Sinds 1995 staat de programmering van het Rumorfestival, dat ongeveer vier à vijf keer per jaar georganiseerd wordt, garant voor een lading bands in de minder reguliere genres. In de praktijk betekent dat experimentele muziek die zich op het grensvlak begeeft van wat er binnen de kaders van de pop, jazz en klassiek mogelijk wordt geacht. Deze week bereikt het festival zijn 50e editie. Voor het eerst is de line-up over twee dagen verspreid. Naar aanleiding van deze jubileumeditie stelden we organisator Günther Barten enkele vragen.
"Het is niet helemaal waar dat het de eerste keer is dat de programmering over twee dagen wordt uitgestreken" merkt Barten op. "In het verleden is dat ook al wel eens gebeurd. Toen lag dat echter aan de beschikbaarheid van de bands. Nu hebben we er bewust voor gekozen. We wilden deze editie toch iets bijzonders meegeven."
Over het feit dat de avonden ondanks een frequentie van vier à vijf keer per jaar vrij onregelmatig plaatsvinden kan Barten kort zijn. "Ook dat is te wijten aan beschikbaarheid; niet alleen van de bands, maar ook van subsidies, programmeurs en de deelnemende zalen." Barten is de enige betaalde kracht van de Rumororganisatie. "Voor de rest is het vooral het collectief aan programmeurs van de verschillende podia. De programmering is daardoor telkens weer een grote puzzel."
Zijn er criteria waaraan de bands op Rumor moeten voldoen? "Er zijn geen echte criteria, de bands moeten gewoon spannend en interessant genoeg zijn. Rumor werd ooit opgericht uit onvrede over de beschikbare ruimte voor de programmering van experimentele muziek. Hier moest verandering in komen." De doelstelling werd dan ook om alles te mengen: de podia, stijlen, en daardoor ook het publiek. "Door alles op één hoop te gooien proberen we mensen in contact te brengen met muziek waarmee ze doorgaans misschien niet in aanraking zouden zijn gekomen. Zo breng je liefhebbers van experimentele jazz toch ook wat klassiek bij en vice versa."
De laatste tijd worden er steeds meer artiesten in de Geertekerk geprogrammeerd. Het is echter de eerste keer dat het gebouw dienst doet als locatie voor Rumor."De reden hiervoor is van historische aard" legt Barten uit. "Het Instituut voor Sonologie zorgde er in de jaren '60 en '70 voor dat Utrecht een centrum van elektronische muziek werd. Wanneer het instituut uitvoeringen had, vonden ze altijd plaats in de Geertekerk.
Aan dat gevoel van nostalgie wilden we tegemoetkomen." Dat is de reden dat het openingsconcert van Gottfried Michael Koenig, voormalig directeur van het instituut, in de Geertekerk plaatsheeft. Deze Duitse componist studeerde kerkmuziek en compositie. Samen met het huidige hoofd van Sonologie Kees Tazelaar, zal hij een aantal van zijn composities ten gehore brengen.
Het jazzgedeelte van het festival vindt plaats in het SJU. De band die daar optreedt, is wel eens omschreven als de liefdesbaby van Jimi Hendrix en John Coltrane. Daarmee is niets teveel gezegd want de muziek van Scorch Trio is experimenteel jazzgefreak voor de echte doorbijters.
Waar kijkt Barten zelf het meeste naar uit? "Naar alles!" lacht hij. "Er is weer zoveel te zien, daaruit valt moeilijk een keuze te maken. Als ik dan toch moet kiezen dan verheug ik me het meeste op het Modified Toy Orchestra. Dat lijkt me vooral visueel een verrassing." Deze band die vrijdag in Kikker optreedt, creëert composities met afgedankt speelgoed die op het podium vertaald worden door vijf mannen die zich te buiten gaan aan een complete speelgoedwinkel. Liefhebbers van bands als Kraftwerk en Apparat Organ Quartet zullen dat zeker weten te waarderen.
In Theater Kikker wordt het festival de volgende dag voortgezet door Berio Sequenzas. De Italiaan Luciano Berio componeerde tussen 1958 en 2002 veertien werken met de titel 'Sequenza'.Tijdens zijn optreden in Kikker zullen er hier vier van uitgevoerd worden.
Wolf Eyes wist in april 2006 vriend en vijand te verrassen door hun plaat 'Human Animal' uit te brengen op het Sub Pop label en daarmee een bescheiden doorbraak te forceren. Voor veel mensen, en vooral diegenen die de band afgelopen april in het Patronaat in Haarlem misliepen, moet hun optreden in EKKO dan ook het hoogtepunt vormen van deze Rumoreditie.
Het festival wordt afgesloten door Tyft. Dit project van de IJslandse gitarist Hilmar Jensson zoekt en vervaagt de grenzen tussen rock en jazz, zonder dat de composities onnatuurlijk of geforceerd klinken.
Rumor vindt plaats op vrijdag 19 oktober en zaterdag 20 oktober
Locaties: EKKO, Theater Kikker, de Geertekerk en het SJU Jazzpodium
Entree: 15 Euro / 12 Euro (U-pas, student, CJP)
Passe-partout: 25 / 20 Euro
Rumor: 50e aflevering van experimenteel festival
Organisator Günther Barten: ‘De programmering is telkens weer een grote puzzel’
Liefhebbers van avontuurlijke muziek kunnen aanstaande vrijdag en zaterdag hun hart ophalen. Dan vindt namelijk weer een editie van het Rumorfestival plaats. Met namen als Wolf Eyes belooft de 50e editie wederom een experimenteel hoogtepunt te worden.