Kunst en popmuziek verenigd tijdens eerste halve finale Art Rocks

Centraal museum voor één dag podium voor muzikanten

Tekst: Fay Troost / Foto’s: Wijgert-Jan van As ,

De afgelopen weken stuurden 165 acts een zelfgeschreven nummer in voor de landelijke muziekcompetitie Art Rocks. Wat in 2012 begon als een initiatief van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is in 2014 uitgegroeid tot een samenwerking tussen Museum Boijmans Van Beuningen, Centraal Museum Utrecht en het Groninger Museum. Het gezamenlijke doel is om een brug te slaan tussen kunst en popmuziek. Er wordt geprobeerd een nieuwe doelgroep aan te spreken: zij die van muziek houden, maar nooit musea bezoeken. De dertig beste acts zijn door een vakkundige jury en publieksstemmen geselecteerd om de nummers live ten gehore te brengen bij het kunstwerk waar zij zich door lieten inspireren. De eerste halve finale vond plaats in het Centraal Museum in Utrecht. 3voor12/Utrecht was erbij!

Wanneer je het Centraal Museum binnenstapt is de keuze aan de bezoeker welke act hij of zij als eerste wil bewonderen. Op drie verschillende plekken in het museum vinden optredens plaats, die gedurende de dag worden herhaald. Logischerwijs begint een groot deel van de bezoekers de museumronde in de garderobe, waar Roos Blufpand, Sophie Veline en Ekio & Yesper hun nummers te midden van rijen grote grijze lockers ten gehore brengen. Allemaal lieten zij zich inspireren door het kunstwerk Derelict Woman (verlaten vrouw) van Duane Hanson. Hanson staat bekend om zijn (hyper)realistische beelden, waarmee hij mensen wil laten nadenken over manieren om de wereld te verbeteren. Ekio & Yesper schreven het nummer ‘Hel’, dat de nare kanten van de wereld laat zien. Zij verwerkten in de rap de gevoelens die het kunstwerk bij hen opriep. Roos Blufpand schreef het nummer ‘Laatse Dans’ waarin zij heel poëtisch het aanbeeld van de vrouw beschrijft. Zij begeleidt zichzelf op de piano en wordt hierbij ondersteund door een cellist. De klanken doordringen de ruimte waardoor je overvallen wordt door een beklemd gevoel. Sophie Veline heeft in haar nummer, in zowel de tekst als het geluid, het gevoel jezelf kwijt te raken verwerkt. Met grote ogen kijkt zij het publiek aan, dat vooral uit familie en vrienden lijkt te bestaan, terwijl zij met haar stem de leegte en eenzaamheid van het kunstwerk omschrijft.  

Terwijl het publiek zich door het museum verspreidt maakt Christel Meijer zich op voor haar optreden in expo 1. In de ruimte is het oppassen dat je niet te dicht bij de schilderijen komt, wat maakt dat je dicht bij Meijer en haar vier zangeressen komt te staan. Meijer heeft voor haar inzending ‘Mistifying Mistress’ de vier stemmen zelf ingezongen. Voor het nummer liet zij zich inspireren door een portret van Asta Nielsen. Ze vertelt dat het schilderij verschillende vragen bij haar opriep. Zoals zij zelf zegt ‘’Ik weet niet zo goed wat ik met haar aan moet’’. De vrouwen weten het nummer acapella krachtig over te brengen. Nielsen kijkt vanuit haar ooghoeken mee. Haar blik wordt aan het einde van het optreden beantwoord wanneer Meijer over haar schouder terugkijkt.
Aan de andere kant van de zaal staat Jeroen Kant naast het beeld van Tankman, de man die in zijn eentje achttien tanks probeerde tegen te houden tijdens de studentenprotesten in 1989 in China. Vlak voor Jeroen wil beginnen met spelen schiet zijn gitaarband los, wat voor gegrinnik vanuit het publiek zorgt. Alhoewel het een serieus onderwerp betreft wordt de sfeer hierdoor iets minder ernstig. Kant staat bekend om zijn protestliederen en ‘Bedot & Voorgelogen’ is dan ook typerend voor zijn stijl.  

Om bij de tuinkamer van het museum te komen moet je buitenom lopen. Hier staan onder andere De Oorganisatie en Insayno & Rass Motivated, die beiden een nummer schreven bij Tankman. De Oorganisatie heeft ervoor gekozen vóór het podium te gaan staan. Zij kiezen ervoor het publiek te confronteren met het onderwerp, waar Insayno & Rass Motivated kiezen het onderwerp ter discussie te stellen. De Oorganisatie schreeuwt boven de muziekband vol rauwe geluiden uit. De frontman loopt door de ruimte terwijl hij ‘Tank man!’ schreeuwt. Hier en daar kijkt het publiek elkaar enigszins ongemakkelijk aan. Bij Insayno & Rass Motivated zijn de Afrikaanse invloeden duidelijk voelbaar. Het nummer ‘Slavenmentaliteit’ is een mix van rap en zang, en een mix van de Engelse en Nederlandse taal. In het nummer wordt het kuddegedrag van de mens tegenover de rebel die in opstand komt geplaatst. Zoals de mannen zeggen: ‘’Ieder individu dient uiteindelijk zichzelf te dekoloniseren van een ‘slavenmentaliteit’ om te kunnen veranderen in een ‘Tank Man’’’.

Door naar de finale zijn Christel Meijer en Insayno & Rass Motivated. Zij zullen samen met de beste acts uit de andere voorrondes in de finale staan. Deze zal op 16 januari plaatsvinden in het Groninger Museum tijdens Eurosonic Noorderslag.

Gezien: eerste halve finale van Art Rocks, 29 november 2014 @ Centraal Museum Utrecht