bezoekers berichten kunnen plaatsen, foto’s uploaden en noem het maar op. Er gebeurt echt van alles op dat scherm. Singlefeestje is dan weer geen feest waar singles elkaar kunnen ontmoeten, maar precies wat de naam al aangeeft: er staan talloze bakken met (cd-)singletjes, je kiest er eentje uit en die wordt vervolgens gedraaid.”
 
Uitstraling en art direction
Triomf Producties houdt zich niet alleen bezig met eigen feestjes, maar verzorgt ook de aankleding en de art direction van festivals als Best Kept Secret, Le Guess Who?, Bevrijdingsfestival Utrecht, Eurosonic/Noorderslag, Indian Summer Festival, Soenda, Concert At Sea en Into The Great Wide Open. “Als je op een festival komt, gaat het er niet gelijk om wie er op het podium staat, maar hoe je wordt ontvangen. Wat de uitstraling is van een festival.”
 
Verder wil Triomf zijn ervaring en expertise gebruiken om mensen te helpen bij het realiseren van hun feest. “Als je een nieuw evenement wilt organiseren, moet je echt investeren. Je moet iedere keer met iets nieuws op de proppen komen en dat kost heel veel geld en moeite. We hebben de mazzel gehad dat we met 80’s Verantwoord direct succes hadden, maar met My Generation ben ik bijvoorbeeld anderhalf jaar bezig geweest. We zijn het aan de muziek en aan Utrecht verplicht om ons netwerk en ervaring in te zetten om jonge enthousiaste mensen met een goed idee te helpen om hun idee landelijk neer te zetten en succesvol te maken.”
 

Te doen: My Generation, vrijdag 28 februari @Tivoli Oudegracht, Utrecht