10 jaar met... Simon Akkermans

"Ik durf nu te zeggen dat ik een Studio heb"

Tekst: Kelly Leeuwis / Foto's: Atze de Vrieze, Martijn Zuidweg, Tim van Veen, Anna van Kooij, Reinier Asscheman, ,

3voor12/Utrecht vraagt in 2014 aan diverse muzikanten hoe zij de afgelopen tien jaar hebben ervaren. Dit keer vragen we het aan producer Simon Akkermans. Na zijn internationale roem als C-Mon in C-Mon & Kypski focust Akkermans zich volledig op het produceren. Met de grote Kytopia-verhuizing afgelopen zomer naar Oudegracht, is zijn EpicRainbowUnicornStudio nu meer af dan ooit. Inclusief een muur vol naziboeken (voor de akoestiek) en een stapel mooie projecten, zoals Binkbeats.

In hoeverre was je tien jaar geleden al bezig met muziek?

"Ha! Tien jaar geleden kwam C-Mon & Kypski's tweede album bijna uit: Static Traveller. Een jaar daarvoor stonden we al op Noorderslag, waar we het rapportcijfer drie van 3voor12 kregen: 'C-Mon & Kypski maakt Hippie-Hop'. We waren niet blij met de beoordeling, maar we waren zelf ook niet zo trots op het optreden. We speelden in een zeer matige entreehal en door een snelle changeover bleek dat de helft van de apparatuur niet goed was aangesloten. Alle instrumenten gingen door een Akai Headrush, één van de eerste realtime loop-pedalen. Omdat dat dus allemaal in de soep liep, duurden de nummers veel te lang. 

Een jaar later deden we voorzichtige eerste stapjes in het buitenland. Zo stonden we voor het eerst op SXSW
in Austin, wat ook onze eerste VS-tour was. Het optreden ging goed en het was ook het beste schoolreisje zonder begeleiding ooit, haha!"
 

Wat zijn belangrijke momenten geweest voor jou als muzikant?

"Los van C-Mon & Kypski denk ik dat voor mij het produceren van Dazzled Kid's album (Fire Needs Air, red.) een belangrijk moment is geweest. Tjeerd Bomhof (Dazzled Kid, red.) gaf me die kans en daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor. Ik realiseerde me tijdens dat proces dat ik liever produceer dan dat ik op het podium sta. Dat reizen, wachten, setjes afdraaien en promoten… Ik miste het echt creatief bezig zijn met geluid. Zoals een pianospel opnemen met twee microfoons, waarvan je het geluid vervolgens door een Korg MS 20-synthesizer haalt, daar met een tapedelay een echo-effect aan toevoegt en het tot slot nog door een aparte versterker haalt. Dat soort opnemen.

Als jochie van tien
bouwde ik al een 'studio' van de oude radio's van mijn ouders. Sinds C&K spaar ik apparatuur en vanaf 2010 heb ik mijn eigen studioplek in Kytopia, waar ik mijn studio steeds verder uitbreidde. Je bent er nooit klaar mee, maar nu, met mijn nieuwe plek in Kytopia Oudegracht, durf ik echt te zeggen dat nu ik een Studio heb. Daar word ik gelukkig van. Ik mis optreden dan ook niet en ik betwijfel of dat ooit wel zal gebeuren."
 

Waar hoopte je tien jaar geleden dat je nu zou staan?

"Ik wilde met C-Mon & Kypski de wereld rond. Dat is gelukt, alhoewel we een aantal continenten niet geraakt hebben. Ik denk dat Shanghai het verst is waar we zijn gekomen. Ik ben blij te zien dat mijn oud-bandleden Jori (Collignon, red.) en Daniel (Rose, red.) nu met Skip & Die de rest van de wereld aan het afvinken zijn. Zij waren voorheen toetsenist en gitarist bij C-Mon & Kypski en zijn dit nu bij Skip & Die."

Wat vind jij kenmerkend aan de Utrechtse muziekscene?

"Het genre-overschrijdend samenwerken. Kijk naar de verschillende entiteiten in Kytopia: Kyteman, Binkbeats, DJ DNA, Black Sun Empire, Pitto, Kensington, Arts the Beatdoctor. Het zijn allemaal andere hoeken van de muziek en gaan toch door dezelfde deur. Voor mijzelf geldt ook dat ik me niet wil toeleggen op één genre. Goede muziek is goede muziek. Ik ben net zo enthousiast over gypsyfolkband Parne Gadje als over Bombay Show Pig of Binkbeats."

Wat zijn je plannen voor de (nabije) toekomst?

"Ik produceer het tweede album van Bombay Show Pig. We slaan daarbij een nieuwe richting in. Ik ben heel enthousiast over de nieuwe liedjes en de sound. Daarnaast begeleid ik Binkbeats, die afgelopen maand debuteerde op Le Guess Who? en nu een internationale tour doet. Voor komend jaar kijk ik uit naar het samenwerken met The Great Communicators in maart. Dat is een veelbelovende jonge band. 

Er zijn
verder nog zoveel toffe dingen die ik nog wil doen als producer. Van zwaar obscure pliep-tuut-knor-producties tot retecommerciële hitalbums: ik wil het allemaal een keer gedaan hebben."
 

Naast producer ben je sinds kort ook vader. Lukt het al om je muzikaliteit over te brengen op je kind?

"Haha, nou ze is pas acht maanden dus veel verder dan een monotone 'uuuuuuhhhhuuuuhhh' komen we nog niet. Maar ze is al wel in mijn studio geweest en daar voelt ze zich al thuis."


Te zien: try-out Bombay Show Pig, zaterdag 10 januari 2015 @ EKKO


Wil jij meer weten over 10 jaar Utrechtse popmuziek?
Wil jij weten wat er in de Utrechtse popmuziek de afgelopen 10 jaar nog meer voor moois is gebeurd? Dan is het fotoboek [on]zichtbaar in Utrecht wat voor jou. Dit fotoboek brengt het mooiste van 10 jaar Utrechtse popmuziek in beeld. Voor meer informatie en verkooppunten ga je naar www.onzichtbaarinutrecht.nl.