In Julia’s Mind-Scene overtuigt vooral in het experiment

'A Collection of Suns & Moons from Around the World' is prachtig onder pretentieus laagje

Benjamin van Vliet, ,

Na de 'vinyl only' debuutplaat volgt nu de eerste cd van In Julia's Mind-Scene. 'A Collection of Suns & Moons from Around the World' is een fijne trip door krautrock, folk, jazz, avantgarde en postrock die met name overtuigt als de bandleden de muziek laten spreken.

'A Collection of Suns & Moons from Around the World' is prachtig onder pretentieus laagje

In Julia's Mind-Scene kan gezien worden als de meest bekende telg van Bonte Koe Records, een scene van muzikanten die het risico niet schuwen en er lustig op los experimenteren. Live laat de band soms een soort tweedeling zien, met een oeuvre van enerzijds folkliedjes, waarbij zanger/gitarist Mark Versteegen de centrale man lijkt, en anderzijds experimentelere, grotendeels instrumentale stukken waarin ieder bandlid afwisselend schittert. Het 'vinyl only' debuut concentreerde zich vooral op de liedjes. Op 'A Collection of Suns and Moons From Around the World' staan juist vooral experimentele, instrumentale stukken. Zo opent de plaat, na een korte intro, met het spannende, zeven minuten durende 'Rickety Brickety Raggerty Braggerty'. Het voegt met verwijzingen naar krautrock een nieuw kleurtje toe aan het brede muzikale palet van de band, waarbij met name de ritmesectie goed naar Can lijkt te hebben geluisterd. Helaas volgt op dit openingsnummer 'pur sang' direct een dieptepunt in de vorm van het zouteloze folkliedje 'Fantasy Rules My World', dat de vaart gelijk weer uit de plaat haalt. Het nummer had beter wat meer naar het einde weggestopt kunnen worden. Nu werpt het zijn schaduw over de rest van de plaat. Het is een van de weinige nummers met zang en dat is eigenlijk maar goed ook. Mark Versteegen, die onder meer dit nummer zingt, heeft een wat zeurderig timbre en zingt soms een beetje bibberig en Martijn Buser, die zingt in 'Miniature Men' en 'You Can't Kill Me, You Can' heeft in het eerstgenoemde nummer een storend accent en zet in het tweede een nogal geforceerd klinkend, raar stemmetje op. Telkens als er zang of teksten aan te pas komen heeft de plaat een beetje het pretentieuze randje dat de tenenkrommende titel suggereert. En dat is jammer, want de band is op zijn best als hij de muziek voor zich laat spreken. Juist in instrumentale, onvoorspelbare stukken als 'The History We Miss, the Future We Kiss' excelleert de band. Terwijl je - als je in semi-klassieke bezetting lange, experimentele, instrumentale composities maakt - natuurlijk een groot risico loopt pretentieus over te komen, klinken juist die nummers veel frisser en luchtiger dan de gezongen stukken. De aanpak die de band dan hanteert is soms te vergelijken met Vlaamse bands als Die Anarchistische Abendunterhaltung en Bal des Boiteux: intelligent, maar niet betweterig, experimenteel, maar tegelijkertijd transparant, ambitieus, maar nergens zwaar op de hand. Op de beste momenten zou je kunnen zeggen dat de band op een vergelijkbare manier omgaat met genres als krautrock, postrock, avant-garde, jazz en folk als We vs. Death dat doet met postrock. De plaat bevat wel wat mindere momenten, maar die zijn schaars en de treffers talrijk. 'A Collection of Suns & Moons from Around the World' is als geheel een wonderlijke trip, waarin de fantasie vooral regeert op de momenten waarop niet gezongen wordt. In Julia's Mind-Scene presenteert 'A Collection of Suns & Moons from Around the World' op zondag 11 juni vanaf 19.30 uur in Theater Kikker. Een toeganskaartje kost 3 euro en het album is die dag eenmalig voor slechts 10 euro te koop.