De Snijzaal ligt enigszins verscholen achterin de Biltstraat. Voor het monumentale pand staan een paar mensen te roken rond een vuurkorf. Binnen opent zich de brede hal die het voormalige Sectiegebouw van het Veterinair Pathologisch Instituut in tweeën deelt. In de ruimte links van de hal bevinden zich de ‘backstage’ en de bar. Op de bar pruttelen huisgemaakte erwtensoep en pompoensoep waarmee de verkleumde bezoekers zich kunnen opwarmen. Ook aan roggebrood met katenspek is gedacht. Van de rechterzijde van de hal klinkt jazz: vanaf een vintage-platenspeler vullen de fijne klanken van John Coltrane’s Dakar de zaal.
De plek waar normaal het Utrechtse theatergezelschap ’t Barre Land haar toneelstukken speelt is vanavond de locatie waar Kapok de release van het album Flatlands viert. De Snijzaal vervangt Stadserf Rood|Noot, de oorspronkelijk locatie voor de release. Zonder verwarming zou de oude boerderij aan de Oude Vleutenseweg zelfs met liters hete soep niet warm te krijgen zijn. Rood|Noot-initiatiefnemer Peter Kolpa kwam echter met dit passende en sfeervolle alternatief op de proppen.
Kapok is een nieuw project dat verschijnt op het Kytopia-label. Hoornist Morris Kliphuis (o.a. Kyteman’s Hiphoporkest), drummer Remco Menting en gitarist Timon Koomen mochten twee weken gebruik maken van de Kytopia-studio. Koomen had zich op dat moment pas net bij Kliphuis en Menting gevoegd. Gezamenlijk materiaal was er dus nog niet. Van die nood maakte het trio een deugd. In de korte periode die ze hadden werd allemaal nieuw werk geschreven waarbij elk lid een gelijkwaardige inbreng had. Voor gastbijdrages nodigden ze mensen uit met wie het zowel muzikaal als persoonlijk goed klikt: percussionist Joshua Samson, contrabassist Ernst Glerum, bandoneonspeler Marc Constandse en het Ragazza Kwartet.
Flatlands is in die twee weken al jammend tot stand gekomen. De creatieve krachten van het drietal hebben een album opgeleverd waarop compacte nummers en langere jams worden afgewisseld. Mooi is de afwisseling tussen uitbundige, swingende nummers en meer ingetogen, bijna melancholische songs. Jazz vormt de rode draad maar omdat ook uitstapjes naar rock, balkan, klezmer worden gemaakt ontstaat een eclectisch en spannend geheel.
Het optreden tijdens de release-show is pas het tweede sinds oktober 2011. Daardoor voelt het als dezelfde creatieve explosie waarmee je vermoedt dat de album-opnames tot stand zijn gekomen. Tijdens het spelen houden Kliphuis, Menting en Koomen elkaar nauwlettend in de gaten. Continu zoeken ze contact met de ogen. In hun blikken wisselen ingehouden spanning en plezier zich af. Kliphuis wisselt swingend en melancholisch spel af terwijl Menting verrassend veel uit zijn kleine drumkit haalt. Koomen’s spel is op het ene moment dat van een begeleider, op het andere moment is hij bijna een rocker. De bijdrages van de gastmuzikanten zorgen daarbij voor extra variatie. De release-show wordt naar een climax gevoerd met een jubelende versie van Tarantella waarbij alle gastmuzikanten op het kleine podium worden verzameld.
De verwachtingen voor Kytopia zijn hooggespannen. Afgelopen december won de broedplaats een 3voor12/Utrecht-award als beste initiatief/platform. Volgens de jury zouden de investeringen van de afgelopen anderhalf jaar er in 2012 uit moeten komen. Tussen de releases van De Avonduren, Bombay Show Pig en het nieuwe album van The Kyteman Orchestra valt een relatief klein project als Kapok dan mogelijk minder op. Met de combinatie van jazz, balkan en pop is het creatieve trio echter een mooi voorbeeld van de muzikale veelzijdigheid van de broedplaats aan de Zeedijk.
Gezien: Kapok, zaterdag 4 februari 2012 @ de Snijzaal van theater ’t Barre Land
Swingend Kapok en huisgemaakte soep zorgen voor warmte
Snijzaal sfeervolle locatie voor releaseshow debuutalbum
Op de hielen van het album van De Avonduren verschijnt er nog een debuut op het Kytopia-label. Flatlands van Kapok heeft in de aanloop naar de release nog niet veel aandacht gekregen. Wij namen een kijkje bij de cd-presentatie.