Het Utrechtse My Blue Van leverde in 2013 een prachtige debuutplaat af: As colours change. Deze prima klinkende en gemakkelijk wegluisterende cd gevuld met bluesy gitaarlicks en soulvolle vocalen van Bas Beenackers, subtiel maar doelgericht drumwerk van Dennis Wechgelaar en deinende baslijnen van Freek van Ede, wist menigeen aan te spreken. Velen die de band live zagen, waren onder de indruk van het organische en strakke geluid én van het gevoel dat de band over brengt. My Blue Van stond in februari 2013 in een uitverkochte EKKO tijdens hun album-release show en pikte aan het eind van het jaar de 3voor12/Utrecht Awards voor beste live act en beste video (voor Bumpy road) ook nog even mee. Inmiddels is de band doorgedrongen tot de finale van de Grote Prijs van Nederland die op 20 december aanstaande plaatsvindt in de Amsterdamse Melkweg. We spreken de drie heren tijdens de opnamen van hun nieuwe, nog titelloze, plaat in de Barn In The Meadow-studio van Jordi Langelaan in het Utrechtse Benschop.

Wanneer we arriveren, is Beenackers bezig om een akoestische gitaarpartij in te spelen over een verder compleet klinkend nummer. Wat we horen klinkt meteen vertrouwd: een heerlijk deinend, sfeervol meeslepend stuk muziek. Terwijl Langelaan vanuit de control-room tegen Beenackers zegt "volgens mij was deze goed," reageert de laatste rustig maar resoluut: "nou, volgens mij niet, zullen we er nog eentje doen?" en doet vervolgens een extra take. Het blijkt tekenend voor hoe de band is en werkt: vastberaden en weloverwogen - maar bovenal ook ontspannen.

De ervaring leert
Wechgelaar: "Nadat As Colours Change af was, dachten we als band het één en ander wel geregeld te hebben, zoals een albumrelease-show en enkele plaatrecensies. Maar achteraf hadden we misschien toch wel wat meer kunnen doen om nog wat extra aandacht te genereren. Tijdens de voorbereiding voor deze plaat waren we overal in een wat vroeger stadium bij. Nog los van de opgedane studio-ervaring ben je gewoon veel bewuster met je nummers bezig: wat zijn de mogelijkheden binnen een nummer of wat kan er eventueel nog bij aan kleine extra's." Van Ede: "Op deze plaat staan heel veel nummers die we nog nooit live gespeeld hebben, dus veel vers geschreven materiaal. Dit in tegenstelling tot de vorige plaat. De nummers op As Colours Change speelden we al enige tijd voordat ze daadwerkelijk werden vastgelegd." Beenackers: "Los van de opnames hebben we over dingen als distributie en persbenadering vantevoren beter nagedacht, in plaats van 'we gaan gewoon een plaat maken en we zien wel wat er daarna gebeurt’. We hebben Martijn Mannak als boeker in de arm genomen en hij tipte ons over Lonneke van der Loos die heeft gewerkt voor PIAS en daarna voor zichzelf is begonnen. Zij helpt mee in het strategisch aanpakken van 'Hoe deze plaat nu het beste aan de man te brengen?'"

Ontwikkeling van het bandgeluid
As Colours Change werd destijds opgenomen in de Barn in the Meadow-studio van Jordi Langelaan, midden tussen de weilanden van het rustige Benschop. De band koos ervoor om ook hun tweede langspeler in deze prachtige studio op te nemen. Wechgelaar: "Je kijkt toch naar het totaalplaatje: sfeer, kwaliteit, prijs, samenwerking - dit voelde heel prettig bij Langelaan dus we waren er voor onze tweede plaat eigenlijk snel uit."

Wechgelaar vervolgt: "We hebben wel een soort van evolutie doorgemaakt. Waar we op de vorige plaat best lang over het schrijven van de liedjes hebben gedaan (sommige waren één, twee jaar oud toen ze op de plaat kwamen, andere maar een maand), zijn deze nummers toch voornamelijk in het laatste half jaar geschreven, waardoor er toch meer cohesie lijkt te zijn tussen de nummers onderling. Je wordt je ook bewuster van het totaal-geluid." Beenackers: "In acht dagen tijd hebben we eigenlijk alles opgenomen en nu zijn we deze laatste dagen bezig met allerlei kleine toevoegingen zoals percussie in de vorm van bijvoorbeeld shakers. In vergelijking met de vorige plaat hebben we dus meer tegelijkertijd opgenomen en zijn er meer takes daarvan blijven staan, wat de muziek en dynamiek ook erg ten goede komt." Wechgelaar: "We hebben geen metronoom gebruikt, maar hebben geprobeerd alles heel steady te houden, dit komt de organische kant van onze muziek uiteindelijk ook heel erg ten goede."

Het creeëren van het optimale totaal-geluid blijkt voor de band zodanig belangrijk, dat Wechgelaar een nieuw drumstel kocht en Van Ede een nieuwe basgitaar aanschafte.
Beenackers: "Doordat ik een nieuwe akoestische gitaar heb gekocht, ga ik daar meer op spelen en die ideeën incorporeren in de nummers. Bij één nummer, dat ik alleen speel, zijn er bijvoorbeeld wat flamenco-achtige invloeden verwerkt. Je wordt wel geïnspireerd door een nieuw instrument. Als ik mijn oude, vijftig euro-parkgitaartje had gehad, was zoiets niet ontstaan. Dat is dus voor mijn gevoel wel iets wat de vorige plaat niet had. Aan de andere kant is het ook moeilijk te zeggen, je moet het eigenlijk gewoon maar horen." Wechgelaar: “Ja, in mijn beleving is het nog steeds gewoon My Blue Van, en ik denk dat het voor de luisteraar ook niet heel anders zal klinken, behalve dat het nieuwe nummers zijn en dat over alles misschien een net iets ander sausje ligt." Beenackers: "Kijk, je zit ook met z’n allen in een bubbel hè, je weet niet goed hoe het gaat vallen, wat mensen er in zullen horen. Als je het hebt over stijl en genres is het ook maar afwachten wat mensen er voor label op zullen plakken. Maar dat vind ik eigenlijk niet zo relevant." Van Ede voegt toe: "Ik denk wel dat we iets breder zijn gegaan binnen de muziek ten opzichte van de vorige plaat."

Hoge productiviteit
Beenackers: "We hebben wel vijftien á zestien nummers opgenomen. Het kan zijn dat daar wat nummers van afvallen of dat we een 'deluxe edition' uitbrengen met bonustracks of zoiets, maar dat moeten we allemaal nog bekijken." Wechgelaar: "We zijn erg tevreden met deze nummers, ik vind ze stuk voor stuk hoogstaand. We verwachtten zelf ook niet dat het er zoveel zouden worden, maar terwijl we bezig waren de nummers op te nemen, bleef die liedjesmachine daar (wijst naar Beenackers) maar doorpruttelen." Beenackers: "De maanden naar het opnemen toe waren op de één of andere manier gewoon een fijne periode en bij mij bleven de ideeën maar komen. Als je al weet 'ik moet hier aan werken', dan komt er eigenlijk juist weer iets nieuws boven drijven. En zo kom je terloops op dingen waarvan je vindt dat ze wel bij de plaat passen en die er dan ook gewoon op moéten komen. En ook onze producer, Jordi, heeft een belangrijke rol gespeeld." Van Ede: "Jordi zegt gewoon: 'zet alles er maar op wat je hebt, kan me niet schelen hoe laat het wordt, we maken het af'."

Toekomst en een tipje van de sluier
Beenackers: "De release van de nieuwe plaat staat nu gepland voor februari 2015, dus twee jaar na het uitbrengen van de vorige plaat. Vlak daarvoor brengen we in ieder geval een single uit en daarbij wordt ook een videoclip gemaakt. Niels van der Wegen, die ook het artwork voor As Colours Change maakte, is echt een beeldtovenaar en wilde graag een clip met ons maken. Het lijkt allemaal kort dag, maar er zijn concrete plannen en het moet in principe allemaal gaan lukken."

Wechgelaar: "Ja, en kom allemaal op 20 december naar de Melkweg voor de finale van de Grote Prijs van Nederland." Beenackers: "...waar we ook nog een verrassing in petto hebben waar ik verder niets over kan zeggen. Maar in de cd zitten ook meerdere verrassingen. We hebben heel veel met het geluid gespeeld en best veel onconventionele dingen gebruikt qua instrumentarium. Niet om te 'overdoen', maar om toch een mooie gelaagdheid te creeëren." Wechgelaar: "We zijn in essentie een drie-mansformatie en dat hoor je ook zeker terug op de plaat, maar je kan gewoon wat gelaagder werken zonder dat je dat live altijd hoeft te bewerkstelligen. Dat is op deze plaat veel meer gedaan dan op de vorige." Beenackers: "Het lied moet in de kern staan, maar het is zonde om de extra waarde van een studio niet te gebruiken."

In de studio zelf wordt nog een tipje van de muzikale sluier opgelicht. Wechgelaar maakt zich klaar om met kwastjes op een golfplaat een extraatje toe te voegen aan zijn drumpartij. Van Ede laat ons allerhande shakers zien. Ondertussen showt Beenackers ons zijn zingende zaag, waar hij spontaan enkele klanken uit tovert die perfect lijken te passen bij het op dat moment afgespeelde nummer. Vervolgens wordt dan ook besloten om deze klanken dan maar in dit nummer vast te leggen.

My Blue Van: een mooie band, die door de karakters binnen de band een hele natuurlijke, organische en kloppende chemie heeft. En dat zullen we ongetwijfeld terug gaan horen op hun tweede album.

Te zien: My Blue Van e.a. tijdens de Grote Prijs, vrijdag 20 december 2014 @ Melkweg, Amsterdam.
De eerste shows voor 2015 zijn geboekt en worden te zijner tijd bekendgemaakt.