Rumor 44: een avond vol tegenstrijdigheden tussen en binnen de bands

Fijnste muziek uit de improvisatiejazz, modern klassieke- en indiehoek op verschillende podia

Melvin Wevers, ,

In Theater Kikker halen een viertal virtuozen het meeste uit hun instrument en zichzelf bij het spelen van een selectie van de ‘Sequenzas’ van Luciano Berio. Doppelmoppel schijnt nieuw licht op het concept improviseren en Deerhoof overtuigt als grote publiekstrekker in EKKO met nerveus indiegeluid en meisjes-achtige vocalen.

Fijnste muziek uit de improvisatiejazz, modern klassieke- en indiehoek op verschillende podia

Rumor: een avond vol muzikaal avontuur en tegenstrijdigheden, verspreid over drie podia in Utrecht. Theater Kikker was het decor voor de uitvoering van de Sequenzas van Berio; moderne klassieke muziek. In het SJU Jazzpodium kon je luisteren naar de geïmproviseerde jazz van het Duitse Doppemoppel en het publiek in EKKO was getuige van het onnavolgbare gitaarwerk van Deerhoof. BERIO - SEQUENZAS Luciano Berio (1925-2003) componeerde tussen 1958 en 2002 een 14-tal stukken die de titel Sequenza I t/m XIV droegen. Deze stukken zijn geschreven voor een uitvoering op een solo-instrument en vragen het uiterste van instrument en muzikant. Op deze 44ste editie van het RUMOR-festival staan de Sequenzas voor fluit, vrouwenstem, viool en fagot op het programma. Deze muziekstukken vallen op door het zeer interessante gebruik van het instrument, niet gebruikelijke bijklanken worden geproduceerd naast enorm virtuose melodielijnen, waarbij het instrument soms uiterst theatraal wordt bespeeld. Bij de Sequenza voor vrouwenstem produceert uitvoerende Jannie Pranger bizarre klanken en worden zinnen op allerhande fonetische manieren gebracht. Thema's komen zo nu en dan terug op verschillende manieren, de samenhang tussen deze stukken en de opbouw van deze stukken is hoogst onconventioneel. De uitvoering van Fagot duurt haast 22 minuten en de klank wordt bijna het hele stuk niet onderbroken. Een techniek waarbij tegelijk in en uitgeademd wordt is dan essentieel. Iedere Sequenza benut de mogelijkheden van ieder instrument en hierdoor weet elke compositie op een bepaalde manier indruk te maken. DOPPELMOPPEL In het SJU Jazzpodium staat het Oost-Duitse Doppelmoppel geprogrammeerd. Een gezelschap vol tegenstrijdigheden zich uitend in de ongebruikelijk bezetting van twee trombones en een Spaanse en elektrische gitaar. Deze oude jazzrotten zetten een waar schouwspel vol improvisatie neer, waarbij alles prachtig om elkaar heen wervelt en de mannen om beurten de leiding nemen. Microfoons geplaatst in de beurt van de meetrappende voeten versterken het ritme geproduceerd door snarenbroeders Helmut Joe Sachse en Uwe Kropinski. De trombones spelen het ene moment vooroorlogse jazzmelodieën die vervolgens bruut verstoord worden door kakofonische klanktapijten. Soms duren bepaalde passages net te lang en mag er iets meer afwisseling zijn in de verhouding tussen de instrumenten. Desondanks laten deze vier heren op leeftijd zien dat je op je oude dag niet hoeft te eindigen als een kasplantje. DEERHOOF Uit San Francisco komt Deerhoof, dat al een aantal platen lang een zeer eigenzinnige vorm van rock weet te maken. Net als de andere acts van de avond zoekt ook deze band tegenstrijdigheden op. Onstuimig haast freejazz-achtig drumwerk wordt ondersteund door onnavolgbare nerveuze gitaarpartijen van rarebekkertrekker John Dieterich. Onderwijl zingt Satomi Matsuzaki er kinderlijk zoete melodietjes overheen. De band speelt met ritmes als een driejarige in een ballenbak van IKEA. Snelle gitaarpartijen, abrupt stoppen en op een onlogisch moment invallen, doorraggen, stoppen, vertragen. De teksten van Matsuzaki lijken bovendien nergens de intentie hebben om de diepgang op te zoeken. Zo heeft het nummer 'Flower' een zeer toepasselijke refrein met de woorden 'flower' en 'power'. Er worden nummers gespeeld uit hun hele oeuvre waarbij de nummers van het recente 'Runners Four' opvallen vanwege hun minst experimentele karakter. Een vleugje Enon en The Breeders met het gitaarwerk van Iron Maiden en Don Caballero, zo valt Deerhoof wellicht te omschrijven, als je daar zin in zou hebben. Deze RUMOR bleek er een te zijn vol tegenstrijdigheden tussen en binnen de bands, wellicht nog meer dan op een gebruikelijke RUMOR avond. Een concept dat elke editie weer weet te verbazen door de fijnste muziek uit de experimentele kant bij elkaar weet te vinden. Rumor 44 met Berio - Sequenzas, Doppelmoppel en Deerhoof Gezien in Theater Kikker, SJU Jazzpodium en EKKO op 6 april 2006