Young Locals Artist Development zoekt ongeslepen diamanten

Studenten HKU stomen jong talent klaar voor de muziekwereld

Tekst: Gerda van den Dool ,

Een explosie van energie met een vleugje imperfectie, zo typeert Stijn Mertens veel jonge Utrechtse bands. “Die jonge gasten gaan er voor de volle 100% voor! Vol enthousiasme en onbezonnenheid staan ze op het podium.” Toch komen de meeste bands niet verder dan het podium van hun eigen zolderkamer of de schoolkantine. “Zonde!”, vindt Mertens.

Het project Young Locals Artist Development van Mertens en zijn studiegenoten moet daar verandering in brengen. Young Locals wil jonge Utrechtse bands in de leeftijd van 14 tot 18 jaar een duwtje in de goede richting te geven. "Diamanten slijpen", zo noemt Stijn Mertens het. Geen competitie of tweede Idols, integendeel zelfs! “We zijn er niet om bandjes af te zeiken als het resultaat niet goed genoeg is.” aldus Mertens. “Wat Young Locals Artist Development zo anders maakt, is dat wij niet alleen jonge bands de kans geven om te laten zien wat ze kunnen, maar dat wij ze vervolgens ook daarbij coachen.”

Jonge lokale bands zijn de toekomst van de muziekindustrie
De initiatiefnemers van dit project zijn vijf tweedejaars studenten Music Management aan de Utrechtse Hogeschool van de Kunsten. Zoals iedere voorgaande lichting kregen ook zij de taak om vier avonden invulling te geven aan het programma van een lokaal poppodium. Het vijftal besloot het groots aan te pakken met hun Young Locals Artist Development. Het scoren van studiepunten lijkt bijzaak. “Wij kunnen op deze manier onze kennis overdragen op de jongere garde!” Het gaat volgens Mertens namelijk om de ’jonge pareltjes en de toekomst van de muziekindustrie’.

Bij Young Locals mag alles
De eerste inschrijvingen lopen binnen. Van alles komt langs: pop, funk, rock, wat herriebandjes. Veel inzendingen zijn huis-tuin-en-keuken-opnames. “Alles mag!”, vertelt Mertens. Uit alle inzendingen zullen straks 16 talenten geselecteerd worden. Aan hen de eer om het Young Locals Artist Development-traject te doorlopen. Een Young Local moet vooral “een bepaalde wil, drive én energie” in huis hebben. Volgens Mertens is dat belangrijker dan hoe de artiest daadwerkelijk klinkt. De lat ligt laag, want “we moeten wel aan iets kunnen werken.” Wat dat precies is, verschilt per band. De ene band heeft wat meer bandgevoel nodig, de ander meer uitstraling. Na een periode van training zullen deze ’ongeslepen ruwe diamanten’ schitteren op het podium van dB’s op woensdag 29 februari, 28 maart, 25 april en 23 mei. “Zo’n primeur op een professioneel podium geeft een band vaak een enorme boost”, aldus Mertens.

Spoedcursus in het reilen en zeilen van de muziekwereld
In drie verschillende workshops krijgen de bands hulp en feedback. Alle bands krijgen in de workshop Band Business een spoedcursus in het reilen en zeilen van de muziekwereld. In de workshop Promotion & Marketing leren de jonge muzikanten hoe zij zich zo goed mogelijk kunnen presenteren aan de buitenwereld. Bij de workshop Stage Performance stomen ‘bandcoaches’ de deelnemers klaar voor een optreden op de bühne.
Vanuit verschillende hoeken dragen medestudenten hun steentje bij aan de ontwikkeling van het jonge talent. Studenten van het conservatorium nemen de inhoud van de muziek onder hun hoede en fotografiestudenten van de HKU verzorgen een fotoshoot.

Meedoen?
Ben jij een Utrechtse muzikant tussen de 14 en 18 jaar en wil je straks schitteren op een echt podium in hartje Utrecht? Geef je dan op via www.younglocals.nl!