Platenbeurs in de Jaarbeurs groeit tegen de trend in Platenbeurs in de Jaarbeurs groeit tegen de trend in

De geur van oud vinyl blijft onweerstaanbaar

Platenbeurs in de Jaarbeurs groeit tegen de trend in

De geur van oud vinyl blijft onweerstaanbaar

Terwijl de platenwinkels bij bosjes sneuvelen, ziet de halfjaarlijkse Mega Platen & CD Beurs in de Utrechtse Jaarbeurs zijn bezoekersaantallen juist stijgen. "Het is moeilijk om aan bepaalde muziek te komen. Bij ons is bijna alles te vinden.”

De geur van oud vinyl blijft onweerstaanbaar

Een mooie plaat klinkt niet alleen goed, hij ruikt ook goed. Iedere vinylverzamelaar kent het: je pakt de zwarte plak uit de hoes, draait hem een paar keer rond, ruikt eraan, houdt hem goed tegen het licht en besluit: ja of nee. “Dat is toch veel leuker dan met een plastic creditcard achter de computer”, zegt Cas Bosland van ARC, organisator van de Mega Platen en CD Beurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Hij is kennelijk niet de enige die er zo over denkt. De organisatie meldt trots dat het ondanks de teruglopende markt goed gaat met het halfjaarlijkse evenement. “We hebben er serieus rekening mee gehouden dat de crisis bij de platenwinkels naar ons over slaat, maar onze bezoekersaantallen stijgen juist. Afgelopen november hadden we 36.000 bezoekers, het jaar daarvoor 34.000.”

In het weekend van 5 en 6 april trekken de vinylfreaks weer met duizenden naar de Jaarbeurs. Hoewel cd’s ook populair zijn, drijft de beurs vooral op het ouderwetse medium. Volgens verzamelaars zit er meer gevoel in dan in het kleine zilveren schijfje. Belangrijker is misschien nog wel dat een LP een veel grotere hoes heeft, die de meest uitbundige ontwerpen alle ruimte geeft. En daar draait het uiteindelijk om: een mooi product om naar te kijken. De beurs in Utrecht is met 450 kramen een van de grootste in zijn soort en trekt bezoekers uit de hele wereld. Vooral Duitsers, Russen en Mexicanen zijn veel geziene gasten. Bosland begrijpt wel dat zijn beurs populair blijft. “Popspeciaalzaken hebben het lastig”, zegt hij. “Daardoor is het moeilijk om aan bepaalde muziek te komen. Bij Free Record Shop bestaat nog maar 10% van het assortiment uit muziek. De rest is games, films en Mars-repen. Bij ons is bijna alles te vinden.”

Een fikse kanttekening moet wel geplaatst worden bij het succes van de grote beurs. ARC organiseerde een paar jaar geleden nog vijftien beurzen per jaar, onder meer in Ahoy in Rotterdam en de Jaap Eden Hal in Amsterdam. Nu zijn alleen de twee beurzen in Utrecht over, eens per jaar de RAI in Amsterdam en één bescheiden openluchtbeurs in thuisbasis Hoorn. “Het lijkt erop dat veel mensen nog één of twee keer per jaar naar zo’n beurs gaan”, zegt Bosland. “En dan gaan ze naar de grootste. Over het algemeen zien we de markt duidelijk teruglopen. Ook in onze winkel Dropstyle zien we dat.”

André Fijters van ARC’s enige echte concurrent Dynamite denkt dat die terugloop een andere reden heeft. “Bij ons betaal je voor een weekend kraamhuur tussen de 45 en 90 euro. Bij ARC kost het je 380 euro. Ik kan je verzekeren dat veel handelaren alleen nog in Utrecht staan omdat je daar nu eenmaal moet zijn.” Want dat je in de Jaarbeurs moet staan, dat staat vast. Volgens Fijters is de Utrechtse beurs de mooiste van Europa. Een verklaring voor dat prijsverschil heeft hij wel. “Ik heb een eenmanszaak. Ik hoef geen half jaarsalaris voor vier personen te verdienen op één beurs. Ik denk dat de beurs in Utrecht nog jaren kan bestaan, maar er moet wel iets gebeuren aan het prijsbeleid.”

Die prijsverschillen zitten hem volgens Bosland vooral in het aantal bezoekers. "Het aantal bezoekers garandeert een zekere omzet voor handelaren. Deze beurzen organiseren we omdat we van muziek houden, niet om er rijk van te worden. Wij leven ook niet met vier man van die beurs. We organiseren nog meer evenementen, zoals beurzen voor VNU in de Jaarbeurs. Overigens kun je bij ons al vanaf 200 euro een kraam huren."

Volgens Fijters gaat het goed met de handel van Dynamite. Naast een grotere beurs in de Rijnhal in Arnhem (zo’n 250 kramen) organiseert hij jaarlijks ook tientallen openluchtmarkten in steden als Utrecht, Haarlem en Groningen. “Mits je weet wat je aanbiedt, kun je nog altijd een gezonde handel drijven. De echte muziekliefhebber hoeft de massamuziek van Van Leest niet. Daar moet elke vierkante meter een flink bedrag aan huur opbrengen. Dat betekent in de praktijk dat daar twintig keer de nummer 1 van die week uitgestald staat. Ik heb een handelaar op de markt staan met zestien meter cd’s, waarvan niet een dubbele!”

De Mega Platen & CD Beurs vindt plaats op 5 en 6 april in de Jaarbeurs in Utrecht. 26 en 27 april kunnen muziekliefhebber naar de Rijnhal

nu op 3voor12