Nizlopi kwam eind 2005 vanuit het niets de Engelse hitlijsten binnen met het nummer ‘JCB’. Heel Engeland ging plat voor deze band en wekenlang stond Nizlopi op nummer 1. Het duo brengt Ierse folk met pop- en hiphopinvloeden. De jongens proberen door gebruik van verschillende geluiden, zoals contrabas, Bodhrán (Ierse lijsttrommel) en human beatbox origineel uit de hoek te komen.
Nizlopi begint zijn optreden in het publiek zonder dat veel mensen het doorhebben. Door dit verrassingseffect reageert het publiek gelijk enthousiast. Op het podium blijkt dat de jongens met versterking een vol geluid kunnen neerzetten. Dit komt mede door het gebruik van de contrabas en veelzijdige human beatbox.
Nizlopi zet een afwisselend optreden neer door constant te wisselen tussen verschillende geluiden en instrumenten en door regelmatig contact te maken met het publiek. Soms springt de band plots het publiek in om daar zijn liedjes verder te zingen. Ook betrekt de zanger het publiek op een zodanige manier dat dit onderdeel wordt van het optreden en de mensen als het ware het derde bandlid worden. De zanger stelt zich op als dirigent en begeleidt het publiek bij de nummers. Halleluja, het Utrechts gospelkoor is geboren. Door het publiek verschillende toonhoogtes en in canon te laten zingen ontstaat er een mooie samenwerking.
Jammer genoeg wordt hetzelfde concept later nog eens herhaald. Na een klein uur slaat soms de verveling toe, omdat constant hetzelfde kunstje opnieuw wordt gedaan. Een ander minpuntje is dat Nizlopi veel nummers te lang rekt, waardoor het overzicht tussen de verschillende nummers zelf wat kwijt raakt.
Als de zanger vraagt of er MC’s zijn in de zaal, laat een rapper deze kans niet voorbijgaan. Nizlopi zorgt voor de basis en de MC doet de rest. De jongen weet zijn woorden snel te vinden en krijgt het hele publiek aan het dansen en joelen. Als hij nog een vriend op het podium vraagt gaat de zaal helemaal los. Het blijkt dat de muziek van Nizlopi zich prima leent als basis voor een rap. Nizlopi bouwt hier op verder als ze het heft weer in handen neemt en houdt dit vast tot het einde. Het is jammer dat het hoogtepunt van de avond wordt gebracht door twee rappers uit het publiek, maar het idee is zeker origineel.
Originaliteit, enthousiasme, humor en publiek staan bij deze mannen voorop. Het tweetal brengt de muziek op een zeer enthousiasmerende manier. Door de interactie met het publiek is er een groot aandeel weggelegd voor de bezoekers. Al met al een heerlijke avond samen muziek maken.
Nizlopi
Gezien: EKKO, vrijdag 23 juni 2006
Nizlopi dirigeert Utrechts publiek
Engels tweetal laat publiek als gospelkoor fungeren
Het Engelse Nizlopi laat zien dat je met twee man genoeg in huis kan hebben om als volwaardige band door te gaan. Mocht het even niet helemaal lukken, kan je altijd het publiek nog inspringen om samen wat te experimenteren. Dan nog wat rap er tussendoor van twee concertgangers en het feest is compleet. Het werd een avondje gezellig gezamenlijk muziek maken in EKKO.