Muziek maken geen sport? Het gaat niet om het winnen? Verkeerd gedacht. De lente hangt, ondanks dat het nog februari is, alweer in de lucht en het ene na het andere bandje schiet uit de grond. Met zoveel aanbod is het de kunst om de narcissen van de krokusjes te onderscheiden en bands een kans te geven zichzelf te bewijzen. Tijd voor een beetje competitie dus! Hoe is het eigenlijk gesteld met de bandwedstrijden in Utrecht? Vier organisatoren aan het woord.

Muziek maken geen sport? Het gaat niet om het winnen? Verkeerd gedacht. De lente hangt, ondanks dat het nog februari is, alweer in de lucht en het ene na het andere bandje schiet uit de grond. Met zoveel aanbod is het de kunst om de narcissen van de krokusjes te onderscheiden en bands een kans te geven zichzelf te bewijzen. Tijd voor een beetje competitie dus! Hoe is het eigenlijk gesteld met de bandwedstrijden in Utrecht? Vier organisatoren aan het woord. Het Geheim van Utrecht (een voorronde van de Grote Prijs van Nederland) en het Uur U bestaan beide al meer dan twee jaar niet meer. Daarvoor in de plaats kwam in 2006 de Grote Utrechtse Live Prijs (GULP). De twee bekendste van de veertien voorrondes van de GULP zijn Het Geheim van Starsound en de Clash of the Titans. Daarnaast is er in Utrecht ook nog de HU Popprijs (HUP) georganiseerd door Vrouwkje Tuinman en de Studium Generale Hogeschool Utrecht.

HU POPPRIJS
De HU Popprijs is een wedstrijd voor bands die verbonden zijn met de Hogeschool Utrecht. Organisator Vrouwkje Tuinman is erg te spreken over de voortgang: “Het loopt heel goed. Binnen de HU is het echt een begrip geworden. De Popprijs laat studenten zien dat er meer is dan het clichébeeld dat er heerst van studentenbands zoals Volumia en de Hermes House Band. We zitten elk jaar voller, dit keer zelfs maximaal.” De kwaliteit neemt met de jaren toe vindt Tuinman. Daarnaast zie je ook dat de prijs zelfbevestigend is: “Mensen kennen hem en willen hem op hun cv hebben. Dus schrijven ze zich in.” De resultaten zijn in elk geval niet om over te klagen: “Je ziet aan veel oud-deelnemers dat ze erg ambitieus zijn doorgegaan, zoals Baseless, Mr. Love and the Stallions, The Analog Project en neWax.

Goed genoeg om binnenkort naast de bekende HU Popprijs, die inmiddels aan zijn zesde editie toe is, ook een Singer Songwriter Contest te organiseren. “Er was echt behoefte aan zo'n aparte competitie. Singersongwriters konden niet 'mee' in de popprijs omdat het dan te zeer appels en peren werd en ze zouden verdrinken in het lawaai. Maar ze schrijven zich wel steeds vaker in. We hebben een cursus georganiseerd voor mensen die tot dusver niet hun eigen kamertje uit durven en ervaring met hun liedjes willen opbouwen. Daarnaast doen we ook een masterclass door Michiel Flamman (Solo, red.). Bij de Singer Songwriter Contest ga je net als bij de HU Popprijs de strijd aan met een vakkundige jury en een applausmeter, waarmee 'best of both worlds' benut worden, aldus Tuinman.

Hoe kon het dan dat Kensington de afgelopen editie van de HU Popprijs won en toch door het publiek werd uitgejouwd? “Dat bij Kensington is raar. Zij hadden namelijk maar een fractie minder applaus dan de band die de applausmeter-publieksprijs won. En de andere bands stonden daar op behoorlijke afstand van. Daar klopt dus echt iets niet. Voor zover ik het kon zien, kwam het jouwen vanuit de aanhang van één andere band.”

HET GEHEIM VAN STARSOUND
Toni Peroni, eigenaar van de Starsound studio en organisator van Het Geheim van Starsound, vindt deze manier van een winnaar kiezen maar niks: “Er zijn naar mijn mening een hele hoop wedstrijden die niet goed geregeld zijn.” Hij noemt als voorbeeld de Grote Prijs van Nederland, waar als bij een soort Idols het publiek de uiteindelijke winnaar bepaalt: “Als je maar genoeg mensen kunt bewegen op jou te stemmen, kun je winnen, dat slaat natuurlijk nergens op.” Bij Starsound kunnen bands verzekerd zijn van een vakkundig juryoordeel. Het Geheim van Starsound bestaat nu al zo'n vier à vijf jaar en Peroni is nog altijd ontzettend enthousiast: “We hebben weer een hartstikke goede selectie dit jaar. Het loopt als een gek; we zitten bomvol en er doen echt hele toffe bands mee!”

Er is volgens Peroni maar één goeie reden waarom bandwedstrijden zinvol zijn: “Een band moet worden klaargestoomd om een goede set neer te zetten en dat kan maar op één manier: spelen.” Daarnaast zitten in de jury veel bekende mensen uit de muziekindustrie, die door dit soort competities in contact komen met de bands en andersom. Dit contact kan vooral voor de bands erg nuttig zijn. Vrouwkje Tuinman is het hier volledig mee eens: “Je komt als band verder door te spelen. Door je werk naar buiten te brengen, door feedback te krijgen. Daarvoor zijn competities zinvol. Het is een manier om in een zaal te kunnen staan waar je anders niet zo makkelijk binnenkomt. ”

GULP
Ook van Dionne van Zijl, organisator van de GULP, noemt het vele spelen als meest positieve punt van het meedoen aan een bandwedstrijd. “Voordat je in de finale komt heb je al vier keer moeten spelen en als je wint komen er nog veel meer mogelijkheden bij.“ Het Geheim van Starsound is net als de Clash of the Titans een voorronde van de GULP, maar erg veel merkt Peroni daar niet van. “Ik weet eigenlijk niet zo goed wat de GULP allemaal doet. Ik vind ’t prima en zodra er iets niet goed gaat, trek ik me terug. Ik ben er een voorstander van dat er zoveel mogelijk bands kunnen spelen, maar het moet wel goed gebeuren.”

De eerste editie van de GULP was een succes, vindt organisator Dionne van Zijl: “We hadden leuke finalisten zoals Furistic en de StropStrikkers, dus dat was zeker geslaagd. Het was zo jammer dat er niks meer was na het Geheim van Utrecht. Het initiatief kwam vooral vanuit de podia. Bijna ieder podium in de omgeving van Utrecht heeft een wedstrijd.” Naast podia en bands heeft ook het publiek zeker nog belangstelling voor dergelijke competities merkt van Zijl op: “Kijk maar naar de Clash, die is heel goed bezocht.”

CLASH OF THE TITANS
De Clash of the Titans is de grootste bandwedstrijd van Utrecht. Er zijn tien voorrondes waaraan elk vijf bands meedoen, wat dus vijftig bands in totaal maakt over de hele competitie. De resultaten zijn om trots op te zijn: “De winaar van vorig jaar, de StropStrikkers stonden dit jaar op Noorderslag. De band die er met de tweede prijs van doorging, Good Dog Happy Man, won afgelopen jaar de Grote Prijs van Nederland. Verder zijn er nog bands als We vs. Death, The Walt en Dolores, allemaal winnaars van de Clash, waarmee het stuk voor stuk erg goed gaat.”

De eerste en de tweede prijswinnaars mogen doorstromen naar de GULP, maar Boekhorst focust zich vooral op de Clash. De winnaars van al die provinciale bandwedstrijden die aan de GULP meedoen, zijn van erg wisselend niveau. Als organisator durft hij te zeggen dat het niveau bij de Clash hoger ligt dan bij de andere bandwedstrijden: “Veel bands waarderen het professionele van de Clash. Het is echt een wedstrijd van hoog kaliber.” Als Boekhorst ziet wat er in de finale van de GULP staat, dan zit daar toch ook wel veel slechts tussen, vindt hij: “Sommige van die bands zouden bij ons niet eens door de voorrondes komen. Wat dat betreft, zitten de GULP en de Clash toch wel een beetje in elkaars vaarwater.”

Krijgen we binnenkort misschien ook nog een wedstrijd tussen de wedstrijden zelf? Van alle vier de competities zijn in elk geval de voorrondes en selecties nog in volle gang. Op 7 maart zal in Ekko de strijd der Titanen losbarsten, met eerst nog komende vrijdag een Wildcardronde in het verschiet. Voor een verder overzicht van de finales zie hieronder:

  • Wildcard Ronde 2 van de Clash of the Titans dB's, vrijdag 29 februari Aanvang: 21.00 (Finale op 7 Maart in EKKO)
  • Finale Geheim van Starsound Zaterdag 29 maart Live streaming internetuitzending: www.kxradio.nl en www.starsoundstudio.nl
  • Finale HU Singer Songwriter contest EKKO, donderdag 17 april
  • Finale GULP Maandag 28 april