De Programmeur: Pieter Hendriks van Poema

Danceclub verwacht veel van tweede jaar

Ingmar Griffioen, ,

De focus ligt in deze aflevering van de serie ‘De Programmeur’ nu eens op dance, op techno om precies te zijn. Die keuze lag ook wel voor de hand. Danceclub Poema bestaat dit weekend immers 1 jaar en viert dat vrijdag- en zaterdagnacht uitgebreid. Programmeur Pieter Hendriks vertelt over zijn rol, over chirurgenwerk, Fuse, Tresor en gouden kabouters.

Danceclub verwacht veel van tweede jaar

Met onverholen trots leidt Pieter Hendriks me rond door de zaal van Poema, de danceclub aan de Drieharingstraat die dit weekeinde het eenjarig bestaan viert. De 33-jarige programmeur vertelt hoe de zomerstop is benut voor een opknapbeurt. Een podium en een bar zijn verplaatst, ook om beter aan de brandveiligheidseisen te voldoen, en het gehele interieur heeft een fris likje verf meegekregen. Het pand aan de Drieharingstraat kent een lange geschiedenis als dans- en danceclub. In het met tafeltjes en zithoeken volgeplempte danscafé Brussels kon je een dansje wagen op diverse soorten muziek en tot een jaar geleden regeerde er de commerciële dance van de Dansfabriek. Een club waar de hermandad zich meerdere keren per weekend als de sterke arm van de wet moest laten gelden. Inmiddels is de politie beduidend beter te spreken over het publiek dat Poema frequenteert, maar het kostte volgens Hendriks wel een half jaar om van de rotte elementen af te komen. ''Het heeft sowieso vijf maanden geduurd voordat het hier echt 'Poema' was voor het publiek en al het personeel dezelfde kant op keek.'' ''De Dansfabriek programmeerde anders'', memoreert Hendriks. ''Commerciëler, meer mainstream. Zij waren meer regiogericht en trokken een ander publiek. Nu is er in een jaar tijd niet gevochten, maar toen stond de politie tien keer per weekend voor de deur.'' ''Dat heeft te maken met de muziek, het was een inlooptent waar je heen kon als alles dicht was. Dan krijg je mensen die minder voor de dj komen. In het begin zorgde dat publiek ook in Poema voor veel problemen. Nu zijn we daar gelukkig vanaf. We doen ook bewust na 4.00 uur de entree niet omlaag. Dat houdt rotzooizoekers buiten.'' Volgens de programmeur scheelt het ook dat Poema geen 5 maar 15 euro entree heft. Een bedrag wat hij overigens nog kwalificeert als 'peanuts voor wat wij neerzetten'. Zijn verleden als programmeur van De Rechter in Eindhoven en 2,5 jaar werk bij de Brusselse club Fuse maken wat dat betreft meer mogelijk. ''Via Fuse heb ik een redelijk netwerk en naam opgebouwd. Dan krijg je in de dancewereld meer voor elkaar. Zijn ze eerder bereid wat aan de prijs te doen. Dit is toch niet zo'n grote tent. We zullen niet zo gauw Roger Sanchez voor 20.000 euro halen. We kunnen 700 bezoekers hebben, waarvan honderd op de gastenlijst, dus dan moet je zo'n 35 euro gaan vragen. Ik vind dat je dat als club niet kan maken.'' In 2004 haalde Poema met Sven Väth een echt grote naam binnen. ''Die was redelijk te betalen en het was kostendekkend. Dat moet ook, hoewel je ook eens mag investeren in je naam. Ik vind de bedragen voor dj's wel redelijk hoog, maar vergelijk het altijd met een chirurg. Die verdient goed, maar heeft daar wel tien jaar opleiding voor gevolgd. Een dj is ook zoveel jaar bezig om zover te komen.'' Programmeren ervaart Hendriks als 'leuk, maar moeilijk'. ''Je kunt veel willen, maar het voor elkaar krijgen is wat anders. Er zijn een paar marktleiders in Nederland - ik noem geen namen - die het voor kleinere organisaties heel moeilijk maken om mensen te boeken.'' Hij snapt die exclusiviteitsclausules wel, maar vindt dat grotere organisatoren en dj's niet moeten vergeten dat ze ook veel aan de investeringen van kleine clubs te danken hebben. ''Sommige dj's kiezen voor het grote geld. Dat is begrijpelijk, maar ze moeten wel in hun achterhoofd houden dat ze dankzij een aantal mensen zo groot geworden zijn.'' Zo heeft Hendriks op zaterdag 22 oktober een avond in het teken van de Berlijnse technolabel Tresor. De van oorsprong Londense producer James Ruskin komt ook mee, maar staat een week later ook op een 'Tresor Label Night' op het Amsterdam Dance Event. ''Ze hebben gevraagd 'of ik het erg vond'. Het is jammer maar ik ga er niet moeilijk over doen, het is ook goede promotie. Ik vroeg of ik dan ook een dj van die avond hier neer kon zetten. Dat mag dan niet en dat vind ik een beetje kinderachtig.'' Het relatief kleine Poema heeft zich in het eerste levensjaar wel bewezen als speler in de dancescene. De club troefde zelfs het Rotterdamse Now & Wow en de hoofdstedelijke Club 11 af en won een Gouden Kabouter voor 'Beste nieuwe club'. Dit jaarlijkse festijn in Paradiso is een knipoog naar de oscars met flauwe (dj met het slechtste kapsel) tot serieuze (upcoming talent: Joris Voorn) categorieën. De reden voor de winst ligt volgens de programmatisch leider besloten in het geheim van goed programmeren. ''Het gaat om een mix van vernieuwende dingen met bekendere jongens die het al gemaakt hebben. Daar moet je een goede balans in vinden, zodat je je tent voltrekt met bekende namen en bezoekers bekend maakt met nieuwere talenten.'' Programmeren is voor Hendriks een fulltime professie. Hij is maandag vrij maar de rest van de week druk. ''Mensen vragen mij altijd wat ik doordeweeks doe. Na het weekend begin ik dinsdag weer aan promotie, gesprekken met drankleveranciers en sponsors. Verder ben ik de helft van de tijd bezig te mailen. Prijsonderhandelingen met dj's en boekingsbureaus; het duurt een tijd voor zoiets rond is.'' ''Ik wil eigenlijk gewoon leuke dingen neerzetten, hoef er niet schatrijk van te worden. Ben meer een 'passieman', die er vanuit z'n hobby ingegroeid is. Was de keuze tussen 9 tot 5 baan en een stuk minder zekerheid, maar wel veel meer plezier.'' De kracht van Poema schuilt volgens Pieter Hendriks in het enthousiasme. ''Van mensen die hier werken, maar zeker ook van de bezoekers. Het draait niet om zien en gezien worden. Het gaat denk ik voor 90% van de mensen om de muziek. De kracht zit 'm in de groep vaste klanten die het enthousiasme overbrengen op nieuwe groepen. Dat zijn mensen die je tent kunnen maken. Ook al staat er maar vijftig man, als je hen binnen hebt dan rockt het nog.'' Poema trekt zich in het nieuwe seizoen terug op de zaterdag voor de kenmerkende house- en techno-avonden. De financiële risico's zijn gedrukt door de tent op vrijdag te verhuren aan externe organisaties. Ook vond Hendriks de vrijdag en de zaterdag teveel op elkaar lijken. De samenwerking met Full Spectrum is om dezelfde reden niet gecontinueerd. Vrijdag zijn voortaan uiteenlopende genres te verwachten. Poema gaat op donderdag vaker open. Naast verhuur voor studenten- en schoolfeesten komt er maandelijks een vast concept van een voormalig stagiair. ''Naughty Thursdays, wordt een erotisch getinte studentenavond met strippers en paaldanseressen.'' ''We hebben het eerste jaar gezaaid. Zo'n startjaar is in de horeca erop of eronder, maar we hebben ons staande weten te houden. En hebben bovendien een redelijke naam in de dancewereld gecreëerd. Dance blijft toch moeilijk, je hebt zo'n giga-aanbod. Dus dat biedt zeker perspectieven. Het eerste jaar was een goed leerjaar en ik verwacht veel van het tweede jaar.'' Een blikje vooruit in de agenda van Poema: 1 Year Anniversary Weekend: Vr 9: Ben Sims (UK), Steve Bicknell (UK) en Benny Rodrigues Za 10: Dr. Kucho (Sp), Erick-E en Gregor Salto September: Za 17: Sound Architecture: Karotte (D), Andre Krom (D) en Joachim Za 24: Liebe Mix Compilation: Miss Yetti (D), Miss Nine en Miss Monica Oktober: Za 22: Tresor Label Night: James Ruskin, Dry en Darko Esser Za 29: Sebastian Kramer, Vince Watson en Deetron (live) November: Za 19: Petar Dundov (Kro), Valentino Kanzyani en Pinxt December: Za 10: Nuno dos Santos, Darko Esser, Benny Rodrigues en Josh Wink