De avonturen van Men of Mega in Amerika

Exclusief tourverslag door Bart de Jong van Men of Mega

Tekst en foto’s: Bart de Jong ,

Sinds drie jaar organiseert EINDBAAS populaire 8-bit feesten in Utrecht, waarbij de artiesten live gebruikmaken van oude spelcomputers uit de jaren tachtig en negentig. “Waarom zou dit ook niet in buitenland mogelijk zijn?”, dachten EINDBAAS-organisatoren Frans Twisk en Klazien Schaap. Tijdens het internationale BLIP Festival, dat dit jaar plaatsvond van 25 tot en met 27 mei in New York, werd een speciale Amerikaanse EINDBAAS-editie georganiseerd. Verder gaf Bart de Jong van het Utrechtse duo Men of Mega een optreden tijdens de officiële BLIP-afterparty. Exclusief voor 3voor12/Utrecht hield hij een dagboek bij met zijn chiptunebelevenissen! Zijn verslag lees je hieronder.

Elk jaar viert de internationale chipmusic-scene haar eigen feestje in New York: Blip Festival. Het driedaags festival staat compleet in het teken van muziek en visuals gemaakt met Nintendo Game Boys, Atari’s, en allerlei andere oude gameconsoles en chips. Ik besloot om samen met Frans en Klazien van EINDBAAS en chipmuzikant Roccow het festival dit jaar te bezoeken. Omdat we er toch waren werd er door EINDBAAS nog even een EINDBAAS NYC editie georganiseerd en konden Men of Mega en Roccow spelen op de officiële Blip afterparty. Ik hoef niet uit te leggen hoe ontzettend vet het is om twee keer in een week in New York op te mogen treden!

Het feest begint eigenlijk al de dag voor Blip Festival, met de traditionele open mic: muzikanten worden uit de hoge hoed getrokken (al werd er hier uiteraard een digitaal algoritme gebruikt om willekeurig muzikanten te kiezen) en krijgen 5 minuten het podium. Het is vooral een leuk ons kent ons sfeertje. De meeste mensen spreken elkaar wel regelmatig online, via fora zoals chipmusic.org, maar het is altijd leuker om elkaar in levenden lijve te ontmoeten, een dikke knuffel te geven, en bij te praten. Ook worden er nog last minute slaapplekken geregeld. Zo kregen wij spontaan Kodek voor 1 nacht over de vloer. Deze reusachtige Let moest spelen op de eerste festivaldag van Blip Festival. Hoewel hij wel had geregeld dat hij bij aankomst in NY meteen z'n wiet kon kopen, was hij om een om andere reden vergeten om een slaapplek te regelen. Ons appartement in Brooklyn had gelukkig nog een aantal bankkussens over en daar maakte hij dankbaar gebruik van. Als dank kregen wij een kleine blik in het krankzinnige gedachtengoed van deze chipheld uit Letland. De volgende dag hebben we gezamenlijk de Brooklyn Bridge bewandeld, daar was Kodek dankzij zijn outfit een grotere bezienswaardigheid dan die hele brug.

En toen was het tijd voor Blip Festival. Drie dagen lang zijn we getrakteerd op het beste wat de chipmusic scene vandaag de dag te bieden heeft. Maar er was meer: zo heb ik zelf nog een advanced workshop LSDJ gevolgd bij Danimal Cannon. LSDJ is de software voor de Game Boy die wordt gebruikt om muziek te maken. Verder waren er nog verschillende andere workshops en was er veel merchandise – naast shirts ook (onderdelen voor) modified Game Boys – te koop. De Game Boy is verreweg het populairste platform om muziek op te maken. Maar verwacht niet louter bliepjes en blopjes uit Game Boys op Blip Festival: de line-up is zeer veelzijdig, met namen zoals George & Jonathan, Infinity Shred, Omodaka, en Wizwars. Blip Festival 2012 had overigens ook een Hollands tintje: Nederlands chiptune trots Monodeer mocht op dag drie de zaal wegblazen met zijn zware chip bass. Ook de bezoekers zijn zeer gevarieerd. De typische game-nerds worden afgewisseld met hipsters uit alle delen van de wereld. Gezamenlijk wordt er (absurd veel) bier gedronken en noodles gegeten. Iedereen kent elkaar of leert elkaar kennen. Ook voor de enige chiptunemaagd in ons midden was het al snel een bekende groep mensen.

Voor ons begon het echte werk pas op de officiële Blip afterparty. Zelf was ik erg zenuwachtig voor dit optreden. De line-up was zeer indrukwekkend (er werd zelfs grappend gesproken over “Blip Day 4”) en het was tevens het eerste optreden ooit waar ik alleen – we heten niet voor niets Men of Mega - een volledige set moest spelen. Het ‘podium’ waar we moesten spelen was eigenlijk niet meer dan een ‘hole in the wall’ in het te hippe Williamsburg te Brooklyn. De tent was ranzig en was voor het laatst schoongemaakt toen Brooklyn nog Breukelen heette, het podium viel nog net niet uit elkaar, er was geen licht aanwezig in de wc's (stel je het eind van de avond eens voor) en het zweet van de vorige show gutste nog van het plafond. Heerlijk.

Roccow en Men of Mega stonden als eerste geprogrammeerd. Waar Roccow voor een lege zaal begon, stroomde het tijdens zijn set al aardig vol en gingen er zelfs al mensen los. De voor New York onbekende Roccow sloeg erg goed aan en maakte het voor mij een stukje makkelijker! Bij mijn set was de zaal al goed gevuld. Zelf was ik niet zo tevreden over mijn set: ik had niet het gevoel dat ik helemaal los kon gaan in mijn eentje en de aanwezigheid van ongeveer alle prominenten uit de chiptune scene, maakte het extra spannend. Maar na een hoop goede reacties, ook van die zelfde chip prominenten, kon ik toch genieten van de rest van de avond. En het was gekkenhuis: de stroom die er een paar keer uitklapte, mensen op het podium, apparatuur die het door de hitte begaf, meisjes met slechts tape op hun tepels... De legendarische Ctrix (Zijn imposante gAtari is al bijna 400.000 keer bekeken op Youtube!) sloot de avond in stijl af als ’super special secret guest’.

En toen was er nog een laatste avond met chipmusic: de EINDBAAS NYC editie in the Trashbar, wederom in Brooklyn. Die tent is alles wat je bij zo'n naam zou verwachten: een donker hol achterin een cafe, vol met stickers, grafitti en rock ‘n’ roll. Wel fijn om na 5 dagen chipmusic 'Generator' van Bad Religion door de speakers te horen knallen. Naast Roccow en Men of Mega stond er nog een derde Nederlander op het affiche: Rioteer uit Tilburg. Ook de Canadees Deadbeatblast blijkt Nederlandse genen te hebben: zijn vader is in Utrecht geboren. Dus ook de chiptunewereld is klein. De avond was goed bezocht: uiteindelijk waren er iets van 50 betalende bezoekers. Voor een dinsdag en de zesde dag gevuld met chiptunes in New York, is dit zeker niet slecht. Ik mocht het podium betreden na An0va, één van mijn favoriete artiesten op dit moment. Het was voor mij een enorme eer om met hem te spelen. Frappant was dat dit geheel wederzijds was! Mijn set ging veel beter dan op de officiele Blip afterparty en de reacties waren wederom goed. Het publiek bleef tot het einde en was zelfs op deze zesde Blip-nacht nog actief aan het dansen. Een super avond!

De volgende dag was het tijd om geheel gesloopt en brak weer richting Nederland te vertrekken. Het was een geweldig Blip festival weekend: ik heb twee keer mogen optreden en nieuwe mensen kunnen bereiken, bizarre momenten meegemaakt, veel nieuwe mensen ontmoet en vooral veel nieuwe inspiratie opgedaan om nieuwe nummers te schrijven.

See you next year Blip!