Wat doe je als je een avond helemaal los wil gaan op authentieke muziek van zeg drie, vier of vijf decennia terug, maar daarvoor nergens terecht kunt? Juist, dan ga je je eigen feestje bouwen. Vervolgens kom je een aantal gelijkgestemde vinylverzamelaars tegen, et voilà; een dj-collectief is geboren. Twee jaar later zijn hun feesten uitermate hot en stromen de boekingsaanvragen voor Naald en Kraak binnen.
Ze heten Michiel Meulenkamp (alias Jack R. Corsa), Eddy Simon (Dj Ascona), Pascal Bannink (Puta), Hugo Klomberg (U-go) en Tristan Kruithof (Tristan) en samen vormen ze Naald en Kraak. Ze herinneren zich nog prima hoe het in de zomer van 2004 begonnen is. Pascal: ''Iedereen draaide al her en der en we kenden elkaar zijdelings, toen Michiel iedereen bijeenbracht bij de Maarsseveense Plassen.''
Op 26 augustus 2004 kwam het vijftal daar samen voor hun eerste feest. Ook aan draaitafels en bergen obscuur vinylwerk was gedacht. Tristan schiet in de lach: ''We hadden twee grote accu's en een soort converter. Het duurde drie uur om alles draaiende te krijgen en na vijf minuten brandde het door. Toen hebben we met z'n allen boven een draagbare stereo gehangen en toch nog tot 1 uur gebarbecued.''
FUNKNICKS
Het was het begin van een reeks succesvolle feesten. Ze baalden dat voor hun favoriete muziek amper aandacht was bij podia en feesten. Michiel vertelt: ''Als de klok 1 uur slaat, slaat ook de eerste beat en die dendert tot 6 uur door. Dus hebben we de koppen bijeen gestoken en zijn het zelf gaan organiseren.'' Tristan: ''We gingen juist die oude stijl uit de jaren '50, '60 en '70 draaien, die we misten in het uitgaansleven. Toen is het een beetje uit de klauwen gelopen.''
Ze gaven eerst twee feesten in de kelder van Kinky Kappers en vervolgens verscheidene 'funknicks' (Michiel: ''Wij brengen de funk en jullie de eh... nick?'') in Amsterdam. Daarna moest het NDSM-terrein, Moira en de oefenruimte van theatergroep Aluin eraan geloven. In februari deden ze het in dB's nog eens dunnetjes over en 22 april geven ze een feest in de Toren van Babel.
Talrijker zijn de evenementen waar ze gevraagd worden. Zo draaiden ze al op Lowlands (Silent Disco), Sail, Robodock en het Nederlands Film Festival. Bovendien waren ze in 2005 huis-dj's tijdens het Oerol-festival op Terschelling.
Of het komt door die keer dat ze de mailinglist van Aluin gebruikten voor hun feest daar of doordat theatermaker Tristan en Michiel zich op Oerol 2004 brutaal in de kijker draaiden is onzeker, maar de groep heeft wel wat met theater (-publiek). Dit jaar doen ze naast Oerol ook tweemaal Festival aan de Werf.
VINYLFIXATIE
Wat is toch het geheim van de toenemende populariteit? ''De tatoeages van Pascal'', grapt Michiel. Pascal: ''Dat we ons eigen ding blijven doen. Stug volhouden aan de jaren '50 en '60 ondanks verzoeken om beats te draaien. Plus een grote mailinglist en de sfeer op de feesten.''
Eddy beaamt: ''Het gaat om de benadering. We willen geen hoge bier en entreeprijzen, maar gewoon een leuk én laagdrempelig feest. Het hoeft niet zo massaal, met duizend man en uitsmijters die je boos aankijken. En het leeft wel. Als je ziet dat wij alleen oude plaatjes draaien zonder beats en daar komen rustig 4 à 500 man op af. Dat hebben we alleen bereikt met mond-tot-mondreclame.''
''We willen iets neerzetten wat persoonlijk is'', voegt Pascal toe. ''Liefst op vinyl en single.'' De fixatie voor de kleine, voor een dj tamelijk onhandige, zwarte schijfjes is opvallend. Tristan is stellig: ''Voor ons als verzamelaars is het een sport geworden om alles op single te hebben. Het is puur, charmant en straalt een bepaalde romantiek uit. Ik kan ook een laptop meenemen, maar dat past niet bij deze muziek.''
De jacht op onontdekte pareltjes speelt zich ieder weekend op rommelmarkten en platenbeurzen af. De aanstaande verzamelaarsbeurs (Jaarbeurs 8 en 9 april) schuimen ze af met pick-ups die op een accu werken. Ook hebben de heren een adresje in Antwerpen, maar de naam van dit 'vinylwalhalla' willen ze niet kwijt. Michiel roemt 'het spannende van de rommelmarkt'. ''Het kan heel goed zijn, en vaker is het ongelofelijke bagger.''
ZWART GOUD
Tristan heeft een bevoorrechte positie, hij neemt als vrijwilliger bij een Amersfoorts kringloopcentrum de platen in. ''Juist in het afval van andere mensen kun je leuke dingen vinden om een feestje mee te bouwen. Het is toch te gek als er vierhonderd man staan te dansen op een single die je voor 50 cent op de rommelmarkt hebt gekocht.''
Op hun gelikte site wordt gerept van het 'authentieke zwarte geluid', wat dus niet slaat op de huidskleur van de artiesten wiens muziek ze opleggen. Pascal: ''Nee man, dat is het zwarte goud: VINYL.'' Michiel verklaart nader: ''Dat is dus de 'Naald' en de 'Kraak'.'' Tristan vervolgt: ''Veel singles kraken als een idioot, die durf je haast niet op te leggen. Maar wij kunnen dat met die naam gewoon maken.''
Pascal denkt dat hij zo'n 80% zwarte muziek draait. Tristan stemt in: ''De funk, de soul danken we toch aan de afro-americans. Teenbeat en rock 'n' roll zijn blanker maar oude ska is weer heel zwart.'' De heren hebben patent op een breed scala aan oude stijlen, van northern soul tot boogaloo en even makkelijk jazz, Rhythm & Blues, raw en deep soul, bossanova of calypso.
EASY ALOHA'S
Wordt er tegenwoordig eigenlijk nog wel goede muziek gemaakt? In hoog tempo komen namen als Queens of the Stone Age, Tom Waits, PJ Harvey en Kaiser Chiefs voorbij, maar ook groepen als Quantic Soul Orchestra en het Amsterdamse Lefties Soul Connection die juist in de traditionelere genres specialiseren. En...Easy Aloha's.
Pascal: ''Tien jaar geleden was de muziek die wij draaien weer even hip. Retro was erg in, net als lounge, easy tune en Easy Aloha's. Tien jaar verder is het nog steeds leuk.'' De vijf dj's zijn dan ook verheugd dat de Easy Aloha's vrijdag ook komen in Tivoli de Helling. Tristan is een beetje fan van het herboren dj-duo. ''Die nieuwe plaat is echt tof.'' Gaat hij een exemplaar van 'Cashmere Cat' aanschaffen? Resoluut: ''Alleen als ze die vrijdag op vinyl meenemen.''
Over hun eigen aandeel als afsluiter bij de viering van het 2-jarig bestaan van 3VOOR12/Utrecht is Michiel duidelijk: ''Sfeer bouwen en zorgen dat de avond ontploft. We gooien plaat na plaat in die groove!''
Naald en Kraak gooit ‘plaat na plaat in de groove’
Dj-collectief staat na Oerol, Lowlands, Sail en Robodock op 2 Jaar 3VOOR12/Utrecht
Ze zijn vijf man sterk en delen een passie voor vinyl (liefst singles) en feesten, waar de sfeer bepaald wordt door de warme muziek van de jaren ‘50, ’60 en ’70 en je niet teveel voor je biertje en entree betaalt. Het uitgaansleven bleef in gebreke en dus bundelden ze hun krachten in het dj-collectief Naald en Kraak.