Ondanks zijn werkzaamheden blijft Koole vooralsnog interim programmeur voor De Kelder. Of hij op de lange termijn wordt aangesteld in een vaste functie is niet bekend. Hij wil er in ieder geval niet al te veel over kwijt. “Dat zie ik dan wel weer,” zegt hij. “Het is nu in ieder geval nog niet aan de orde, dus ik houd mij er ook niet mee bezig. Het aanbod zou natuurlijk wel een eervolle vermelding zijn om te zien dat De Kelder erg tevreden is met mijn werk, maar ik hou me op dit moment liever bezig met de taken die ik heb meegekregen.”
Programmeur Robert Koole verwacht een goede periode voor De Kelder
“We zijn echt bezig met een inhaalslag”
Robert Koole is sinds november vorig jaar interim programmeur voor Podium De Kelder. Naast zijn werk als boeker en labelmanager voor respectievelijk Goomah Music en Coolbuzz, mag de 31-jarige Zwollenaar zich nu ook buigen over het cultureel aanbod van Amersfoort. Met een wekelijks vol te boeken poppodium, twee festivals in het verschiet, en een tekort aan jongeren in de stad, staat hij voor een hele opgave.
Toen Koole aantrad stond hij meteen voor de uitdaging om twee openstaande maanden vol te boeken. “We hebben een kleine overgangsfase gehad met De Kelder,” vertelt Koole. “Ik nam het over van Harold Oddens en moest meteen proberen om heel januari en februari vol te boeken. Dit lukte mij op zo’n korte termijn niet. En toen is er besloten om heel de maand januari dicht te gaan. Deze periode hebben we gebruikt om intern te reorganiseren en het nieuwe business plan in werking te stellen.” Hoewel hij graag twee volgeboekte maanden had gezien, wist Koole ook dat hij reëel moest blijven. “Je kan wel van alles en nog wat gaan neerzetten, maar je moet wel met een programma komen waar je genoeg tickets voor kan verkopen. Toen bleek dat dit niet ging lukken, hebben we januari maar laten gaan. Zodoende hebben we februari weer kunnen vullen met een volwaardig programma.”
Ondanks de ietwat chaotische overgangsfase lijkt maart een goede maand te gaan worden voor De Kelder. Met twee snel uitverkochte concerten als Gers Pardoel en Blaudzun lijkt het erop dat Koole al flink aan de weg aan het timmeren is. “Gers Pardoel was ruim van tevoren uitverkocht, dus dat zijn de betere berichten,” vertelt Koole. “Ik verwacht dat Gard du Nord ook snel zal uitverkopen. We zijn met De Kelder echt met een inhaalslag bezig. De pijlen staan de goede kant op en dat zie je terug in Amersfoort. Men merkt dat er weer wat gebeurt in De Kelder.”
Voor zijn aantreden bij De Kelder kende Koole het podium eigenlijk alleen als boeker voor Goomah Music. “Eerlijk gezegd was ik er nog nooit geweest. Ik zat veelal in Groningen en Zwolle. Ik moest de stad ook een beetje leren kennen op cultureel gebied. Dus toen zijn we met alle collega’s van De Kelder langs de kroegen in het centrum geweest. En ik vind het eigenlijk een te gekke stad.” Wat betreft het cultureel aanbod merkt Koole wel op dat Amersfoort achter ligt op steden als Groningen en Zwolle. “Het aanbod is in die steden gewoon veel groter,” zegt Koole. “In dat opzicht merk je toch wel dat Amersfoort in de luwte ligt van Utrecht. In tegenstelling tot Zwolle en Groningen, mis je hier toch echt de studenten. Dat zie je terug in het uitgaansleven, de horeca, en ook het culturele aanbod. Ik denk dat de term ‘slaapstad’ een beetje ver gaat. Maar voor mensen tussen de 18 en 30 jaar heeft Amersfoort gewoon weinig te bieden.”
Het tekort aan studenten mag dan een lastig parket zijn, volgens Koole is het geen belemmering in zijn werkzaamheden als programmeur. “Het betekent gewoon dat je harder moet werken,” legt hij uit. “Misschien moet je acts wel op een andere dag boeken. Misschien zijn studenten hier juist op doordeweekse dagen. Of misschien wel juist in het weekend omdat ze dan terug gaan naar huis. Zowel met het boeken als bij de marketing moet je altijd rekening blijven houden met dit soort zaken.” Wel zegt Koole dat je niet alles kunt berekenen. “Soms moet je ook gewoon durven. De ene keer lukt het, de andere keer niet. Maar juist die uitdaging hoort bij het creatief ondernemen wat wij doen.” Daarnaast legt hij ook nadruk op het aanboren van andere doelgroepen. “We willen ons niet alleen op studenten richten, maar juist ook op de oudere en jongere bezoekers. Zo zijn we onder andere begonnen met het organiseren van concerten voor kinderen (Hippe Gasten red.). Op deze manier willen ons richten op de groepen die nog niet zo vaak in De Kelder zijn geweest.”
Naast zijn taak om De Kelder elk weekend vol te krijgen is Koole ook bezig met andere Amersfoortse projecten. Zo werkt de programmeur sinds kort samen met theater De Flint om op grotere schaal een muziekprogramma neer te zetten. “In De Flint passen meer mensen dan in De Kelder, dus we zijn nu aan het kijken naar hoe we daar grotere, ook internationale acts kunnen neerzetten.” Maar ook op kleinere schaal is Koole zich aan het oriënteren: “We zijn aan het onderzoeken hoe we op kleinere locaties een leuk programma kunnen neerzetten.” Volgens de programmeur is het belangrijk om niet alleen vanuit De Kelder als gebouw te denken, maar ook als organisatie. “We willen elke mogelijke samenwerking aangaan met creatieve en culturele ondernemers in de stad.”
Als programmeur van De Kelder mag Koole zich ook gaan bezig houden met de twee grootste festivals van Amersfoort: Stadsgeluid en Torenpop. De programmering van de gratis festivals, die respectievelijk op acht en negen juni in Amersfoort gehouden zullen worden, valt in zijn geheel onder de verantwoordelijkheid van Koole. Case Mayfield, Kraantje Pappie en Moss zijn de eerste acts die een tipje van de sluier doen oplichten. “De rij nieuwe namen zal zeer snel bekend worden gemaakt,” belooft hij.