1. We zijn fijne mensen
Alle deuren van het Beauforthuis in Austerlitz staan wagenwijd open; iedereen is welkom, mensen met sociale angst kunnen met een gerust hart naar binnen en er zijn geen onpersoonlijke portiers die vroeg komende journalisten het leven zuur maken. Binnen rennen vrijwilligers rond voor de laatste klusjes, maar op een opgetogen manier, niet op een gestreste manier. Grapjes vliegen over en weer en 'natuurlijk mag je ze een vraag stellen'.
Mede-oprichter van Volkoren en muzikant Minco Eggersman blijkt een grote vriendelijke reus en maakt in alle hectiek tijd voor een vraaggesprek. Hij vertelt met glinsterogen van trots over de bands die vanavond gaan optreden. En over de club vrijwilligers die het label liefdevol draaiende houden.
Het publiek is een prettig gezelschap en zorgt voor een fijne sfeer. Het luistert vol aandacht naar het welkomstwoord en propt zicht daarna zonder geduw en getrek met z’n allen in het te klein uitgevallen café om niks van openingsact singer-songwriter Sarah Lois te missen. Verrassing: Sarah blijkt een frisse, jonge man en speelt een intieme set. Hier en daar sluit iemand zijn ogen, om glimlachend van zijn liedjes te genieten.
2. We geven om de inhoud
"De naam van het label is dus eigenlijk Volk-oren", legt Eggersman uit: "Muziek voor de oren van het volk. Maar de vergelijking met volkorenbrood gaat ook op. We hebben het label destijds opgericht om voedzame en eerlijke muziek uit te kunnen brengen. Dat deden we toen, dat doen we nu en dat is ook wat we in de toekomst willen doen."
"Daarnaast past het Beauforthuis als locatie van vanavond erg goed bij het label. Het past bij onze hang naar eerlijkheid en is door de beperkte ruimte al snel knus. Zeker als we hier lekker bier en kaarslicht aan toevoegen. Ik ben zelf ook getrouwd in het Beauforthuis, waardoor het voor mij nog specialer wordt."
3. We houden wel van een beetje theater
Het Duitse SEA+AIR mag de grotere zaal inwijden. Het duo komt op met klassieke muziek, kaarsjes en een plechtige buiging. Vervolgens trekken ze hun schoenen uit, om op het prachtig uitziende harpsichord-orgeltje met losse kerkorgel-pedalen te spelen. Met minimale middelen maken ze genoeg geluid voor een complete band.
Ook Mensenkinderen heeft nagedacht over de presentatie. Ze treden op in fanfare-pakken die zanger Bas van Nienes van vroeger heeft teruggevonden. Ponoka hijst zich daarentegen in geruite bloezen, overalls, cowboyhoeden en baseballcaps. Een verwijzing naar de kleine boerengemeenschap in Canada waar de band zijn naam aan dankt.
4. We besteden aandacht aan artwork
"Al vanaf het begin hebben we mooie producten gemaakt," licht Eggersman toe. "We hadden kalenders en puzzels en maakten lp’s voor Sixteen Horsepower toen platen nog niet zo hip waren." Verder zit de nieuwe plaat Reservoirs van zijn soloproject ME in een mini-reservoir. En bij de plaat van Ponoka hoort een boek met een persoonlijk relaas van Rick de Gier, die als kind een tijd in het gelijknamige Canadese plaatsje heeft gewoond.
5. We zijn niet vies van een beetje zingeving
Het valt niet meteen op, maar wie goed luistert hoort af en toe een verwijzing naar het geloof voorbij komen. De Gier van Ponoka leest voor uit zijn boek over de liederen die in de Canadese kerk werden gezongen en brengt zijn eigen versie van de hymn 'It is well with my soul'. Mensenkinderen zingt over een 'plastic bijbel' en 'hemelen die opengaan'.
"Er zijn inderdaad veel mensen christelijk van onze bands, maar het is geen voorwaarde om een plaat uit te brengen bij Volkoren," legt Eggersman uit. "Ik ben zelf christen en daardoor ken ik veel mensen met dezelfde achtergrond. Maar er zijn ook genoeg bandleden die niet gelovig zijn."
Toch lijkt er door het vreedzame verloop van de avond, de aandachtige bezoekers en dat typische Volkoren-sound een link te zijn met het geloof. Eggersman vindt het een mooie theorie en moet erom lachen. "Nee, ik denk het niet. Hooguit dat je wel goed leert zingen als je elke week naar de kerk gaat."
Gezien: Volkoren Festijn met o.a. Sarah Lois, SEA+AIR, Mensenkinderen en Ponoka, zondag 13 oktober 2013 @ Beauforthuis, Austerlitz