De Kelder gaat bovengronds

Poppodium gaat voor A-status

Misha Nuis, ,

Afgelopen weekeinde waren er voor het laatst optredens te zien in de Amersfoortse Kelder. Het karakteristieke keldertje, waar al bijna twee decennia bands van nationale én regionale allure optreden, maakt zich op voor een verhuizing in twee fasen.

Poppodium gaat voor A-status

Na zeventien jaar gaat De Kelder bovengronds. Na de laatste optredens van afgelopen weekeinde sluit het Amersfoortse zaaltje zijn deuren. Vanaf April 2007 gaat de zaal verder op een nieuwe locatie, de oude lijmfabriek Rohm & Haas, tot de oplevering van de nieuwbouw in het Eemcentrum. Hier komen verscheidene nieuwe uitgaansgelegenheden zoals een bowlingbaan, discotheek, theaterrestaurant en dus ook een poppodium, dat De Kelder zal gaan betrekken. De stichting krijgt een oppervlakte van 1650 m² tot haar beschikking. Dat betekent vier maal zo veel ruimte als in het huidige keldertje. De stichting verwacht daarmee ook de A-status voor podia terug te krijgen. Jarenlang was De Kelder een van de zogenaamde kernpodia in het land. Deze status geeft een podium garantie op subsidie voor het organiseren van optredens. Na de Volendambrand van 2001 moest De Kelder uit veiligheidsoverwegingen echter snijden in de capaciteit en raakte daarmee zowel status als subsidie kwijt. Programmeur Ide Koffeman: "Normaal gesproken moet je als zaal al meer dan een jaar bestaan om een kernpodium te worden. Ik hoop dat het in ons geval sneller geregeld kan worden. Met de aanvraag zijn we in ieder geval al bezig. "We hebben nu de mogelijkheid langzaam te groeien. We gaan van een klein zaaltje met ruimte voor zo'n 160 bezoekers naar een tijdelijke locatie in de oude fabriek met ruimte voor tussen de 350 en 400 mensen. En van daaruit gaan we hopelijk in 2009 naar de uiteindelijke zaal in het Eemcentrum." Daar beschikt de stichting straks over twee zalen met capaciteiten van respectievelijk 650 en 150 bezoekers. "Dat we nu al verhuizen heeft deels te maken met de uitbreiding van onze bovenburen. De plannen om zelf uit te breiden lagen er al langer." Want in een snelgroeiende stad als Amersfoort met zo'n 140 duizend inwoners is vanzelfsprekend ook behoefte aan een podium voor grotere acts. "In Amersfoort heerst een cafécultuur, waar af en toe kleine bandjes in kroegen spelen. Wij waren het enige alternatief voor bands van nationale allure." Koffeman noemt namen van nationale acts die in De Kelder hebben gestaan: "Bettie Serveert, Urban Dance Squad, Claw Boys Claw..." Daarnaast organiseert De Kelder al elf jaar het Torenpop-festival, waar dit jaar onder meer Green Lizard, GEM en De Jeugd van Tegenwoordig te zien waren. Blijft er in de nieuwe zaal straks ruimte voor lokaal talent? "Dat is wel de bedoeling. Ik voel dat als een verplichting aan de stad. We moeten als zaal de muzikanten van hier kansen geven om op te treden." In het verleden heeft dat al bekende namen opgeleverd. Zo worden Pater Moeskroen en DJ Maestro nog altijd met het keldertje geassocieerd. Verder zal het aanbod qua programmering divers blijven. "Er komen rockbands, dansavonden, hiphop... Even gevarieerd als het Amersfoortse publiek zelf." Het laatste weekend van De Kelder werd dat nog een keer duidelijk gemaakt met optredens van Amersfoortse artiesten als Snatchin' Jenny, Poetica in Silentio en D.A.C. bij Best of the Basement LIVE. Zaterdag lieten Commu, Hector Heclectic, Groefmeester K. en andere DJ's het publiek dansend afscheid nemen van De Kelder zoals we die kennen met een heuse DJ marathon: Best of the Basement DANCE. En vorige week woensdagavond liet The Sheer zien hoe gezellig het kan zijn in het zaaltje dat terecht nogal eens als 'huiskamer' is bestempeld. Het was er goed druk, de band was op dreef en het gevoel bekroop als vanzelf: het gevoel dat je krijgt als je met een kleine groep mensen in een kleine ruimte een goed optreden beleeft. Menig Amersfoorts muziekliefhebber gaat er nog met weemoed aan terugdenken.