Wie het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg nog in zijn huidige staat wil aanschouwen, moet opschieten. 17 juni vindt het laatste concert plaats, begin juli gaat de sloophamer erin. Het is een nieuwe mijlpaal op weg naar het prestigieuze Muziekpaleis, waarin Vredenburg, Tivoli en SJU op moeten gaan tot één muziekbolwerk. Maar terwijl de straten op Vredenburg al open liggen, wordt binnen nog koortsachtig overlegd. “Voorlopig is er nog geen sprake van een fusie”, zegt Berry de Vos, voorzitter van het bestuur van Tivoli. De gemeente wil het krediet voor het bouwproces pas vrijgeven als de partijen er bestuurlijk en financieel uit zijn. De gemeente wil toe naar één organisatie, maar Tivoli gooit voorlopig de kont tegen de krib. En dat zou het project wel eens in gevaar kunnen brengen.
Het monsterproject in het stationsgebied houdt de Utrechtse politiek al jaren in zijn greep. Het aanstaande Muziekpaleis is onderdeel van een grootscheepse verbouwing van de binnenstad, inclusief het Centraal Station. Eind 2005 kreeg het Muziekpaleis een definitief ontwerp. Gekozen werd voor een hypermodern verzamelgebouw, met daarin zogeheten biotopen; de drie organisaties krijgen ieder een eigen zaal met een eigen sfeer. Op wat details na is het uiterlijk van het gebouw rond, maar hoe de organisatie eruit gaat zien is nog lang niet duidelijk.
Volgens De Vos is er sprake van een patstelling, omdat Tivoli een aantal zwaarwegende bezwaren heeft tegen een fusie. Een onderzoek van Berenschot dat in maart afgerond is, heeft die bezwaren niet uit de weg kunnen ruimen. “Tivoli is financieel vrijwel onafhankelijk, terwijl SJU Jazz en Vredenburg zwaar gesubsidieerd worden. Als we samen gaan, worden we financieel mederisicodrager, en dat kan ten koste gaan van het popdeel. Zo zouden we uiteindelijk kunnen uitkomen bij een gemeentelijk Muziekpaleis, terwijl we juist onafhankelijk willen zijn.”
Tivoli maakt zich verder zorgen om de inzet van personeel in de nieuwe structuur. Het samengaan van drie totaal verschillende organisaties is geen eenvoudig karwei. Met name de ambtelijke klassieke wereld is totaal anders dan de losse popsector. Daar komt bij: in de klassieke muziekwereld is het niet ongebruikelijk om meer dan een jaar vooruit te boeken, terwijl een popzaal maar een paar maanden vooruit kijkt. Ook onduidelijk is of de naam Tivoli bij de opening van het Muziekpaleis verdwijnt. De gemeente ziet het liefst één naam, maar heeft er volgens De Vos ook begrip voor dat Tivoli veel waarde hecht aan zijn huidige reputatie. “Tivoli is een sterk merk. Dat zet je niet zomaar overboord.”
Over één belangrijk aspect is volgens De Vos al wel duidelijkheid: “Als we tot een fusie komen, moet er één eindverantwoordelijke directeur van buitenaf komen.” De partijen zullen vaart moeten maken met hun onderhandelingen, want de sloop van Vredenburg zal niet beginnen voor de organisatie rond is. “We ademen rustig door”, zegt De Vos. “Ik ga er vanuit dat we er uit komen. En anders: we hoeven niet weg. Er wordt wel gezegd dat Tivoli niet op de Oudegracht kan blijven vanwege geluidsoverlast, maar dat is onzin. Tivoli voldoet aan alle eisen.”
Bouw Utrechts Muziekpaleis in gevaar door bestuurlijke patstelling
Bestuur Tivoli: "Tivoli wil financieel geen mederisicodrager worden"
Over een maand moet de sloophamer in het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg. Het is een nieuwe mijlpaal in het traject naar het prestigieuze Muziekpaleis, waarin Vredenburg, SJU Jazz en Tivoli samen komen. Maar de drie organisaties zijn er nog lang niet uit hoe ze samen willen werken, en dat zou het project wel eens in gevaar kunnen brengen.