Bonte Koe verrast festivalpubliek op Neude Bonte Koe verrast festivalpubliek op Neude

Eigenzinnig label laat zich van meest veelzijdige kant zien

, Ingmar Griffioen & Misha Nuis / Fotografie: Anna van Kooij,

Bonte Koe verrast festivalpubliek op Neude

Eigenzinnig label laat zich van meest veelzijdige kant zien

Ingmar Griffioen & Misha Nuis / Fotografie: Anna van Kooij, ,

Een jaar na de lanceringseditie in Theater Kikker mocht Bonte Koe Records voor Monsteravond 02 een hele avond vullen tijdens het Festival a/d Werf op de Neude. Het kleine, eigengereide Utrechtse label greep die kans aan om zich op z’n breedst te presenteren.

Eigenzinnig label laat zich van meest veelzijdige kant zien

Utrecht maakte in mei 2005 kennis met Bonte Koe Records via releases van Eggmen, In Julia's Mind-Scene en het Rosa Ensemble, bovendien betrok het eigenzinnige label Theater Kikker voor Monsteravond 01: een grootse presentatie met veel muziek. De bezoekers kregen via een sampler ook een indruk van alle Bonte Koe-artiesten mee. Dinsdag nam Bonte Koe de hele avond de Neude in, waar het label zich in het kader van het Festival a/d Werf in alle breedte presenteerde. Initiator Martijn Buser meldt daar trots dat deze editie nog veelzijdiger is dan de eerste en dat elke act op zich staat. Die opzet slaagt volledig. De Monsteravond 02 belicht veel uitersten; van Madonna-coverband Lucky Star tot een verhalenverteller en van de lieve liedjes van Storybox tot de straffe techno en visuals van Drifter TV. Wederom is de combi Spinvis met het Rosa Ensemble in naam de hoofdgast en maakt In Julia's Mind-Scene muzikaal de meeste indruk. De opzet levert ook een wisselvallige avond op met meerdere hoogtepunten, maar ook minder memorabele acts. Minpuntjes zijn de geluidsproblemen op het podium, overlast door soundchecks op het andere podium en het beperkt toegestane geluidsniveau. De sfeer lijdt er echter geenszins onder, de Neude stroomt vol voor Bonte Koe en de avond mondt uit in een waar feest. Storybox mag zich in de nodige belangstelling verheugen. Het kwartet verwacht immers in oktober het debuut te presenteren en vaste Calexico-geluidstechnicus Jelle Kuiper tekent voor de productie. Utrechter Kuiper kijkt op de Neude goedkeurend toe hoe Storybox vanaf het barpodium (lees: de laadbak van een vrachtwagentje) vijf liedjes brengt. Songs die gedragen door de rauwe stem van voorman Helge Slikker, getuigen van een goed gevoel voor songsmederij. Wel beklijven de wat lievige popsongs minder dan het meer rootsgeoriënteerde werk met banjo of slide-gitaar. Machinefabriek vertoont op het nog kleinere dj-podium zijn kunsten. Rutger Zuydervelt maakte vorig jaar op Utrecht Boft! en Festival a/d Werf al indruk met zijn geluidsexperimenten. Ditmaal kiest de Arnhemmer ervoor om geluid uit zijn elektrische gitaar te vervormen, te bewerken met onder meer een vijl en te loopen tot een beklemmend geheel. Daarvoor moet je wel erg dichtbij komen. Zuydervelt hekelt op zijn weblog de 'zingende' dronkaard, de soundcheckende band achter hem en de limiter op het geluidssysteem die telkens het volume deed terugspringen. Die soundcheck mag Spinvis en consorten aanvankelijk niet baten. De Nieuwegeiner brengt met het Rosa Ensemble liedjes uit 'Vaandragers', de gezamenlijke openingsvoorstelling van het theaterfestival. De op een skippybal rondstuiterende celliste Saartje van Camp en een bellenblazende Spinvis leiden een uiterst rommelig begin in. Met Bonte Koe-prominent Daniel Cross vanachter de drumkit brengt het combo stuwende rock 'n' roll met dromerig Spinvis-sausje, een wave-achtige instrumental en een liefdesliedje geopend door een verbaal steekspel tussen Van Camp en Erik de Jong. Met die afsluiter krijgt de gelegenheidsformatie - vooral dankzij de fijne climax met het daarover geschreeuwde refrein 'Jij bent mijn braakland, mijn bouwput, mijn groeve. Voor jou zal ik bouwen mijn woorden, mijn liefde' - eindelijk het publiek mee. En zo krijgt de eenzame dronkeman vooraan bijval in zijn aandoenlijke pogingen de matte boel op te zwepen. Het Nijmeegse elektronica-collectief Lomechanik wordt vanavond 'gerepresent' door dj Vice Versa, die ook zijn eigen mc-skills demonstreert. 'Street credibility' heeft 'Vieze' niet maar dat maakt hem niks uit. Hij brengt immers 'die lauwe shit, zeker weten'. Jammer genoeg stinkt die shit. Het trucje van de beats uit een laptop kennen we nu allemaal wel, ook die gabbermars maakt allang geen indruk meer. En de rhymes... Tja, ze zijn gewoon niet dope. We blijven alert voor de knipoog maar constateren met tegenzin dat deze set allerminst grappig bedoeld is. Direct daarna is het podium voor Durk Attaturk, met eerst vooral veel elektronisch geweld. Pas aan het eind komen er gitaar en bas bij kijken. Wat heeft dat eigenzinnige trio toch met gortenpap? Zelfs het publiek moet eraan geloven en wordt aangemoedigd een potje mee te schreeuwen. Jammer genoeg is de speeltijd voorbij als je er net in begint te komen. Voor velen zal de eerste kennismaking ongetwijfeld zo'n typische 'een beetje vreemd, maar wel lekker'-ervaring zijn geweest. Door het enorm strakke programma is er tussen de acts nauwelijks ruimte om het podiumgeluid fatsoenlijk afgesteld te krijgen. Desondanks lukt het In Julia's Mind-Scene met een uitgebreid instrumentarium om een sfeervol en inspirerend optreden te geven. De veelzijdige band uit Utrecht en Gelderland zou menigeen moeten aanspreken. Het optreden komt langzaam op gang maar eindigt met een verrukkelijk rockende afsluiter en doet in ieder geval uitkijken naar de presentatie van hun tweede cd. Na al die eigenzinnige en experimentele geluiden is het best lekker om het poppy rock-kwartet Glenister nog even mee te pikken. De band doet haar best om indruk te maken maar het geluid wil niet zo. Zo horen we bijvoorbeeld nauwelijks keyboards. Toetsenist Jelte Heringa kijkt er een beetje moeilijk bij, best kans dat hij zichzelf ook niet kan horen. Hij kijkt nog moeilijker als de band een nummer aan de set plakt terwijl de speeltijd al op is. Maar ja, wie wil er nou al na twintig minuten stoppen als je nummers het publiek net tot een feestje verleiden? Na een rappe ombouwpauze staat de apparatuur van Drifter TV centraal op het podium. Het onvolprezen duo stort harde dance en pakkende visuals over de Neude uit. De opzwepende mix van electro, techno, acid en breakbeats van de Utrechtse dj-veteraan Drifter en de weirde, door verknipte padvinders gedomineerde, beelden van de Rotterdamse vj Nils Mühlenbruch maken op een wonderlijke manier het plaatje compleet. Waarmee Drifter TV een passend slot schildert van het bonte palet op de Neude. De tweede Monsteravond haalt het qua niveau niet bij de eerste en de veelvuldig uitgedeelde Monster 02-sampler geeft (met 29 fragmenten verknipt tot zes medleys) thuis ook een uiterst versnipperd beeld van de Bonte Koe-stal. Het optreden van In Julia's Mind-Scene is wat dat bereft veelbelovender, óók met het oog op de cd-presentatie van dit Utrechts-Arnhemse collectief op zondag 11 juni vanaf 19.30 uur in Theater Kikker. Bonte Koe Monsteravond 02 Gezien: Festival a/d Werf-tent op de Neude, dinsdag 23 mei 2006.

nu op 3voor12