Band In A Barn: Utrechtse bands en producers leren bij in België

Een week lang keihard werken in een immense villa

Tekst: Joris Postulart / Fotografie: Thomas Erdmann ,

De vijfde editie van Band In A Barn vond 8 t/m 15 oktober plaats in een pand in de Belgische Ardennen. In deze week werkten onder andere Utrechtse talenten als Ronald Straetemans samen om van elkaar te leren en een goed eindproduct te creëren. 3VOOR12/Utrecht was mee naar de immense villa en volgde hen op de voet.

Een week lang keihard werken in een immense villa

Zet elf aanstormende producers en engineers, vier bands en een handvol professionals in een pand in de Belgische Ardennen en laat ze een week keihard werken. Het doel: een frisse kijk op het proces rondom muziekproductie, een flinke dosis inspiratie en een tastbaar eindresultaat. Dat is het concept achter Band In A Barn, een project van de Nederlandse stichting Dollypop, die dit jaar voor de vijfde keer plaatsvond.

De jonge producers en engineers zitten allen in het afstudeerjaar van de studie Music & Technology aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In de Ardennen zijn ze in groepjes gaan werken met de verschillende bands, onder leiding van onder andere producer Pim van de Werken en muziekregisseur Pepijn van Dorst. Twee van die artiesten zijn de garagepunkband De Kling en singer-songwriter Ronald Straetemans. Laatstgenoemde, die als Tududuh al vier EP’s op zijn naam heeft staan, wilde deze druilerige herfstweek gebruiken om een eigen karakteristieke sound te vinden: “Ik maak popliedjes met een randje. Hier hoop ik vooral dat ‘randje’ verder te kunnen definiëren”.

De Kling heeft zich als doel gesteld nieuwe nummers te schrijven en te werken aan hun geluid. Van tien uur ‘s ochtends tot elf uur ‘s avonds galmde de opzwepende rock door het chateau waarin Band In A Barn plaatsvond. Behalve met de twee studentproducers die De Kling toegewezen had gekregen werkten ze ook een dag met Pim van de Werken en muzikant en gitaarbouwer Yuri Landman. Zangeres en bassiste Lotte vertelt: “Pim heeft ons laten zien hoe we de opnames vies en vunzig kunnen laten klinken. Ook heeft hij zich bemoeid met het arrangement een van een nummer, waar we veel van hebben geleerd. Yuri liet ons de andere kant zien: alles laag voor laag opnemen en experimenteren met bijzondere instrumenten, overdubs en licks.”

Zoveel creatieve mensen bij elkaar in één pand, 45 in totaal, dat moet wel tot spannende experimenten leiden. Yuri Landman, die gitaren bouwde voor onder andere Sonic Youth, Liars en Blood Red Shoes, spande in een naburige kerk een snaar van ruim twintig meter en sloot daar een aantal effect pedalen en een versterker op aan. “Het geeft een soort schietend geluid, ook wel vergelijkbaar met het geluid van een laserstraal die in een science fiction film wordt afgeschoten. Met twee drumstokken, waarvan je er één als slide gebruikt, kun je er waanzinnige dingen mee doen. Het geluid gaat, hoe lager je gaat, van een contrabas- en pianovleugelsound via ‘sonar’ en ‘flanger’ naar reverbs, echo en delay. Normaal gesproken gebruik ik het als een noise instrument.” Ondanks dat is het Ronald gelukt de longstring te integreren als onderlaag voor één van zijn liedjes. Yuri: “Ik vond het bijzonder dat Ronald het ook op een harmonieuze manier in zijn muziek kon verwerken, want hij maakt toch popmuziek. Heel erg tof.”

Amersfoorter Erik Verweij was mee als studentproducer. Normaal gesproken produceert hij rock en pop muziek. Bij Band In A Barn wilde hij leren samenwerken, omdat hij heel veel alleen doet. Ook zou hij graag een betere songwriter worden. Over zijn ervaringen deze week vertelt hij: “Ik heb geleerd de ruimte te gebruiken bij het opnemen van de drums. Omdat de opnameruimte vrij groot was, en dus veel galm geeft, was mijn eerste reactie om het drumstel zo ‘droog‘ mogelijk te laten klinken. Van de begeleidende producers heb ik echter geleerd dat je de ruimte juist heel goed kunt gebruiken om het geluid veel voller te maken.”

Later in de week, toen Erik met een aantal songwriters aan de slag is gegaan, heeft hij ook op procesniveau het een en ander opgestoken. Over de rol van een producer bijvoorbeeld: “Ik dacht altijd dat je als je produceert heel veel moet voorkauwen. Maar je moet de mensen in de studio juist aansturen en bij problemen samen over een oplossing nadenken, in plaats van zelf een kant-en-klare oplossing op een presenteerblaadje te geven. Verder heeft de sfeer in de studio veel invloed op het eindproduct. Het menselijke aspect is dus net zo belangrijk als het technische.”

Op vrijdagavond, wanneer na een intensieve week alle definitieve mixen gemaakt zijn, zijn zowel Ronald Straetemans als De Kling erg tevreden. Ronald: “Ik ben blij dat ik nu een manier heb gevonden om mijn muziek ‘viezer’ te laten klinken. Al jaren wil ik een album maken en met deze input en inspiratie heb ik eindelijk het gevoel dat ik het er ook echt gaat komen.” Lotte vertelt over de week van De Kling: “We hebben veel nieuwe ideeën, maar vooral het non-stop werken aan de band heeft ons erg vooruit geholpen.”

Of de opnames uitgebracht gaan worden is nog onbekend. Het was in ieder geval een erg waardevolle week voor de aanstormende Utrechtse producers en bands, waar we hopelijk snel het resultaat van kunnen horen.