Vorige week verscheen het debuut van improvisatiegroep The Follies op Badmintone Records. Het trio bestaat uit Jan den Besten, Mark Versteegen en Martijn Buser. De laatste twee waren respectievelijk gitarist en drummer van In Julia’s Mind-Scene; de groep die in maart 2008 ophield te bestaan. 3VOOR12/Utrecht stelde een paar korte vragen aan Martijn Buser.
Wie of wat zijn The Follies?
Follies zijn dwaasheden. En dat zijn wij (Mark Versteegen, Jan den Besten en Martijn Buser)!
Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
Begin 2008 organiseerden wij met Badmintone Records onze eerste Badmintone Night in De Kargadoor te Utrecht. Ik heb toen geroepen dat er naast 2 of 3 (korte) live acts ook een kort experiment moest plaatshebben. Dat experiment (BMTXPRMNT) hield in om in een korte voorbereidingstijd een set van 10-15 minuten in elkaar te draaien, met leden van de artiesten op Badmintone. Mark Versteegen en ik hebben dit aangegrepen om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan: Alexander Peterhans heeft enkele jaren terug elektronische bewerkingen gemaakt van een lang akoestisch gitaarstuk van Mark. We hebben Jan den Besten hierbij uitgenodigd om met behulp van drie stemmen en elektronica de songs te presenteren tijdens de eerste Badmintone Night.
Improvisatie trio, wat wil dat in dit geval zeggen?
We hebben voor de songs tijdens het BMTXPRMNT enkele afspraken op papier gezet. Op onze debuut-EP ‘Boy Portals’ hoor je een weerslag van die afspraken. Die elektronische basistrack was al af; de invulling daaroverheen wisselde toch geregeld. Onze nieuwe sound kent ook wel (werk)afspraken, maar die zijn dan eerder globaal. Stemming of textuur bijvoorbeeld. De invulling zal elk optreden anders zijn.
Wie doe wat bij The Follies?
Nu? Dat is weer anders dan waar we begonnen maar als volgt:
Mark Versteegen op akoestisch gitaar, Jan den Besten op elektronica en effecten en ik zelf als vocalist.
Welke inspiratiebronnen hebben jullie al trio?
Dat is nu weer anders dan toen we ooit begonnen (dat zou feitelijk eenmalig zijn). Maar het was zo leuk dat we onszelf een nieuw concept hebben voorgelegd: het vermengen van de authenticiteit van de Mississippi Delta Blues en de stille weidsheid van Mark Hollis. En als we daar uit hebben gehaald wat er uit te halen valt, gaan we waarschijnlijk weer iets anders doen.
Verschilt de werkwijze bij The Follies ten opzichte van die bij In Julia’s Mind-Scene?
Het einddoel bij songs van In Julia's Mind-Scene was toch altijd een 'affe' versie. Als een song klaar is en geklokt werd op 7'36", klokte die in een live context ook 7'36". Live was er bij de Mind-Scene weinig ruimte voor improvisatie. Bij The Follies weten we voor een optreden vaak wel hoe we beginnen, maar waar het dan eindigt? Geen idee.
Verschijnt er naast de download ook een fysiek product?
Op onze eerste EP ‘Boy Portals’ staan vijf songs van 3 en 4-en-een-halve minuut en is geperst op zo'n fijn 3"-formaat.
Wat zijn jullie ambities voor de toekomst?
Het vermengen van de authenticiteit van de Mississippi Delta Blues en de stille weidsheid van Mark Hollis. Onze ambitie reikt altijd tot het eerstvolgende optreden. Wat daarna komt zien we dan wel weer.
Het debuut van The Folies, 'Boy Portals' is gratis te downloaden op de site van Badmintone Records of via Last.fm. De groep is live te zien tijdens de Labelled IV avond op 13 januari 2009 in 't Oude Pothuys. Deze avond staat volledig in het teken van Badmintone Records. Ook Roy Santiago treedt die avond op.