Club 3VOOR12/Utrecht: een laagdrempelig podium voor Utrechtse bands Club 3VOOR12/Utrecht: een laagdrempelig podium voor Utrechtse bands

Terugblik op 49 edities van Club 3VOOR12/Utrecht

, Tekst: Marc van der Laan / Foto’s: diverse fotografen tijdens Clubavonden

Club 3VOOR12/Utrecht: een laagdrempelig podium voor Utrechtse bands

Terugblik op 49 edities van Club 3VOOR12/Utrecht

Tekst: Marc van der Laan / Foto’s: diverse fotografen tijdens Clubavonden ,

Op 28 januari 2005 opende Sneakerfreak op het podium van dB’s de allereerste Club 3VOOR12/Utrecht. Vijf jaar en acht maanden later staat de vijftigste editie voor de deur. Met initiatiefnemer Peter Bijl en voormalige en huidige programmeurs kijken we terug op de beginperiode. Maar ook lichten we een tipje van de sluier op van het programma voor de komende maanden.

Terugblik op 49 edities van Club 3VOOR12/Utrecht

Vijf jaar en acht maanden geleden opende Sneakerfreak op het podium van dB’s de allereerste Club 3VOOR12/Utrecht. Met die eerste avond waarop ook nog Pondertone en Vladimir speelden, ging een lang gekoesterde wens van 3VOOR12/Utrecht en dB’s in vervulling. 3VOOR12/Utrecht was toen tien maanden in de lucht en wilde, in aanvulling op de website, showcases organiseren en gebruik maken van de mogelijkheden van multimedia. dB’s profileerde zich via programmeur Jeroen Boekhorst steeds sterker als podium en zag de samenwerking als een goede mogelijkheid om de eigen ambities verder invulling te geven.

“Die eerste club was een euforisch moment”, vertelt Peter Bijl in het café van dB’s, de plek waar het allemaal begon. “Daar kwamen alle puzzelstukjes samen: de site, dB’s dat als podium aan de weg aan het timmeren was, het audio-/videoteam, de bands vonden het super en er was een aandachtig publiek.” Al vanaf het begin van 3VOOR12/Utrecht hadden initiatiefnemers Peter Bijl en Gerben Schmidt de ambitie om video, audio, journalistiek en evenementen met elkaar te verbinden. 3VOOR12/Utrecht moest niet alleen een website zijn, maar een platform om de verschillende wereldjes in de Utrechtse popscene samen te brengen. De Club was dan ook een logisch vervolg op de website. “Je kunt één plek online creëren maar veel levendiger is het om een plek te hebben waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Een laagdrempelig podium voor Utrechtse bands en waar je kunt stuiteren op de beats.”

Ze merkten dat het publiek, de bands, de website en dB’s behoefte hadden aan dit soort avonden. “Een stad met zoveel muzikanten, zoveel jonge mensen en een opleiding journalistiek had een enorme potentie om wat te betekenen op het gebied van popmuziek. Dan is het goed om van elkaar te weten wat er borrelt. Daarvoor moeten de verschillende wereldjes bij elkaar gebracht worden.”

De verrassende programmering met een groot Utrechts aandeel speelde daarbij een belangrijke rol. “De Club is een mooi platform voor een eerste optreden van een band of een optreden in een nieuwe bezetting. I am Oak die zijn eerste show bij ons deed is daar een mooi voorbeeld van. Ook is het tof om acts te zien groeien nadat ze in de Club hebben gespeeld. Er ontstond een sfeer waarbij mensen automatisch kwamen omdat ze verrast wilden worden.”

Bijl heeft drie seizoenen de programmering en productie gedaan en vrijwel altijd waren het toffe avonden. “Dat zat hem vaak in net iets anders. Het er naartoe leven, de avond zelf en de euforie als alles er weer op zat.” Sommige avonden kenden een erg uiteenlopende programmering. “We keken altijd naar wat goed samen ging. In het format van de Club, met de volgorde die we kozen werkte dat vaak heel goed. We hebben wel eens wat uitgeprobeerd maar er zat meestal ook een gedachte achter.”

Omdat hij de meeste tijd in Berlijn werkt of op pad is met zijn project Trekhaak Gezocht, is Bijl geen regelmatige bezoeker meer. Toch heeft hij nog wel een opvatting over de Club anno 2010. “Doordat nieuwe mensen opnieuw naar komen kijken blijft het fris en gezond, dat is goed. De vorm waarin is altijd anders, dat moet ook.” Behalve een goed en enthousiast team komt hij nog even terug op waar het ook om gaat, de Utrechtse muziek. “Er moeten natuurlijk ook voldoende leuke acts blijven, anders bestaat het risico dat het doodbloedt.”

Een mooi voorbeeld van uiteenlopende programmering waar toch een idee achter zit is de laatste door Sebastiaan Janssen geprogrammeerde editie. Janssen: “Mijn idee was om af te sluiten met een soort 'supereditie' in twee zalen, met enerzijds 'bandjes' en anderzijds nieuwe elektronische acts. Volgens mij pakte dat wel goed uit.” Dat was inderdaad het geval. Aan het eind van een toch al bijzondere avond stond DS-10 Dominator op de agenda. Op het podium heeft hij nauwelijks gestaan, in de zaal des te meer. “De zaal was al nagenoeg leeg en toch ging Rutger maar door...en door...en door.”

Het nieuwe team waarover Bijl spreekt wordt aangevoerd door Jelte Heringa en Joram Tornij. Beiden zijn niet alleen bezoeker geweest maar hebben ook verschillende keren op het podium gestaan. Tornij stond er twee keer: met Most Unpleasant Men in 2008 en een paar maanden geleden met Lola Montez. Beide optredens passen goed in het profiel dat Bijl schetste. Tornij: “Voor Lola was het mooi omdat het het allereerste optreden van deze band was. Voor Most Unpleasant Men vond het optreden plaats in de periode voor de release van ons debuut, maar al na de opnames. Het was tof om toen al in onze thuisstad het nieuwe materiaal te spelen en de reacties van het publiek te horen. Het was trouwens ook een van de eerste optredens met onze huidige bassist.” Alle keren was het een groot feest. “De zaal was steeds goed vol en de sfeer heel goed. Het publiek dat naar de club komt, heeft echt aandacht voor wat er op het podium gebeurt heb ik die twee keer ook gemerkt.”

Ook Heringa had al eerder opgetreden in Club. In 2005 met het betreurde Glenister, een jaar later met Durk Attaturk en in 2008 met Most Unpleasant Men. En dankzij een show met Joast, tijdens de editie van afgelopen juli, mocht hij voor de vierde maal het podium van de Club betreden. “Aan alle vier de keren koester ik goede herinneringen. Soms verliep de avond wat chaotisch, het was altijd gezellig en aandacht voor de muziek stond alle keren voorop.”

Tornij en Heringa hebben in 2009 de programmering/productie van de Club overgenomen. “Het leek ons waardevol de Club op de rails te houden, aangezien we als bezoekers regelmatig van mooie optredens genoten.” De kernwaarden van de Club staan ook bij het duo voorop. Ze willen een plek bieden waar beginnende acts naast bekendere regionale en ook nationale acts kunnen optreden. Een plek om heen te gaan als muzikant en muziekliefhebber, om te zien wat er in Utrecht en omgeving gebeurt. “Dat is voor het publiek heel leuk, want zo ontdek je nieuwe muziek. En voor de acts is het ook goed, want zo kom je makkelijker in contact met een nieuw publiek en leer je elkaar ook beter kennen”, vertelt Tornij. Heringa vult aan: “Ook belangrijk was het om de website, de radio en de avond zelf weer dichter bij elkaar te brengen.”

“We hadden drie belangrijke uitgangspunten toen we begonnen. De programmering moet actueel en divers zijn en de muziek van de acts moet een zekere kwaliteit hebben De Club heeft een eigen huisstijl nodig die we door kunnen voeren in de zaal en op de flyers en posters. En we wilden heel graag dat er weer audio en video opgenomen zou worden.”

Dat hebben ze gedaan door uit hun vriendenkring een team om zich heen te verzamelen dat de huisstijl en vormgeving heeft ontwikkeld (posters, flyers, aankleding van de zaal). Anderen zorgen ervoor dat de optredens op video worden vastgelegd, dat er voor elke editie een teaser wordt gemaakt en dat er audio opnames worden gemaakt. Via via vonden ze Evelien Bosch die bereid was om de Club te presenteren.

Beiden koesteren ze goede herinneringen aan de volledig onversterkte editie die afgelopen januari in het kader van de Nieuwjaarsduik is gehouden op een koude, atypische zondag. “De serene sfeer, een afwijkende opstelling met een podium in de zaal en het prachtige spel van de geprogrammeerde acts, maakten het tot een bijzondere middag.”

Stilstaan bij een 50ste editie leidt al snel tot terugkijken zoals we hier ook doen. Toch vragen we Tornij ook wat we het komende jaar kunnen verwachten. “Optredens van onder andere Tududuh en Ongezond in oktober. In november hebben we een bijzonder programma in samenwerking met Le Guess Who en 3VOOR12’s Hollandse Nieuwe. En ook in 2011 gaan we ervan uit dat we weer mooie clubavonden zullen beleven.”

 

Te zien: Club 3VOOR12/Utrecht, 50ste editie, met Woost, The Follies, I am Oak, Shock & Awe, Urban Junior en Grizzly Adams, donderdag 30 september 2010, 21:00 uur @ dB’s. Gratis entree, reserveren niet nodig.

Tags

nu op 3voor12