Sebastiaan Janssen (27) uit Amsterdam is voor 3voor12/Utrecht geen onbekende. Een paar jaar geleden heeft hij namelijk een paar seizoenen Club 3voor12/Utrecht geprogrammeerd. Daarnaast heeft hij de afgelopen jaren bemiddeld tussen bookers en programmeurs en organiseerde hij op onregelmatige basis shows in Utrecht, meestal in ACU of dB’s.
Sommige lezers kennen Koen ter Heegde (30) uit Utrecht misschien van Subroutine Records: "De fascinatie voor Zuidoost-Europa en mijn fulltime hobby Subroutine Records zijn in feite gescheiden werelden. Soms overlappen die werelden toevallig; zo heb ik dit jaar een Balkantour voor WOLVON en Neon Rainbows geboekt. Namens Subroutine organiseer ik regelmatig showcases (bijvoorbeeld tijdens Le Mini Who, Incubate en Eurosonic) voor de bands waarmee het label werkt."
Sebastiaan en Koen kennen elkaar via hun gezamenlijke interesse in muziek en in de Balkan. Koen werkte lange tijd voor Platform Spartak in Den Haag. Deze NGO houdt zich onder meer bezig met de coördinatie van vrijwilligersprogramma’s voor jongeren door heel Europa. "Via dit programma heb ik vorig jaar een paar maanden in Subotica (Servië) gewoond en Koen een paar maanden in Skopje (Macedonië). Als ik ergens langer woon, word ik vanzelf nieuwsgierig naar wat er muzikaal allemaal in dat land gebeurt. Via een vriend die fervent platenverzamelaar is maakte ik een paar jaar geleden kennis met een groot aantal bands dat in de jaren ‘80 in (toen nog) Joegoslavië actief was. Veelal punk en new wave bands met namen als Idoli, Šarlo Akrobata, Pankrti, Čao Pičke, Disciplina Kičme en Pekinška Patka konden zich in veel opzichten meten met westerse tegenhangers uit die tijd, zoals Joy Division of Gang of Four. Toen ik de tweede keer door de Balkan reisde, vond ik in een platenzaak in Belgrado een heleboel releases van deze bands op vinyl."
Voor Koen ging het op vergelijkbare manier: "In 2003 was ik voor het eerst in Belgrado en daar gaan gesprekken nu eenmaal vaak over muziek. Dus je komt al snel in aanraking met de Yugorock en wave-bands uit de jaren ’70 en ’80 die overigens nog steeds op handen gedragen worden."
In de jaren ‘90 viel Joegoslavië uiteen en versplinterde daarmee ook de muziekscene. Langzaam maar zeker worden de betrekkingen tussen de landen echter weer nauwer en toeren bands weer over wat nu landgrenzen zijn. Vooral in Belgrado komen er steeds meer nieuwe bandjes op. Koen: "Omdat het grote Exit Festival in Novi Sad is, op een uurtje van Belgrado, kunnen de bands die boven het maaiveld uitsteken ook op een groot internationaal podium spelen."