Freddy Scheerder: "Mickey Mouse programmeur" met een ideologische inslag Freddy Scheerder: "Mickey Mouse programmeur" met een ideologische inslag

Voormalig gezicht U-pop wil met optredens in Café Flitz 'honkgevoel' bereiken

, Tekst: Rogier Westerhoff / Fotografie: Maarten Houwer,

Freddy Scheerder: "Mickey Mouse programmeur" met een ideologische inslag

Voormalig gezicht U-pop wil met optredens in Café Flitz 'honkgevoel' bereiken

Tekst: Rogier Westerhoff / Fotografie: Maarten Houwer, ,

Freddy Scheerder. We kennen hem van vroeger als het gezicht van U-pop en organisator van Het Geheim van Utrecht. Achter deze man gaat een wereld van idealisme schuil, die zijn oorsprong kent in de liefde voor muziek en het maken en beleven hiervan. Een aangrijpend interview en ook een helikoptervlucht recente Utrechtse muziekscene-geschiedenis.

Voormalig gezicht U-pop wil met optredens in Café Flitz 'honkgevoel' bereiken

De gemiddelde Utrechtse muzikant kent Freddy Scheerder als programmeur in Café Flitz van de avonden Unflitzed en Donderslag. De iets oudere muzikant onder ons weet ook dat hij jarenlang projectleider in de ter ziele gegane organisatie U-pop was en tevens organisator van de bandwedstrijd Het Geheim van Utrecht. Tevens speelde hij in menig bekende (Hipbone Connection) en onbekende band. Als we Freddy tijdens een kopje koffie dit indrukwekkende curriculum vitae onder ogen houden, is zijn eerste antwoord: "Ik ben al 23 jaar gitarist, dat is het belangrijkste. Alles wat ik heb gedaan, is ontstaan uit het feit dat ik het belangrijk vind om met muziek bezig te zijn. Ik programmeer in Café Flitz sinds een paar jaar de akoestische 'Unflitzed' en sinds ik daar bij betrokken ben doen we ook 'Donderslag' in de achterzaal, voor bandjes." "Ik noem mezelf de 'Mickey Mouse programmeur' van Utrecht, omdat het hele karakter in Flitz voor de beginnende muzikant is weggelegd. Er zijn namelijk zat bandjes die graag willen spelen en hun eigen publiek meenemen om hun gage te garanderen. Ze spelen voor een krat bier en de entree, dus de gage hangt af van hoeveel mensen ze meenemen. Er zijn maar weinig bands die ik weiger, maar ik hou bijvoorbeeld niet van schoolbandjes-funk of bands die een hele rare wensenlijst hebben, zoals twee stukjes mais, witte handdoeken en een pak appelsap. Ik heb slechts één keertje geweigerd op basis van een demo, maar die was dan ook wel erg slecht." Volgens Scheerder is die lage drempel geen kwestie van een bescheiden opstelling: "Ik vind dat alle kleine Utrechtse podia een beetje te onbeleefd worden. Vaak wordt er al verwacht dat je voor helemaal niets speelt. Je wordt ook vaak onbeleefd behandeld door podiumeigenaren. Kijk, ik ben zelf muzikant en mijn belangrijkste drijfveer is dat je als muzikant het gevoel moet hebben dat je ook echt een avond hebt gespeeld. Je komt binnen, de mensen zijn beleefd, krijgt wat te drinken, gaat gezamenlijk opbouwen, neemt bezoekers mee en krijgt aan het einde van de avond kritiek of de complimenten van de baas. En ga je naar huis met een beetje geld om je parkeergarage en je oefenavondje dB's te betalen. Cool toch?!" Toch vreemd, dat het zo moeilijk is om geld te verdienen als muzikant die eigen muziek speelt. De ervaren muzikant Scheerder heeft daar wel een theorie over. "DJ's zijn op dit moment de geldvangers en bands mogen de overgebleven centjes opschrapen. Vroeger was dat anders. De band was de hoofdact van de avond, dan stroomde de tent vol. Je had ook meer muziekhonken waar iedereen zijn gezelligheid, biertje en muziek kon vinden. Het huidige publiek vindt het veel leuker om de hele nacht te dansen. Uiteraard helpen de nodige pilletjes daar ook zeker bij en juist dat zal er voor zorgen dat de DJ zijn geld de komende jaren nog makkelijk zal kunnen verdienen. Bij Café Flitz wil ik weer dat 'honk'-gevoel zien te bereiken, een terugkerende avond waar je gewoon iedere keer je vaste stek opzoekt." Hoe verklaart hij dan dat een podium als dB's dan op sommige avonden wel goed wordt bezocht? "Nou, financieel gezien kan het met dB's ook stukken beter, hoor. Maar het succes van dit zaaltje is grotendeels te danken aan programmeur Jeroen Boekhorst. Hij is samen met Joep Smeets van EKKO de top van programmerend Utrecht. Petje af voor deze mensen, zij lezen zich zeer goed in en voelen aan wat over een jaar hip is. Zo goed als zij zijn ben ik niet." Volgens Scheerder is er een hoop veranderd na het verdwijnen van U-pop. Sommige dingen zijn mooi en actief overgenomen, maar de overkoepelende tak is geheel weggevallen. "U-pop stond voor de politiek achter de popmuziek. Een voorbeeld: als je vond dat er te weinig werd gespeeld, ging je met de provincie vergaderen om meer geld vrij te maken voor muzikale activiteiten. Dit geld werd dan door ons verdeeld over de podia en festivals die dat het hardst nodig hadden." "Toen duidelijk werd dat U-pop in de vorm die het had weinig kans op overleven had, zijn we met een kleine groep gaan kijken of we U-pop niet een doorstart konden geven. We waren aan het overleggen om te kijken of we niet vanuit dB's konden opereren. Een groot deel van het bestuur was destijds echter niet gericht op het opnieuw leven inblazen, maar meer op het financieel netjes af laten sterven van het project U-pop. Weinig bestuurders hadden betrokkenheid met muziek en het kleine actieve groepje werd 'over-ruled'." "We werden ondergebracht bij ZIMIHC als slechts één van de vele kunstzinnige takken die Utrecht rijk is. Op zich niet slecht, maar vanuit de provincie werden de middelen ook gehalveerd en de popconsulent kreeg nog maar de helft van de tijd. Behalve het bijhouden van een prachtig archief over de Utrechtse popmuziek hadden we tevens een heel leuk radioprogramma. Deze radiorol is overgenomen door wat nu Utracks heet. Een deel van de U-pop werkzaamheden wordt nu gelukkig wel in stand gehouden door organisaties als GUN Magazine en 3VOOR12/Utrecht. Maar het aansturen van een regionale muziekscene is weggevallen. Ook wat betreft subsidiegelden en overkoepelende regionale activiteiten Het is zo jammer dat er vandaag de dag te weinig communicatie met de provincie is. Door het wegvallen van deze coördinerende rol is er op muziekgebied te weinig aandacht voor activiteiten buiten de stad Utrecht." Het idealisme van Scheerder is niet alleen merkbaar in zijn programmeringen en U-pop-verleden. Ook zijn huidige werkzaamheden helpen beginnende bandjes met een product waar ze trots op kunnen zijn. Sinds maart heeft hij een eigen bedrijfje, SAADIA Productions, waar bands voor niet al te veel geld een mooie demo kunnen opnemen. "Ten eerste wil je als band niet huilend de studio uitkomen als je hebt opgenomen. Dat kan enerzijds zijn omdat de opname wel goedkoop was, maar de uiteindelijke demo te slecht om iets mee te beginnen. Anderzijds kun je ook je hele fortuin in één keer opgeven voor een goede studio en producer, maar als je nog weinig ervaring hebt is de kans groot dat de muziek toch niet tipt aan het daarvoor uitgegeven bedrag." Scheerder zorgt hierin "voor een mooie tussenweg". "In studio 2 van Mailmen Studio (van Martijn Groeneveld) kunnen bandjes een dagje opnemen, waarna we vervolgens in mijn thuisstudio de opnames mooi in elkaar mixen. Het gaat mij om prijs-kwaliteit verhouding. Ik ga niet zeggen dat ik beter ben dan de duurdere studio's in de regio, maar de bands krijgen wel altijd een relatief goede demo-opname voor maar een fractie van het geld dat in een grotere studio zou zijn uitgegeven. Het zou natuurlijk helemaal idealistisch zijn als ik financieel onafhankelijk zou zijn, maar dat is helaas voor weinigen weggelegd in deze wereld." De programmering van de komende Donderslag-avonden: Donderdag 12 oktober: Ndorphine, Sound Asleep Donderag 26 oktober: Ponoka, We are the Berieved Beide avonden vinden plaats in Café Flitz, aanvang 22:00 uur. Entree: 2 euro.
Tags

nu op 3voor12