Harold K is van oorsprong Limburger, heeft gestudeerd in Utrecht en woont tegenwoordig in Amsterdam. “Maar ik kom nog vaak in Utrecht. Mijn ziel zwerft hier nog steeds rond.” Dat de band met Utrecht nog steeds heel sterk is, blijkt wel uit het feit dat hij twee albumpresentaties geeft in de Domstad. De eerste heeft op 1 mei plaatsgevonden in boerderij Rood|Noot in Leidsche Rijn. Het optreden is hem prima bevallen. “Ik zat lekker tussen het publiek en niet in een geijkte omgeving. Ik ben erg geïnteresseerd in die dingen die de tegenstellingen overstijgen Rood|Noot is een boerderij in een grote stad. Stad, platteland; het is niet het een of het ander, maar allebei.”
Op 12 mei presenteert Harold K zijn album in een iets andere setting. Het wordt een solosessie in plaats van een optreden met zijn voltallige band. “Uiteraard speel ik veel nummers van het nieuwe album, maar ook een paar liedjes die ik recent heb geschreven.”
Elk liedje op De Laatste Pionier heeft zijn eigen sfeer, de Nederlandstalige teksten spelen een prominente rol. Het album is de opvolger van Mengsmering uit 2005, maar is volgens K totaal anders. “Ik heb nu bijvoorbeeld veel meer de tijd genomen. We zijn twee jaar bezig geweest met opnemen, mixen en schrijven. Ik had zelf echt de wens om deze plaat muzikaal veel rijker te maken. Niet dat de vorige arm was, maar die was wel soberder qua compositie. Ik pak nu uit met violen en gastmuzikanten."
Zijn nieuwe album is geproduceerd door Mathijn den Duijf, die eerder het debuutalbum van Kyteman mixte. “Hij heeft invloed gehad op de composities. We hebben soms samen ‘ingrepen’ gedaan: ik kwam dan met een song en dan deden we samen een ‘ingreep’, bijvoorbeeld op piano. We haalden het experiment binnen en verrasten onszelf. Mathijn heeft verder een erg analoge manier van werken. Dat betekent dat je net iets harder moet werken in de studio, want je kunt niet makkelijk meer iets veranderen aan partijen. Ik denk dat ik door die manier van werken ook wel beter ben gaan spelen. Maar waarschijnlijk hoor je dat live het beste terug.”
Harold K beschouwt het album als ‘redelijk introspectief’. “Ik heb het zelf altijd over verkenningen van de ziel. Veel van de teksten zijn tot stand gekomen door automatisch schrijven en vrije associaties. Daarnaast gebruik ik ‘gevonden’ elementen: stukken uit kranten, literatuur en uitspraken die ik op straat hoor. Ik schrijf heel erg vanuit karakters. Op die manier hoop ik een wereld op te roepen die uniek is voor de muziek van Harold K.”
Optimisme speelt een belangrijke rol: “De karakters in mijn teksten gaan door pieken en dalen, maar ik laat altijd zien dat er een uitweg is, of licht.” Zelf zegt hij een optimistisch mens te zijn: “In mijn teksten ben ik erg bezig met de ironie van het lot. Omstandigheden kunnen zo zijn of worden dat je optimisme op de proef wordt gesteld.”
Na deze woorden is het tijd voor een rondje langs de cd-bakken. Harold K heeft besloten om de cd’s te kiezen die hem hebben beïnvloed bij het maken van zijn album.
Spinvis – Dagen van Gras, Dagen van Stro
“Spinvis heeft de Nederlandstalige muziek eigenlijk ontdaan van de gezwollenheid. Hij brengt veel meer alledaagsheid met zijn teksten. Verder vind ik hem beeldend heel sterk. Ik was onmiddellijk geraakt door het nummer ‘Aan de Oevers van de Tijd’. Hij heeft het over Josephine en Mike. Ik ken ze niet, maar je ziet ze meteen voor je. Spinvis weet met zijn muziek een eigen wereld op te roepen waar je in uitgenodigd wordt.”
CocoRosie – Noah’s Ark
“Die eigen verwrongen, rare wereld die ze oproepen met hun muziek spreekt me heel erg aan. Ze zijn live echt fenomenaal. Ik heb ze in Tivoli gezien en ik was helemaal van de kaart. Ze combineren soms de meest uiteenlopende elementen, zoals opera en hiphop. Fantastisch!"
Gisela May - Brecht Weill Songs
Gisela May is een Duitse zangeres en actrice die veel bekendheid vergaard heeft met haar uitvoeringen van liedjes van Bertolt Brecht en Kurt Weill. “Dit is een heel kale, maar mooie collectie van Gisela May. Het is toch weer het denken in karakters en het samenbrengen van rare elementen wat me aanspreekt. Ik heb een half jaar in Berlijn gewoond en ben sindsdien erg bezig met Brecht. Zijn werk beschrijft de menselijke toestand; hoe mensen goed willen doen en daardoor juist de fout in gaan.”
Gillian Welch – Soul Journey
“Eigenlijk zou ik elke plaat wel kunnen noemen, maar ik denk dat ik deze de afgelopen jaren het vaakst gedraaid heb. Haar liedjes zijn traditioneel en toch heel erg van deze tijd. Ik heb haar live zien optreden in Groningen en ook toen wist ze in het diepst van de ziel te raken. Verder kies ik dit album ook vanwege de titel. De laatste pionier is eigenlijk ook een soul journey.”
Wilco – Yankee Hotel Foxtrot
“Zo mooi hoe deze band zichzelf steeds weer opnieuw weet uit te vinden. Live is deze band echt smashing. Dan lijkt het alsof ze staan te improviseren, maar ondertussen spelen ze echt prachtig gecomponeerde songs. En de teksten van Jeff Tweedy zijn heel associatief. Ze geven de luisteraar veel ruimte voor eigen interpretatie. Met Mathijn heb ik het heel vaak over Wilco gehad.”
Paul Simon – Graceland
“Graceland was de eerste LP die ik kocht. De manier waarop Paul Simon tekst en muziek met elkaar verbindt is zo mooi. De nummers lijken toegankelijk, maar er zit zo veel diepte in. En een nummer als ‘You Can Call Me Al’ gaat wederom over de menselijke toestand: ‘waar moet het naartoe?’. Graceland is een album dat al jaren bij me is. Als mijn huis in de fik gaat is dit een album waar ik wel als een van de eerste dingen naar op zoek zal gaan.”
Te zien: Harold K (en Club Verbrugge) @ Muziekbibliotheek Utrecht, donderdag 12 mei 2011 vanaf 19.30 uur