Beginnende bands hebben het niet altijd even makkelijk: hoe zet je jezelf in de markt? Hoe val je op? Ze kunnen dan soms wel een beetje EHPO gebruiken: Eerste Hulp bij Plaatopnamen. Onder deze naam geeft Kyteman manager Niels Aalberts op zijn weblog advies, onder andere op het gebied van marketing en promotie. Hij praat met 3VOOR12/Utrecht en vertelt onder meer waarom hij pleit voor een verlichte dictatuur binnen de band.

In 1994 studeert Niels Aalberts af aan de opleiding Economie en Management, waarna hij gaat werken bij verschillende platenmaatschappijen. Tegenwoordig past hij zijn kennis toe als manager van Kyteman en doceert hij aan de HKU. Ondertussen houdt hij zich bezig met zijn EHPO-project: op zijn weblog en site geeft hij tips die bands moeten helpen om zichzelf in de markt te zetten.

“Ik merk dat er vooral bij lokale bands behoefte bestaat aan een frisse blik van een buitenstaander, een behoefte aan afstemming. Bands zijn op bepaalde terreinen vaak een beetje bedrijfsblind geworden. Ik benoem vaak ook gewoon zaken die eigenlijk al speelden, maar die even benoemd moeten worden. Ik ben heel uitgesproken en ik merk dat bands dat prettig vinden. Het schept ideeën als iemand eerlijk tegen de bandleden zegt wat ze beter kunnen doen.”

Een van de tips op de weblog van Aalberts, is: stop met 'de meeste stemmen gelden' bij het nemen van creatieve beslissingen. In muziek is dictatuur de beste besturingsvorm, niet democratie’. Aalberts legt uit: “Wat je moet hebben is geloof in jezelf en uitgesprokenheid. Het is heel Nederlands om tot een compromis te willen komen, maar in een band werkt dat niet, dan krijg je vlees noch vis. Bij veel succesvolle bands neemt één bandlid uiteindelijk toch alle beslissingen. Een echte band legt zich daar ook bij neer. Neem bijvoorbeeld Coldplay: ik weet echt wel wie daar de belangrijkste beslissingen neemt hoor, dat is Chris Martin. Veel jonge bands willen een utopie in stand houden, maar dat werkt niet. Eigenlijk is het Animal Farm: ‘some animals are more equal than othters’.”

Wat veel beginnende bands volgens Aalberts ook verkeerd doen, is dat ze zich onmiddellijk blind staren op de traditionele media: alles voor een hitje op de radio of een clipje op TMF. “Maar je kunt ook heel goed zonder de traditionele media. Natuurlijk kan een optreden op tv je als band wel verder helpen, maar zo’n Matthijs van Nieuwkerk van De Wereld Draait Door is jou vijf minuten na het interview alweer vergeten. Dat neem ik ‘m ook niet kwalijk, hij is tv presentator en geen muzikant. Kyteman is relatief weinig gedraaid op landelijke radio, maar toch is hij een groot succes. Dat komt in dit geval vooral doordat zijn shows een hoog doorvertel-gehalte hebben.”

Wil je echt wat bereiken, dan moet je volgens Aalberts gebruik maken van de mogelijkheden die internet biedt. “Internet is een zegen voor de muziek. Tegenwoordig zijn er allemaal applicaties en sites zoals Band Camp, waarmee je je eigen muziek kunt promoten. Eigenlijk schakel je daarmee een promoter uit.”

En als je een beetje inventief bent, kun je ook nog een heel eind komen. Aalberts raakt helemaal enthousiast als hij het Tour de France succes van The Gasoline Brothers aanhaalt: “Die jongens zijn helemaal wielerfanaat. Ze hebben het heel slim aangepakt door Koos Moerenhout via Twitter te beloven een nummer over hem te maken als hij Nederlands Kampioen zou worden.”  Het nummer kwam er en Koos Moerenhout zelf wist ook andere renners enthousiast te maken voor de muziek van The Gasoline Brothers. “Ik geloof dat negentig procent van hun muziek afgelopen week gedownload werd in Frankrijk. Dat vind ik prachtig. En de band is nog dicht bij zichzelf gebleven ook, het wordt anders wanneer je probeert te scoren met een gimmick.”
 
De belangrijkste tip die hij aan bands wil meegeven is: do it yourself. Als je alles op eigen kracht doet, dan heeft dat volgens Aalberts vele voordelen. “Je hebt honderd procent artistieke vrijheid. Daarnaast is het zo dat managers naast jouw band ook nog een heleboel andere bands onder hun vleugels hebben. Vooral als een van die andere bands opeens heel groot wordt, kun jij het wel even vergeten.” Financieel heeft het ook voordelen, omdat je als band opeens meer overhoudt aan de plaatverkoop. “Dat zal nog steeds niet genoeg te zijn om van te leven, maar de geldmachine is dan in ieder geval in werking gezet.”
 
“Veel mensen lezen mijn weblog en gaan dan aan de zijlijn staan om te roepen wat anderen verkeerd doen. Maar mijn advies is: ga gewoon zelf aan de slag met tips.” Aalberts is zelf overigens geen muzikant. “Ik begin ook zelf altijd met de woorden ‘ik kan niet zingen of spelen’. Dan is de angel er meteen uit.”