Sound of Freedom sluit viering 300 jaar Vrede van Utrecht af

Fotoverslag van slotspektakel op Vliegbasis Soesterberg

Foto’s en tekst: Roy Wolters ,

“Martijn, wat zullen we eens gaan doen op deze mooie zaterdagmiddag?” Martijn, negen jaar oud, is de zoon van de 3voor12/Utrecht-fotograaf die vandaag het slotstuk van de Vrede van Utrecht gaat vastleggen. Ze besluiten samen te gaan en maken het volgende mee.

De viering van 300 jaar Vrede van Utrecht begon dit jaar in april spectaculair met een concert van Junkie XL samen met het Metropole Orkest én het leger op het dak van de A2. Op het affiche van festival De Basis valt te lezen dat Sound of Freedom het slotspektakel is van een jaar vol vredevolle activiteiten. Eenmaal aangekomen is het flink lopen op het immense terrein van de voormalige vliegbasis Soesterberg. Na bestudering van de plattegrond lopen we eerst naar het sheltergebied. Dit gebied waar vroeger de straaljagers stonden geparkeerd, oefent een aantrekkingskracht uit op veel mensen die willen zien hoe het er nu bij ligt. Tussen de tenten door stuiten we links en rechts op geluiden en klanken die moeilijk te plaatsen zijn. Een grote groep zangers zingt en staat kriskras tussen het publiek opgesteld. Verder lopend zien we ook los opgestelde blazersgroepjes en slagwerkers. Martijn wijst me op een wel erg desolaat tafereel als hij een xylofoon spelende dame samen met een man en een grote trom in een afgelegen hoekje ziet staan. Later leren we dat het De Galm van Soesterberg was: vijfhonderd zangers, blazers en slagwerkers die samen een stuk van componist Merlijn Twaalfhoven speelden.

Vanaf het sheltergebied is het toch al gauw een kilometer lopen naar de volgende locatie, het hoofdpodium waar het Metropole Orkest later op de avond met een bijna uitverkocht optreden de viering afsluit. Maar niet voordat het leger een imponerende show neerzet waarin terroristen een groep kinderen gegijzeld houden die met veel machtsvertoon en wapengekletter bevrijd moeten worden door militairen. Zelfs de apache helikopter ontbreekt niet. Martijn is zwaar onder de indruk van het geheel en geniet met volle teugen.

Het Metropole Orkest, onder leiding van Anthony Weeden, begint solo maar na een tweetal composities betreedt rapper PAX het podium om de avond van commentaar te voorzien. De Syrische rapper Omar Offendum is het eerst aan de beurt en hij wordt opgevolgd door Karsu, een zangeres met een aanzienlijke reputatie. Ze stond op North Sea Jazz en trad tot tweemaal toe op in Carnegie Hall in New York. Een lust om naar te kijken en luisteren. Wende Snijders en Douwe Bob staan daarna op de agenda maar maken minder indruk. Het slotstuk is gereserveerd voor de legendarische soul-, jazz- en gospelzangeres Oleta Adams. Ze staat slechts een minuut of twintig op het podium maar laat een onuitwisbare indruk achter. Haar zang en persoonlijkheid stelen de show. Martijn geniet met volle teugen en nadat hij uitgelegd heeft gekregen wie Oleta is, is hij nog meer onder de indruk.

Waar het jaar spectaculair begon met Junkie XL eindigt het een stuk ingetogener, maar zeker niet minder indrukwekkend. Martijn vraagt of het volgend jaar weer is, maar als hij hoort dat het waarschijnlijk nog honderd jaar zal duren is zijn antwoord: "Jammer".


Gezien: Sound of Freedom op festival De Basis, zaterdag 21 september 2013 @ Vliegbasis Soesterberg, Soest