Vier jaar Tivoli de Helling: een gevoelskwestie

Programmeur Sytse Wils ziet toekomst positief in

Marijn van den Brink / redactie Utracks, ,

Tivoli de Helling bestaat vier jaar. Dit wordt gevierd met enkele goedkope optredens. Programmeur Sytse Wils praat in Utracks over het gat in de markt, hoe hij bij De Helling terecht is gekomen, over zijn ideeën over programmering en de samenwerking met Tivoli Oudegracht. Daarnaast komt natuurlijk ook Het Muziekpaleis aan bod.

Programmeur Sytse Wils ziet toekomst positief in

In vier jaar tijd groeide Tivoli de Helling uit tot een welkome aanvulling op het Utrechts poplandschap. Dit wordt gevierd met een aantal goedkope optredens. Programmeur Sytse Wils stond aan de wieg van het poppodium en vertelt in Utracks over het verleden, heden en de toekomst. Het begon allemaal vier jaar geleden toen de Vloer (de vorige exploitant van De Helling) failliet ging en Tivoli de slag om het poppodium gewonnen had. Aangezien programmeur Johan Gijsen zijn handen vol had aan Tivoli Oudegracht, werd er besloten een extra programmeur te zoeken. Op dat moment vervulde Wils die functie al een tijdje bij EKKO, waar hij zich op had weten te werken van barmedewerker tot dj en uiteindelijk programmeur. De link was snel gelegd en zo werd Wils programmeur van Tivoli de Helling. In vier jaar tijd is het destijds slechtlopende 'de Vloer' door Tivoli en Wils omgetoverd in een geaccepteerd onderdeel van het Utrechtse muzieklandschap. Dat komt volgens Wils omdat De Helling het gat vult tussen de andere twee poppodia in Utrecht. Zo richt EKKO zich op de kleinere, relatief onbekende bands, waar Tivoli Oudegracht van oudsher vooral de bekendere bands brengt. Bands die daartussenin vallen, sloegen Utrecht doorgaans over. Dat is met de komst van De Helling veranderd. Een belangrijk deel van het succes van De Helling is de samenwerking met Tivoli Oudegracht. Hierdoor is laatsgenoemde er ook op vooruitgegaan volgens Wils. Zo spelen er nu bands op de Oudegracht die daar anders nooit terecht zouden zijn gekomen. Dat komt doordat er nu minder behoudend geprogrammeerd kan worden. Gaat het niet goed met de verkoop, dan kan een band altijd nog verplaatst worden naar De Helling en natuurlijk andersom. Het programmeren van een podium is wat Wils betreft vooral een intuïtief proces. Aangezien hij eigenlijk altijd bezig is met muziek ziet hij vanzelf dingen voorbijkomen. Bovendien worden veel bands aangeboden door boekers. Uiteindelijk is het echter toch meer een gevoelskwestie: heeft het commerciële voordelen? Heeft het potentie? Is het belangrijk dat dit in Utrecht komt? Vooral dat laatste is toch wel een grote drijfveer, aldus Wils. De toekomst ziet Wils positief in. De komst van Het Muziekpaleis betekent zeker niet dat De Helling opgedoekt wordt. Hoewel de organisatie natuurlijk gelieerd is aan Tivoli en de directie en administratie op de Oudegracht zitten, is De Helling wel degelijk een bedrijf op zich met een eigen boekhouding en eigen exploitatie. Natuurlijk zal de komst van Het Muziekpaleis wel enige extra interferentie veroorzaken, zorgen maakt Wils zich vooralsnog niet. De Helling draait goed en de komst van het nieuwe podium is dusdanig ver weg dat het volgens Wils niet meer is dan 'koffiedik kijken'. De komende tijd gaat De Helling door op de weg die het vier jaar geleden is ingeslagen. Om dat te vieren staan er de komende tijd een twaalftal acts gepland. Voor twintig euro kunnen bezoekers drie van de twaalf concerten zien middels een soort stempelkaart. Artiesten die in de twee feestweken optreden zijn: Coparck, Elvis Perkins, Josh Wink, Robocop Kraus, I Was A Cub Scout & The Brunettes, Deerhunter, Dirty Projectors, Frog Eyes & Adept, Blitzkrieg Ballroom, Jack Penate, 65daysofstatic en Cluster. Luister het hele gesprek met Sytse Wils in de uitzending van Utracks van 7 november