Online-platform Simuze timmert stevig aan de weg Online-platform Simuze timmert stevig aan de weg

Oprichters Timan en Wijers: 'MySpace is zeker geen bedreiging'

, Tekst: Danielle Liebeskind / Fotografie: Tim van Veen,

Online-platform Simuze timmert stevig aan de weg

Oprichters Timan en Wijers: 'MySpace is zeker geen bedreiging'

Tekst: Danielle Liebeskind / Fotografie: Tim van Veen, ,

Online-platform voor muzikanten en muziekliefhebbers Simuze biedt sinds ruim een jaar een alternatief voor het in hun ogen conservatieve en ouderwetse BUMA/STEMRA. Ook organiseert ze regelmatig concertavonden, zoals vanavond in ACU. 3VOOR12/Utrecht schijnt licht op werkwijze en filosofieën.

Oprichters Timan en Wijers: 'MySpace is zeker geen bedreiging'

Simuze ontstond in 2004 als afstudeerproject van We vs. Death-bassist Marten Timan. Samen met Björn Wijers zette hij zijn creatie voort en maakte ervan wat het nu is: een levendig online muziekplatform voor muziekmakers en -liefhebbers, met bijna 1000 tracks online van ruim 230 artiesten en maandelijks gemiddeld 35.000 bezoekers. De site herbergt laid-back pop, funk, rock, brut, hiphop, vage reggae, (huismoeder)pop, jazz, indie-pop en electro. Alles wordt gedistribueerd onder een Creative Commons-label, een nieuw alternatief voor de door Buma/Stemra geregelde copyright-regels. Marten ziet dit systeem als een manier om muzikanten meer bewegingsvrijheid te bieden dan Buma/Stemra dat doet: 'Internet biedt veel mogelijkheden voor muzikanten voor de gratis distributie van hun muziek. Door muziek gratis aan te bieden en te verspreiden via internet bereiken muzikanten een groter publiek. Daarmee kunnen ze ook meer potentiële fans bereiken die eventueel muziek of merchandise kopen, naar optredens komen, enzovoort. Het is voor artiesten die aangesloten zijn bij Buma/Stemra alleen verboden om hun muziek op deze manier te verspreiden of zelfs op hun eigen site te zetten, aangezien artiesten een deel van hun exploitatierechten over hun werk aan de Buma hebben overgedragen.' Reden voor de oprichting van Simuze was dan ook een grote ontevredenheid over de wijze waarop de media en de muziekindustrie met muziek, muzikant en muziekliefhebber omgaan. Toch begint het ook in de 'grote' popbusiness steeds sterker te ruisen. Zo is er dit jaar in Canada een nieuwe organisatie opgericht, de Canadian Music Creators Coalition, waarbij artiesten als Avril Lavigne zijn aangesloten die niet meer willen worden vertegenwoordigd door hun huidige platenmaatschappij. Daarnaast worden Creative Commons-licenties gebruikt door bijvoorbeeld Pearl Jam en hiphop-project Front Minor. Een Simuze-band heeft zelf in de hand op welke manier zijn muziek verspreid mag worden. Leuke bijkomstigheid voor de luisteraar is dat een Creative Commons-licentie ook ruimte kan bieden voor andere muzikanten om met de muziek van een ander aan de slag te gaan. Zo werd door een Simuze-bezoeker muziek van de band Musiccoach gebruikt in een filmpje op de site en maakte Headcollision een remix van We vs. Death's 'Pictures from Stellenbosch'. Opvallend is ook dat de muziek die op Simuze te vinden is over het algemeen vrij goed geproduceerd is. Dit komt waarschijnlijk doordat veel home-recording artists vandaag de dag goede editing programma's hebben en de kwaliteit van een demo in zijn algemeen veel hoger ligt dan jaren geleden. Tussen de Simuze muzikanten zijn zowel de avant-garde badkamer zingers te vinden als Grote Prijs-winnaars. Op de vraag of Simuze niet overbodig wordt door de opkomst van een mega-online-initiatief als MySpace, lachen de heren: 'MySpace is zeker geen bedreiging, nee.' Het overduidelijke voordeel van Simuze is dat door de Creative Commons-licentie iedereen, zowel de muzikant als de luisteraar, weet wat zijn of haar rechten zijn, terwijl je daar bij MySpace eigenlijk niet zo zeker van kunt zijn. 'Op MySpace geplaatste muziek zonder copyright, is immers niet beschermd en daar ligt een gevaar in. De voorwaarden worden nu bepaald door Time Warner. Het is nu dus enigszins duidelijk hoe en wat. Maar wat gebeurt er als MySpace straks wordt opgekocht?' Toch valt er in Martens opinie ook een hoop te leren van MySpace, want de betrokkenheid van luisteraar en muzikant is groot en daar wordt bij Simuze nog aan hard gewerkt. Zo handig als het is om op Simuze je muziek binnen mum van tijd te registeren en plaatsen, zo lastig is het nog om playlists samen te stellen en onderling contact te hebben. Al wordt er ook steeds meer gewerkt aan 'communitybuilding'. De gratis te downloaden Simuze-compilatie-cd, met tracks van o.a. The Walt en We vs. Death, is daarvan een goed voorbeeld. Ook met lezingen, promotieactiviteiten en andere off-line-zaken timmert Simuze als initiatief rijkelijk aan de weg. Zo zijn er geregeld live-avonden, die gezamenlijk met het Utrechtse label Zabel werden opgezet (vanavond vindt er ook weer een plaats in ACU) en deden Marten en Björn verschillende events en forumavonden in Utrecht en omstreken aan om stad en land te vertellen over de voordelen van Simuze online. Met reeds indrukwekkende resultaten. De toekomst ziet er dus goed uit voor vrijgevochten muzikanten en muziekliefhebbers. En voor Simuze zelf, natuurlijk. Simuze-avond met neWax, We Are Bereaved en Some Weird Sin ACU, Voorstraat 71 Aanvang: 21.30 uur Entree: 5 euro

nu op 3voor12