In het eerste uur horen we onder andere nummers van Leaf, Findel en de Stropstrikkers. De laatste twee zijn ook live te horen op het bevrijdingsfestival op 5 mei, waar Utracks en 3VOOR12/Utrecht zelf ook te vinden zijn. Findel speelt daarnaast nog op 12 mei in de Melkweg. Met de prijsvraag zijn daar kaartjes voor te verdienen, plus nog twee plekjes in de gezellige Findel-bus naar Amsterdam. Ook komen er fans van de Arctic Monkeys aan het woord, die in de rij voor de Plato staan om een felbegeerd kaartje te bemachtigen voor het concert op 27 mei in Tivoli.
In het tweede uur van Utracks komt Walker Diver langs. Zanger/gitarist Stefan 't Hooft vertelt over de nieuwe plaat, 'Junior Blues'. Deze plaat wordt zondag 6 mei in SJU gepresenteerd. Walker Diver speelt twee nummers live en akoestisch in de studio van Utracks. Ook leren we over de opleiding Pop and Sounddesign, waar Stefan 't Hooft doceert. Samen met 'leider' Ad de Jong en leerling Milan vertelt hij over de opleiding. In uur drie is U-Pax aan de beurt met zijn maandelijkse hiphopuurtje.
ARCTIC MONKEYS
Op zaterdagochtend is Plato al een uur eerder open dan normaal. Alle winkels zijn nog dicht, maar de voorverkoop van de 150 kaarten voor de Arctic Monkeys zorgt toch voor enige bedrijvigheid in het centrum van Utrecht. De Arctic Monkeys spelen op Pinkpop, maar zullen als voorproefje eerst Tivoli vermaken met een bezoek. Verslaggever Ralf Tinga gaat kijken hoe het er voor staat met de verkoop van de kaarten. Er staat een lange rij met fans die heel graag een kaartje willen kopen. "Het is afwachten en we zien het wel verder", zegt een fan, die duidelijk nog niet helemaal wakker maar wel hoopvol in de drukke Steenweg in de rij staat.
Fans nummer 17, 18, 19 en 20 hebben veel over voor hun favoriete band: "Om een uurtje of vier je bed uit komen, met de auto vanuit Amersfoort hier naartoe rijden, wachten tot negen uur en op een eerlijke manier aan je kaartje komen." Een verkoper van Plato roept, met een lijst in de hand, namen af te midden van het gedrang. Op volgorde van aankomst zijn de namen van de fans genoteerd. "We zien wel verder", zegt de Plato-medewerker, "maar de helft van de wachtenden is alweer naar huis." Heel verstandig, want de 150 kaarten waren zó weg.
WALKER DIVER
Stefan 't Hooft brengt onder de naam Walker Diver een nieuwe plaat uit, 'Junior Blues'. Naar aanleiding van het eerste nummer van Centro-matic in het twee uur wil hij eerst iets kwijt over zijn grootste muzikale inspiratie Will Johnson, voorman van onder andere Centro-matic. "Hij is één van de meest getalenteerde songwriters van deze tijd, in alles wat hij doet: solo, South San Gabriel, Centro-matic. Je kunt het altijd binnen drie seconden herkennen als Will Johnson, dat is een pluspunt." 't Hooft heeft Johnson niet voor niets al bijna twintig keer live gezien. "Kwalitatief geeft hij altijd goede shows". Net als Johnson zal Stefan 't Hooft altijd muziek blijven maken. Hij bewondert Johnson vooral om zijn moed door te gaan. Johnson blijft doorspelen, ondanks zijn matige populariteit in Amerika en het weinige geld dat hij verdient.
'Junior Blues' is volgens 't Hooft een 'behoorlijk eclectische plaat', om maar een moeilijk woord te gebruiken. Hij heeft uit meer dan dertig nummers zijn cd samengesteld. In tegenstelling tot de vorige plaat 'White Knuckle Ride' is 'Junior Blues' melodieus. Ook wordt er meer gerockt met de elektrische gitaar dan op de vorige plaat, waar meer roots te herkennen was. Nu komen de roots van Walker Diver zelf meer naar voren. De enige lijn die in de plaat te vinden is, is een tekstuele. "Veel nummers gaan over de problemen die je hebt als je vijftien tot twintig jaar bent, waarvan je wenst dat je ze weer hebt."
Het lijkt een soort mini-weltschmerz, de kleine dingen die mensen meemaken. Toch gaat het huidige kleine leed niet alleen over 't Hooft zelf: "Ik ga steeds minder over mezelf schrijven en steeds meer naar mijn omgeving kijken." Aanstaande zondag is om 15.00 uur de cd-presentatie te bekijken in het SJU.
POP EN SOUND DESIGN
Stefan 't Hooft is niet alleen muzikant, maar ook docent aan de opleiding Pop en Sound Design. "Ik kan niet iemand leren hoe je een nummer moet schrijven, dat moet je al kunnen als je bij ons op de opleiding komt. Hetzelfde dat je al gitaar moet spelen." 't Hooft vindt het vooral belangrijk dat je dat wat je in je hoofd hebt, uit je instrument moet krijgen en dat je kunt uitvoeren wat je bedenkt. Student Milan vertelt over Stefan als docent: "Stefan zorgt ervoor dat er om de zoveel tijd een kwartje bij mij valt, waar ik thuis iets mee ga doen."
Tijdens de opleiding ontdekt Milan wie hij nou eigenlijk is. 't Hooft weet niet precies hoeveel hij met deze ontwikkeling te maken heeft, maar hij heeft wel gemerkt dat de liedjes die Milan aan het begin van het semester schreef en die hij nu schrijft mijlenver uit elkaar liggen. "Ik stuur hem alleen op zijn pad en dat bewandelt hij zelf."
Opperhoofd van de nieuwe opleiding Ad de Jong legt uit dat bij de opleiding, die vanaf september de Nederlandse Pop Academie gaat heten, meer centraal staat dan alleen mooie liedjes schrijven. "Het allerbelangrijkste bij Pop en Sound Design is ondernemers in de pop opleiden." Er moet dus naast muziek maken ook gekeken worden naar het ondernemen. De muzikanten maken producten die ze in de markt moeten zetten. Milan herkent zich hier wel in, omdat hij ook zeker wil zijn dat hij later zijn geld verdient. "Bij muziek maken komt veel meer kijken dan drie keer per week optreden", zegt hij. De opleiding doorbreekt iets dat bijna een taboe genoemd kan worden van het kijken naar geld als muzikant. Maar marketing, PR en branding zijn onderdelen van het muzikantenleven, vindt De Jong.
Er zijn in Nederland meerdere pop- en rockopleidingen, maar toch denkt Pop en Sound Design zich duidelijk te onderscheiden. Het is een MBO-opleiding, en er wordt dus meer aandacht besteed aan het concrete beroep. De studenten weten zeker welke richting ze op gaan en als dit niet zo is, worden ze goed bijgestuurd. De studenten worden hun eigen ondernemers. De selectie is streng. Eerst wordt er gekeken naar het niveau van de muziek, maar het vijftien minuten durende gesprek dat daarop volgt is eigenlijk belangrijker, zegt 't Hooft. Enige ondernemersgeest is een vereiste.
Presentatie: Peter Bijl en Mari Meyer
Techniek: Jimmy van Ameijde
Regie en reportages: Ralf Tinga
Uur 1
1. Leaf - Wonderwoman
2. Zuco 103 - Q Baiano
3. Jiggy Dje - Hetzelfde liedje
4. Stropstrikkers - Broodje Mario
5. Findel - It's A Point And Click-Adventure Game with Outstanding Graphics
6. Sauna West - Do you like my uniform?
7. Blue Grass Boogiemen - live in Club 3VOOR12/ Utrecht, 23 februari 2006
Reportage van Ralf Tinga over de voorverkoop van de 150 kaarten bij Plato voor het concert in Tivoli van de Arctic Monkeys
8. Arctic Monkeys - Brianstorm
9. Tom McRae - Sound of the city
10. Lemonheads - Into your arms
11. Great Lake Swimmers - Let's trade skins
12. Tenement kids - Lemver
Uur 2
1. Centro-Matic -Flashes and cables
2. Walker Diver - I'm not so bad
3. The Soft Boys - I wanna destroy you
- Twee tracks van Walker Diver, live & akoestisch:
5. Walker Diver - You're a daddy now
6. Walker Diver - Life of crime
7. The Long Winters - Pushover
8. James Carr - Pouring Water On A Drowning Man
9. Snatchin' Jenny - Laziness
Uur 3 U-Pax
1. Jacky Terrasson - Little Red Ribbon
2. Jiggy Dje - Check 1-2
3. PerC - De Kwestie
4. Blaxtar - Rijm (met Neo & Manu)
5. De Colombiaanse Bloedgroep - Omdat Ik Ren
6. Keynote Speakerz - Summer 4 Autumn
7. 207 - Girlypants
8. NTM - Back Dans Les Bacs
9. Jay.Soul & PAX - Combien de Nuits
10. StropStrikkers - Roestvrij Staal
11. C-mon & Kypski - In And Out Of Days
Utracks: 'Pop en Sound Design is een opleiding met ondernemersgeest'
In de rij voor de Arctic Monkeys en de nieuwe plaat van Walker Diver
In het eerste uur van Utracks van 2 mei komen Arctic Monkeys-fans aan het woord over het wachten voor Plato. In uur twee vertelt Stefan ’t Hooft van Walker Diver over inspiratie en een nieuwe plaat, ‘Junior Blues’. Met Ad de Jong en student Milan geeft hij uitleg over de nieuwe popopleiding van Nederland.