IJzeren Podiumdier
Naast zijn bureau rust een nieuwsgierige viervoeter, die ons trouw volgt door het doolhof van Patronaat voor een bak koffie. “Dat is m’n hond, Ouzo”, vertelt Ide Koffeman. “Hij gaat overal mee naar toe.” Terwijl de culturele duizendpoot nipt van zijn koffie en geniet van het uitzicht op de Leidsevaart feliciteer ik hem met zijn toch wel bijzonder ogende prijs. “Dankjewel” grinnikt hij. “Hij past hier goed binnen het wilde beestenbos.” Jeroen Blijleve ging hem voor als Beste Programmeur in 2004 en Patronaat verdiende Beste Podium in 2009. Hoewel de jonge programmeur grapt over zijn prijs, vindt hij het een mooie bevestiging van zijn kunnen. “Je bent toch gesetteld in een select gezelschap van mensen die je in deze prijs zijn voorgegaan. Dat zijn wel de gasten die voor mij altijd als een soort voorbeeld hebben gefungeerd en het is leuk om daar nu aansluiting bij te vinden.” Tijdens de uitreiking op Eurosonic Noorderslag benadrukte de VNPF dat Ide met relatief beperkte middelen veel resultaten heeft geboekt. De brede programmering en het café zorgen iedere week voor zo’n 3000 bezoekers en de samenwerkingen met lokale instanties zijn geïntensiveerd. “Dat hebben we hier met z’n allen mooi voor elkaar gekregen en daar pluk je nu de vruchten van. Het is leuk om in een situatie terecht te komen waarin je zoveel mogelijkheden hebt.”
Auto-didact
Ervaring heeft Ide voornamelijk opgedaan in Amersfoort. De culturele jongerenstichting Per Expressie is volgens de nuchtere Amersfoorter “de perfect leerschool geweest”. Ide besloot zijn nek uit te steken en zonder diploma op zak een groep mensen bij elkaar te zoeken om Amersfoort cultureel op de kaart te zetten. “Er was veel potentie, maar er was geen jongerenbeweging die zich bezig hield met de identiteit van de jongerencultuur in Amersfoort. Daar zag ik een kans; niet alleen op muziek vlak, maar ook voor theater, beeldende kunst, video, film en dans.” Het was zijn idee om dit op één moment allemaal bij elkaar te brengen en te laten zien wat Amersfoort in huis had. Aangezien Ide 24 uur per week in de kroeg werkte, werden veel zaken aan de bar gedaan: “Als ik iets wilde regelen met een bandje dan kwamen ze gewoon langs. Dan was ik wel gewoon aan het werk, maar dan heb je wel altijd tijd voor een praatje.” Doordat de kroegbaas blij was met al het volk dat over de vloer kwam, kneep hij vaak een oogje dicht wanneer Ide meer praatte dan werkte. Per Expressie mondde uit in een beweging die tot de dag van vandaag de lokale cultuur vertegenwoordigt en diens kracht weerspiegelt.
Tot de enkels in de klei
Koffeman is een bezige bij. Met BV De Gasten heeft hij momenteel een zwembad staan bij De Vereeniging in Amersfoort, waar Anne Soldaat twee weken terug een miniconcert gaf. Ook is hij op zoek naar de balans tussen vrijheid en programma om een intense beleving te creëren voor de bezoekers van Bevrijdingsfestival Utrecht. De vier dagen bij Patronaat zijn een bewuste keuze: “Ik wil een open blik houden en mijn horizon kunnen verbreden. Ik vind het lekker om een aantal gekke ‘zomaar’ dingen te doen die misschien niet eens met muziek te maken hebben.” Zo vindt hij het leuk om dingen te organiseren met mensen uit zijn ‘eigen clubje’, zoals het productiebedrijf van Camiel de Kruijf. Ook is hij vaak in zijn eigen werkplaats te vinden waar hij staat ‘te kloten’. “Dat vind ik gewoon gezond. Ik zit best wel veel achter de computer en met een telefoon aan m’n oor over geld te praten, maar ik wil ook gewoon tot m’n enkels in de klei blijven staan.”
FC Amersfoort
Hoewel Ide in Haarlem werkt, maakt hij zich nog steeds hard voor de Amersfoortse popcultuur. “FC Amersfoort is in principe een supportersclub met als doel de popmuzikanten in de stad te ondersteunen en naar een hoger level te tillen.” De keistad herbergt een indrukwekkend arsenaal aan talent. “Blaudzun heeft vorige week nog een Edison gewonnen,” vertelt Ide. “Ik vind dat we daar als stad héél onzorgvuldig mee omgaan. En dat is zacht uitgedrukt.” Er moet volgens hem een nieuwe poporganisatie komen met een duidelijk podium voor vijf- a zeshonderd man, waar op structurele basis geprogrammeerd wordt. “Maar ook kroegen zouden meer moeten doen met pop. Hier in Haarlem zijn er tenten waar elke dag geprogrammeerd wordt die het allemaal zelf betalen.” Echter, een poppodium is nodig om diversiteit te creëren in je programmering en daarmee de diverse doelgroepen aan te spreken die zich daardoor verbonden blijven voelen met de stad.
Rellen
Volgens Ide zijn er meerdere partijen, inclusief poppodium De Kelder, die daar oren naar hebben. De politiek en gemeenschap zullen de adviezen van FC Amersfoort wel moeten accepteren: “Het zijn zwaar kaliber professionals die op allerlei vlakken in het land actief zijn, op het hoogste niveau van pop. Ik vind dat je daar wel wat van kan aannemen.” Toch heeft hij al een oplossing achter de hand als de politiek voet bij stuk houdt: “Dan gaan we het gewoon bewijzen. Ik houd wel van een beetje rellen af en toe om een stap te zetten.” FC Amersfoort is volgens Ide bereid om binnen korte tijd een organisatie op te tuigen, een plan te ontwikkelen en het uit te voeren. “We zitten nu eigenlijk op het punt van: geef ons de sleutel maar en dan gaan we het wel regelen.” Hij hoopt dat de twee ton die is gereserveerd voor incidentele investeringen kan worden geïnvesteerd in een pand, incidentele en structurele zaken én een bijzonder programma. “Dat heb je zeker in de eerste drie jaar nodig”, legt Ide uit. “Dan weten wij wel de juiste mensen op de juiste plek te krijgen.”
Ide ziet de toekomst van Amersfoort rooskleurig tegemoet, mits ze zichzelf goed weet te profileren met een nieuwe zaal. “Goed programmeren en daarbij het juiste publiek vinden is essentieel."