Aanstaande donderdag op de speciale Le Guess Who? editie van de Club 3voor12/Utrecht, gaan alle remmen los. Atlantis brengt een mix van filmische postmetal, rock en ambient, maar Heitinga laat zijn project niet graag in een hokje stoppen. Uitstapjes naar elektronica, techno of zelfs americana moeten dan ook gewoon kunnen. Als de nummers maar voorzien zijn van een dikke laag noise. De beperkingen die Heitinga zichzelf oplegt in de studio door vrijwel alles in z’n eentje op te nemen, zijn verdwenen met behulp van zijn zeskoppige collectief Atlantis. Maar dergelijke beperkingen acht hij wel nodig bij het produceren van muziek. “Op mijn plaat moet melancholie en wanhoop er altijd vanaf druipen. Four Tet, Burial of Nine Inch Nails doen beseffen dat er niet meer mensen nodig zijn om dat te bewerkstelligen. Alleen zelf kun je iets creëren wat recht uit het hart komt.”
Op het podium wordt Heitinga wel graag bijgestaan door bandleden. “Ik ben dan meer een onderdeel van de groep dan andersom. Ik ben geen frontman, laat de muziek het verhaal maar vertellen.” Geregeld mondt deze filosofie uit in een dynamisch liveoptreden met uitgesponnen soundscapes, snoeiharde elektronica en stuwende drumpartijen. Het kan alle kanten op met Atlantis. “Wie weet maak ik volgende keer een Depeche Mode-plaat.”
Toch kijkt Heitinga een klein beetje met een scheef oog naar zijn optreden op Le Guess Who. “Atlantis bestaat al zeven jaar en we zijn al een paar keer Hollandse Nieuwe geweest. Ik respecteer het, maar het kan veel meer zijn.” Het hangt volgens hem samen met een terughoudende muziekcultuur in Nederland. “De muziekcultuur is hier wispelturig en modegevoelig. De Staat werd een tijdlang gehypet en nu hoor je niets meer van die band. Waarom? Het is niet omdat de muziek nu ineens niet meer om aan te horen is. De scene is heel gezond, maar heeft geen kans om te bloeien.” Dat is in België anders, zegt Heitinga. “Daar worden alle goede artiesten echt omarmd. Het maakt niet uit of dat dEUS of Mintzkov is.”
De in zijn ogen logge organisaties als Mojo, 3FM, Live Nation en Buma/Stemra (dat afgelopen week nog een school binnenviel vanwege sinterklaasliedjes) zouden goed doen aan een hervorming. “Maak plaats voor een nieuwe generatie. 3FM profileert zich als alternatief, maar programmeert daar helemaal niet naar in vergelijking met bijvoorbeeld Studio Brussel. Het schuift Kensington naar voren. We hebben toch al Kings of Leon? Waarom moet Nederland telkens een eigen versie hebben van een grotere Amerikaanse band?”
En daarom blijft Le Guess Who vooral een festival voorbehouden aan de wat obscuurdere muziekliefhebbers. “Zonde, want er zit altijd wel wat voor iedereen bij,” aldus Heitinga. “Dit jaar speelt nota bene Mark Lanegan! Waar is 3FM?”
Te zien: Club 3voor12/Utrecht, in samenwerking met Hollandse Nieuwe en Le Guess Who? met o.a. Unterwelten, Atlantis, Nouveau Vélo, Twin Shades en True Roman, donderdag 28 november 2013 @ dB’s, Utrecht.