Het lijkt een opmerkelijke wederopstanding; ruim tien jaar nadat ze eigenhandig de Easy Tune-stroming aanwakkerden vanuit de hoofdstedelijke RoXY en met Arling & Cameron het hitje 'Aloha' scoorden, brengen de Easy Aloha's hun debuutalbum uit. Lijkt, want eigenlijk zijn Amsterdammer Bas Albers en Utrechter Gerard Janssen altijd bezig gebleven.
Bas en Gerard hebben een verleden als muzikanten, 'hele slechte' volgens de laatste. Bas vertelt: ''We hadden een nederhopband, nog voor de Osdorp Posse en leuker en slicker dan de OP.'' In 1995 verzamelden ze platen en mochten ze draaien op het eerste Easy Tune-feest in de RoXY. Gerard: ''Als dj's en als muziek- en rariteitenliefhebbers. Wat nu internet is, was vroeger voor mij de platenbieb.''
Easy Tune groeide uit tot een rage. Een hype-achtige muziekstroming die een kort leven beschoren was, maar het duo roem bracht tot ver over de grenzen. Het Engelse dj-blad Mix Mag nodigde Gerard en Bas uit om in Londen te draaien en steden als Berlijn, Brussel, New York en Mexico City werden aangedaan. Na een tour en een album met de band Spy-Fi werd het in 2000 stil rond de Aloha's. Zes jaar later zijn ze echter terug.
De reden voor deze timing? ''We wilden gewoon een plaat uitbrengen'', verklaart Gerard. ''Daar waren we altijd wel mee bezig, maar zonder echte deadline duurt het al gauw een jaar langer. Eigenlijk wilden we twee jaar terug de plaat al af hebben, maar in die tijd hebben we gelukkig veel bijgeleerd. En we hebben er ook veel kinderen bij gekregen en hadden dus andere dingen aan ons hoofd.''
Naast met die zes kinderen en de muziek is het duo druk als publicist en columnist voor Vrij Nederland. In februari verscheen 'Zeepaardje Met Een Hoed Op', een bundeling van columns met nieuwer werk. Janssen schreef voor de Aloha's al columns voor de Volkskrant. In 1998 gingen ze beiden voor Parool werken. ''Toen dat stopte gingen we voor VN schrijven als Easy Aloha's. Ook om de naam in de lucht te houden. We hebben natuurlijk een tijd niet veel gedraaid.''
Maar de tijden zijn anno 2006 flink veranderd. De release van het zelf geproduceerde album 'Cashmere Cat' heeft ze veel aandacht opgeleverd en dat schept ook live-mogelijkheden. Zo geeft het duo vrijdag 31 maart een dj-set ten beste tijdens de viering van 2 jaar 3VOOR12/Utrecht in Tivoli de Helling en stonden ze onlangs nog live in Club 3VOOR12.
De heren zijn geïnspireerd door de wijze waarop C-Mon & Kypski en Pete Philly zich live presenteren. Dus hebben ze een vijfkoppige band om zich heen verzameld. Onder deze artiesten, die ook aan het album meewerkten, vinden we klarinettist David Kweksilber (New Cool Collective), de veelzijdige zangeres Sylvia van Swieten en Haydar Çakal op elektrische zas.
New Cool Collective-bandleider Benjamin Herman werkte ook mee aan 'Cashmere Cat', evenals 'Phantom' Frank Gerritsen op gitaar en pedal steel. Gerritsen kennen ze maar al te goed. Ze zagen in 1995 zijn surfband The Treble Spankers, knoopten een gesprek aan en mochten mee op tournee als opener. Zo waren ze een van de eersten die met dance een brug sloegen naar het door gitaren gedomineerde zalencircuit.
''Dat eerste half jaar met The Treble Spankers was misschien wel het leukste uit mijn leven'', erkent Gerard. Later tourden ze nog met alleen Gerritsen onder de naam Spy-Fi, maar veel hebben ze niet meer op met het clubcircuit. ''Die Thé Lau-romantiek zien we niet zo'', grapt Gerard. Bas nuanceert: ''Als ze ons boeken en er genoeg geld voor over hebben, staan we echt wel weer in Friesland.''
Op het podium leggen Gerard en Bas met synthesizer en laptop de basis neer waarop ze met de muzikanten voortbouwen. ''Je kunt het vergelijken met jazz'', oppert Gerard. ''Wij doen de basis drum- en baspartijen en als het eenmaal loopt bouwen we dat uit naar tien minuten en doen een stapje terug.'' Ze spiegelen zich aan bigbands als New Cool Collective en die van de Engelse producer Matthew Herbert. ''Het experiment is de bindende factor'', legt Bas uit.
Nu het debuut eenmaal gerealiseerd is, hebben de Easy Aloha's de smaak te pakken. ''We gaan er nu niet weer vijf jaar over doen. We zitten lekker in cadans en ik denk dat we over een jaartje met een nieuw album komen. We hadden eigenlijk al materiaal voor twee en hebben de nummers geselecteerd op samenhang in deze plaat.''
Inmiddels zijn er meer invloeden te noteren dan de lounge, de oude soundtracks en muzak waaraan de Easy Tune van een decennium terug refereerde. Zo heeft het tweetal Spaanse, flamenco-achtige en oriëntaalse geluiden geïntegreerd. Is Cashmere Cat ook serieuzer van toon dan Easy Tune was? Gerard: ''Onze muziek is niet meer zo opgewekt en vrolijk maar nog wel lichtvoetig. We hadden toen veel fluitdeuntjes. Daar is niks mis mee, maar nu zijn we toch meer door oriëntaalse muziek beïnvloed.''
''Ik woon in Lombok, en heb dus veel Arabische en Turkse muziek beluisterd. Decoratieve kunst staat in de oriëntaalse wereld hoger in aanzien. Eigenlijk geen kunst, maar meer een manier om je huis te versieren. Zo willen wij onze muziek ook zien, als lampjes of behang.''
En de Utrechter haast zich te verduidelijken: ''Je hebt naast goedkoop behang ook zijden en dat proberen wij te maken. Ik denk dan aan de Perzische cultuur. Wij houden ook heel erg van dingen die vrolijk maken en een dromerige sfeer neerzetten, maar geen direct waarneembare inhoud hebben. Muziek die je stemming beïnvloedt en de sfeer bepaalt. Dat zijn universele waarden die als dj heel belangrijk zijn.''
Easy Aloha's staan op vrijdag 31 maart in Tivoli de Helling, ter ere van de viering van 2 jaar 3VOOR12/Utrecht.
Easy Aloha’s herrijzen met debuutalbum
Herboren dj-duo doet 31 maart Tivoli de Helling aan voor verjaardagsfeest 3VOOR12/Utrecht
Tien jaar na aanvang van de Easy Tune-rage zijn de aanstichters van destijds terug met een nieuw album en een andere insteek. De Easy Aloha’s zijn nu namelijk overtuigd huisvader, het Utrechts-Amsterdamse duo doet alles zelf en maakt graag muziek als decoratieve kunst.