De officiële opening is zondag 29 april, maar donderdag hebben de eerste optredens al plaatsgevonden in het tijdelijke onderkomen. De nieuwe zaal, gevestigd in een voormalige lijmfabriek aan de Kleine Koppel (op nog geen tien minuten loopafstand van het station), heeft plaats voor 350 bezoekers en is daarmee een 'groeilocatie'. Er staat nog een verhuizing in het vooruitzicht naar het Eemplein zodra dat wordt opgeleverd, vermoedelijk eind 2009. Die locatie zal uiteindelijk ruimte bieden aan 800 muziekliefhebbers, verdeeld over een grote en een kleine zaal.
Voor alle duidelijkheid: de Kelder is dus geen kelder meer. De huidige zaal is een bovengrondse en daarmee voor iedereen toegankelijk. Het enige dat nog aan het verleden herinnert, is het logo van de Kelder. De trap met de pijl naar beneden prijkt aan de voorkant van het gebouw en symboliseert zowel geschiedenis als ambities van de stichting. Opnieuw als kernpodium erkend worden is daar onderdeel van.
Aan de inzet zal het alvast niet liggen. In slechts enkele maanden tijd is een compleet nieuwe zaal verschenen. Aan alles is gedacht en alles werkt. Van beveiliging bij de deur tot aan het theaterdoek bij het podium. Er is een indrukwekkende collectie lichten en effecten geïnstalleerd en het brede podium heeft een drumverhoging. Eindelijk heeft Amersfoort dan de zaal die een stad van haar omvang verdient. Dat wordt vanavond met meer dan 250 bezoekers gevierd.
Bij het 60's/stonerrocktrio Silver valt al meteen op dat het geluid dik in orde is. De band lijkt zich thuis te voelen op het nieuwe podium en maakt er een pakkende show van. Het veelal jonge publiek reageert zeer enthousiast, helemaal op de Hendrix-achtige kunstjes van gitarist/zanger Jeroen Hoekendijk, wiens solo's erg lekker in het gehoor liggen. De hele set vlamt en het is goed te zien waarom Silver tot de finalisten van de Clash of the Titans behoorde.
De powerrock van het Arnhemse The Analog Project overtuigt ook. Wederom is het zaalgeluid uitstekend en aan de grijnzende gezichten op het podium te zien zal ook van die kant niks te klagen zijn. Het wordt inmiddels gezellig druk in de Kelder en publiek blijft zich makkelijk van zaal naar bar en terug verplaatsen. In de muur die de twee ruimtes scheidt kan een extra doorgang geopend worden zodat de doorstroom optimaal blijft. Wat een verschil met het kleine keldertje waar het in de gang soms dichtgepakt zat met mensen!
Hoewel de geur van de nieuwigheid en het kale interieur van de zaal nog niet kunnen tippen aan de gezelligheidsfactor of de locatie van de oude Kelder, is er dus op een aantal punten zeker vooruitgang geboekt. En tegen de tijd dat hoofdact Snatchin' Jenny kan beginnen zit de sfeer er toch al in.
Afgezien van dat noodlottige begin verloopt de show op rolletjes. Deze Amersfoortse band speelt ook in de nieuwe zaal een thuiswedstrijd, de publieksreactie is uitbundig. Er wordt wild gedanst, gecrowdsurfed en aan de plafondconstructie gehangen. Bij dat laatste gebiedt een medewerker de waaghals echter naar beneden en de zaal uit. In ongelukken heeft niemand zin op deze eerste bandjesavond. Snatchin' Jenny speelt in ieder geval lekker door en prijst tussen de nummers door de nieuwe cd 'Poetry No Relevance' aan.
Zodoende verloopt de eerste avond in de nieuwe concertzaal zeer succesvol en kunnen we met tevredenheid vaststellen: ''De Kelder is niet meer, lang leve de Kelder".
Snatchin Jenny, The Analog Project en Silver
gezien: do 26 april @ de Kelder, Amersfoort
zondag 29 april vindt de officiële opening plaats, met New Cool Collective en Chris Chameleon
Aanvang: 15.00 uur
entree 10 euro
Kelder na zeventien jaar bovengronds
Tijdelijke nieuwe locatie opent zijn deuren
De Kelder is geen kelder meer. De huidige locatie is een bovengrondse en daarmee voor iedereen toegankelijke popzaal. Gebleven is het gevarieerde muzikale aanbod, de inzet op lokaal talent en de ambities op nationaal niveau.