Een kijkje achter de schermen bij Bijschaven Een kijkje achter de schermen bij Bijschaven

Inclusief interview met programmeur Frank Los

, Tekst: Maarten van Veen / Foto's: Jeroen Bronckers

Een kijkje achter de schermen bij Bijschaven

Inclusief interview met programmeur Frank Los

Tekst: Maarten van Veen / Foto's: Jeroen Bronckers ,

Het Kaasschaafcollectief richt zich op jong talent op weg naar de top. Op zijn terugkerende event Bijschaven programmeert het collectief veelbelovende nieuwe bands, maar is er ook ruimte voor songwriters, dj’s en videokunst. 3VOOR12/Utrecht heeft een kijkje achter de schermen genomen en gesproken met programmeur Frank Los, die uitlegt hoe hij acts selecteert en met Bijschaven bijdraagt aan talentontwikkeling.

Inclusief interview met programmeur Frank Los

Bijschaven is een van de producties van het Kaasschaafcollectief. Gericht op jong aanstormend talent laat het collectief je kennismaken met de nieuwste smaken die muzikaal Utrecht te bieden heeft. Toch is het zeker geen open podium. Bijschaven scheidt het koren van het kaf en vormt ook een traptrede op weg naar grotere bekendheid voor bands. 3VOOR12/Utrecht liep een avondje mee achter de schermen van Bijschaven en interviewde programmeur Frank Los.

Als ik om 19.00 uur aan kom fietsen ligt EKKO er ogenschijnlijk nog rustig bij. In het gebouw is de voorbereiding van de avond echter al in volle gang. Als de soep op tafel verschijnt en alle Bijschavers even stoppen om een hapje te eten zijn, maakt Frank tijd om wat brandende vragen te beantwoorden.

Als ik je een open vraag stel om wat meer over Bijschaven te vertellen…?
“Het is misschien wel leuk om te beginnen bij het begin. Bijschaven bestaat inmiddels al tien jaar en is begonnen als een variété podiumavond in café Flitz. In 2006 werd ervoor gekozen om Bijschaven naar een hoger niveau te tillen. De nieuwe locatie werd EKKO. We zijn toen gaan kijken hoe we Bijschaven meer konden uitbouwen naar een podium voor aanstormend talent, en dan vooral voor mensen die er écht serieus mee bezig zijn en verder willen. Wij zijn namelijk wel een soort traptrede naar de professionele muziekwereld; we bieden ervaring, netwerk en kunnen ook zorgen dat bands op andere plekken weer zichtbaar worden of geplugd worden.”

Daar hoor ik al best wel een beleid in. Het is niet zomaar voor elk beginnend bandje dus?
“Nou, dat was altijd ook wel een beetje het probleem in het begin. We moesten ervoor waken dat het niet teveel een open podium werd. We willen echt kwalitatieve talenten selecteren. Het belangrijkste is denk ik ook, als je het hebt over eisen aan acts, dat je de motivatie en ambitie hebt om echt verder door te groeien. Dat zie je al aan de manier waarop iemand met je communiceert en hoe een band zich presenteert. Dat is eigenlijk ook wel mooi om te zien, zo heeft Bijschaven ook een signaleringsfunctie.”

Je scheidt als het ware het koren van het kaf? Hoe selecteer jij de bands voor Bijschaven?
“Ik probeer sowieso om iedere band live te zien. Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste, hoe ze overkomen op het podium. Daarnaast gaat het ook wel de manier van communiceren naar mij toe. Ik heb bijvoorbeeld het liefst dat er een presskit bij zit, of links. Anders kan ik er gewoon niet zoveel mee, als ik niet de juiste informatie krijg. Ik word ook regelmatig uitgenodigd om naar een optreden te komen. Ik kan niet altijd maar dat is in elk geval een hele goeie. Verder is er natuurlijk een heel netwerk van mensen dat mij ook tipt over bands en, ik houd natuurlijk de reguliere producties en wedstrijden in de gaten. Bij het selecteren van bands let ik er ook op dat er een toegevoegde waarde aan zit, dat ze creatief zijn binnen hun genre en een vernieuwend, authentiek geluid hebben. Dat ze echt eruit springen.

En als je het dan hebt over die traptrede, wat kunnen jullie betekenen voor bands op hun weg naar succes?
“Het Kaasschaafcollectief heeft een uitgebreid netwerk van allerlei culturele organisaties in Utrecht. Als de bands goed zijn kunnen we ze bijvoorbeeld weer aanraden bij andere producties. Zelf ben ik bijvoorbeeld ook betrokken bij de programmering van het bevrijdingsfestival en kan ik daar bands aanraden. Verder organiseert het KSC ook het Breakfestival, zijn er contacten met de organisatie van Culturele Zondagen, enzovoort. Het gaat echt om de ontwikkeling van aanstormend talent. Ik kan natuurlijk nooit zicht hebben op alles, maar ik kan wel een bijdrage leveren vanuit mijn functie. In dat kader zijn we op dit moment ook bezig met het opzetten van masterclasses over de randzaken rondom muziek, bijvoorbeeld hoe je het financiële gedeelte regelt of als muzikant zelfstandig kunt ondernemen.”

Let je tijdens een avond ook op een bepaalde mix van muziekstijlen?
“Zeker weten, dat is ook waar het KSC op geënt is, we willen multidisciplinair zijn en breed programmeren. Dat houdt bijvoorbeeld ook in dat we ruimte geven aan zaken als videokunst, nieuwe media en interactieve installaties. Daarvoor werken we samen met Born digital, een zusterorganisatie van het KSC. We proberen ook te zorgen voor wat spannende dingen, die je niet verwacht op een bandjesavond.“

Bedankt! 

Na het interview maak ik kennis met enkele leden van de Bijschaven-organisatie en observeer hoe de laatste puntjes op de i worden gezet. De organisatie van Bijschaven blijkt een geoliede machine. Dat is bewonderenswaardig, want er gebeurt heel veel tegerlijkertijd. Terwijl Circle Time Parade een stevige set neerzet in de zaal, staat singer songwriter Sasja van Ravens in het café en staat er op de bovenverdieping een interactieve video-installatie van een aantal HKU studenten. Zelfs tijdens de ombouw valt het niet stil in EKKO, en zorgen dj Julien Mier en dj KoKoniles voor goede vibes terwijl de volgende act zich klaarmaakt.

In de kleine maar gezellig backstageruimte van EKKO zie ik hoe de organisatoren, de bandleden, de fotograaf en de filmploeg druk aan het netwerken zijn. Het is allemaal erg gemoedelijk en toegankelijk. De goede sfeer zet de toon van de avond. In de zaal is A Polaroid View inmiddels begonnen met een strak, energiek optreden. Voor de mensen die van iets rustigere muziek houden speelt songwriter Rogier de Vries in het café. Ook daar is zeker geen gebrek aan publiek. EKKO danst, luistert en bewondert. Terugklap sluit de avond af met rammende electro en dubstep-beats die letterlijk uit de speakers knallen.

Programmeur Frank kijkt tevreden terug op de avond: “Het was een goede mix, en ik ben zeker ook verrast door een aantal acts”. Na Bijschaven weet je weer wat je de komende tijd in muziekland mag verwachten. Een gevarieerde avond met een verrassend hoog niveau, die je als muziekliefhebber eigenlijk niet mag missen.

Gezien: Bijschaven @ EKKO, 6 april 2011

nu op 3voor12