Begin oktober presenteerden C-Mon & Kypski in een volgepakte Helling de clip bij hun nieuwe single ‘Evil Needle’, de tweede van het ‘Static Traveller’ album dat juni vorig jaar uitkwam. Aan de vooravond van die launch sprak 3VOOR12/Utrecht met C-Mon & Kypski over aankomende projecten.
Jullie hadden dit voorjaar een sponsordeal met Coca-Cola, daar een reclamenummer voor gemaakt, optredens gedaan en een mixtape samengesteld. Zitten er nog verdere verplichtingen aan vast?
C-Mon: “Die verplichtingen zijn voorbij, per september. We mochten tot die tijd geen ander werk uitbrengen omdat ze alle aandacht op de single ‘Everybody Knows (What’s Happening?)’ en de mixtape wilden hebben. Het festival Rock ’n Coke in Istanbul afgelopen zomer was de laatste verplichting. Wij hadden zoiets van “Yes, we zijn er van af!”, nu snel ‘Evil Needle’ uitbrengen.”
En hoe zit het met de overige avonturen in het buitenland? Jullie zijn vrij veel in de VS geweest de afgelopen tijd, is de plaat daar nu ook uit?
C-Mon: “Nee, nog niet. We stonden op het punt om de plaat uit te brengen in Amerika op Six Degrees Records, maar gisteren hoorden we dat het label een bepaalde afdeling met buitenlandse labeltjes geschrapt heeft, waaronder wij vallen. Dus dat gaat niet door, we kunnen weer gaan zoeken. Maar we hebben best veel contacten, dus we hoeven niet vanaf het begin te beginnen. Waarschijnlijk komt die plaat daar toch gewoon in maart uit.”
Het gaat dan om ‘Static Traveller’ in de VS, maar komt er binnenkort nieuw C-Mon & Kypski werk in Nederland uit?
C-Mon: “Dat duurt nog wel even, we gaan in november er aan beginnen. Ons optreden op Utrecht Centraal in Tivoli op 29 oktober wordt voorlopig het laatste, daarna gaan we ons drie maanden lang richten op die nieuwe plaat. Maar het kan nog wel even duren voor die dan uitkomt, want als dat Amerika-verhaal doorgaat moeten we daar gaan toeren om ‘Static Traveller’ te supporten en kunnen we niet hier nieuw werk uit gaan brengen. Dus dat kan nog wel duren tot na de zomer van 2006, we hebben daar nog niet echt zicht op.”
Kypski, jij hebt een paar maanden geleden samen met Sjam (van Nobody Beats The Drum) die Clocktaves plaat uitgebracht, een soort instrumentarium-op-plaat voor DJ’s. Verkoopt die een beetje?
Kypski: “Ik heb wel goede reacties gekregen op die Clocktaves-plaat, en hij verkoopt ook wel aardig wereldwijd. Mensen gebruiken hem ook echt en discussiëren er online over. Ik zal niet zo snel een nieuwe maken, het was echt monnikenwerk om te doen en ik werd er helemaal gek van op den duur, maar nu ‘ie er is is het wel een fijn instrument om te gebruiken. We gebruiken ‘m ook zelf bij optredens van C-Mon & Kypski, hoewel minder prominent dan bij demonstratieshows die ik samen met Sjam doe.
“We focussen ons nu vooral op C-Mon & Kypski, er staan geen nieuwe solo-dingen op stapel, ook al zijn we daar af en toe aan de zijlijn wel mee bezig. Ik heb nu bijvoorbeeld weer veel zin om beats te maken, zo doe ik op het moment dingetjes voor De Vliegende Panters en Electric Barbarian. Ik zal verder af en toe wel live-dingen met die Clocktaves doen, en zal C-Mon voor andere artiesten produceren. Maar C-Mon & Kypski komt altijd op de eerste plaats.”
C-Mon: “Ik sta niet te springen om snel nog een nieuwe solo-cd uit te brengen. Ik produceer nu het album van Senna, en misschien doe ik nog wat voor Pete Philly of zo, maar een nieuwe plaat zit er voorlopig niet aan te komen.”
Jullie werken ook mee aan een project genaamd ‘Dutch Rare Grooves’, een verzameling van oude Nederlandse funk- en soulnummers in navolging van de bekende Amerikaanse ‘Rare Grooves’ serie. Wat is jullie aandeel hierin?
Kypski: “Sjeng Stokking heeft samen met Black Market Audio dat album samengesteld, wij hebben uit die nummers samples gehaald en daar nieuwe muziek van gemaakt. Eén cd is gevuld met de originele nummers, en de andere met de nummers die wij daarvan hebben gemaakt. Het is niet echt een officiële nieuwe C-Mon & Kypski-plaat, maar ergens vormt het toch wel een mini-album. En eigenlijk wilde de platenmaatschappij alleen maar dat we die nummers aan elkaar zouden mixen of zouden remixen, maar wij hebben het onszelf moeilijker gemaakt dan nodig, en in korte tijd hele nieuwe tracks gemaakt, met gastrollen van onder andere U-Gene en Paradox van Illicit.”
C-Mon: “Het heeft een hoop gestress opgeleverd omdat we in die tijd ook nog veel optraden, maar het leek ons interessanter om te doen. Enige probleem lijkt nu te worden dat we van geen van die nummers de rechten hebben, en het dus eigenlijk niet onze nummers zijn, ook al hebben wij ze gemaakt. Er was alleen toestemming gegeven om ze in originele versie op de compilatie te zetten. Ze kunnen op zich wel uitgebracht worden, maar wij krijgen geen cent, dat is best jammer.”
Kypski: “Ik heb uiteindelijk een sample, die ik uit een Spaans nummer had gehaald, weg moeten halen uit zo’n nieuwe versie omdat de oorspronkelijke Nederlandse artiest daar problemen mee zou kunnen krijgen. Als luisteraar hoor je daar niets van, maar wij hebben veel werk gehad aan dat stukje muziek, dus het is voor ons toch zonde dat het er dan toch uit moet.”
Maar goed, die plaat komt dus toch gewoon uit, ook al zien jullie daar geen geld van. Hoe zit het met ‘Static Traveller’ in de V.S.? Die plaat bevat flink wat Amerikaanse samples.
C-Mon: “Ja, dat levert ook veel werk op. Hier in Nederland verkoop je bijna geen cd’s, hooguit vijfduizend, dus er kraait geen haan naar. Wij hebben die cd uitgebracht met het idee “we zien wel of we er gezeur mee krijgen”. Maar als je relatief even succesvol bent in de VS verkoop je natuurlijk wel een stuk meer, en dan krijg je zeker problemen met samples waarvoor je geen toestemming hebt. We zijn nu ook die samples aan het clearen in Amerika, da’s rotwerk en bovendien sta je veelal een kwart tot de helft van je rechten af, soms zelfs meer. Het nummer ‘Dazed and Confused’ gaan we er sowieso afhalen, omdat dat een overduidelijke Led Zeppelin-sample bevat waarvoor we nooit toestemming gaan krijgen, en voor de rest van de nummers gaat het ons gewoon een flink deel van de opbrengsten kosten. Die samples zijn aan de ene kant ons bestaansrecht, maar aan de andere kant ook wel een blok aan ons been.”
Kunnen jullie dan eigenlijk leven van je muziek?
Kyspki: “Het is full-time werk. Als ik geen muziek maak ben ik wel zaken aan het regelen, samples gecleard krijgen, ruzieën met de platenmaatschappij over samples, dat soort dingen.”
C-Mon: Wij willen nog wel eens DJ-en of jureren. En we hebben thuis opname-gear, dus we zijn geen geld kwijt aan het huren van een studio.”
Kypski: “Maar goed, soms maken we ook wel eens muziek voor reclamespots om wat bij te verdienen, zo zijn er nu spots van TPG op TV die wij van muziek voorzien hebben. Dat weet niemand. Nou ja, hierna wel natuurlijk.”
Sjam had het vorig jaar in de liner notes van ‘Static Traveller’ over de ‘Utrechtse School’. Hebben jullie iets met Utrechtse hiphop? Is er een ‘scene’?
C-Mon: “Mja, het is best wel klein, maar dat maakt het ook wel weer gezellig. We gaan veel om met Nobody Beats The Drum, en ik heb veel respect voor Nicolay, die ook erg veel succes heeft in de VS. Wat Utrecht verder betreft: mja, veel jonge mensen die ermee bezig zijn. Er wordt nog niet zo gek veel uitgebracht, het is ook nog niet allemaal van heel hoge kwaliteit, maar er bruist wel iets.”
Jullie collega’s van Nobody Beats The Drum staan op de 3VOOR12/Utrecht verzamel-cd met covers van Herman van Veen. Zijn jullie daar nog voor gevraagd?
“Ja, maar we hadden geen tijd. We waren toen net bezig met dat Rare Grooves ding, en andere projecten, zoals de samenwerking met de Amsterdam Klezmer band.”
Amsterdam Klezmer Band? Hoe moet ik me dat voorstellen?
“We doen al af en toe optredens met ze en hebben laatst een track met ze opgenomen: wij hebben een sample van één van hun nummers genomen, daarvan een beat gemaakt, en daar hebben zij dan weer overheen gespeeld. Ze gaan binnenkort een plaat uitbrengen die opgenomen is met allemaal verschillende producers, waarvan wij er dus één zijn.”
Hebben jullie verder iets met Nederlandse hiphop?
C-Mon: “Ik vind Opgezwolle geweldig, en ook de Jeugd van Tegenwoordig vind ik wel cool. Humor in muziek is sowieso erg belangrijk. Rogier en Emiel van Tenenenenew, die onze twee clipjes van ‘Static Traveller’ hebben gemaakt, die weten de sfeer uit onze muziek goed over te brengen in de clips.”
Kypski: “Je ziet veel bij veel nieuwe Nederlandse hiphop dat ze het zo serieus nemen. Wij zitten nog wel eens in een jury bij een wedstrijd, en als die jonge gastjes zich zo serieus nemen is het voor ons eigenlijk onmogelijk hen nog serieus te nemen. Je moet ook wat zelfspot hebben.”
Vrijdag 28 oktober presenteren C-Mon & Kypski 'Dutch Rare Food' in Fantasio tijdens het Amsterdam Dance Event. Een dag later treden ze voorlopig voor het laatst op tijdens Boemklatsch Utrecht Centraal in Tivoli.
C-Mon & Kypski zijn de cola voorbijgestreefd
“We focussen ons nu vooral op C-Mon & Kypski”
C-Mon & Kypski zitten niet bepaald stil. De nieuwe single ‘Evil Needle’ werd onlangs in de Helling gelanceerd en in november stort het duo zich al weer op het maken van een nieuw album. Maar wanneer die plaat moet verschijnen is nog onduidelijk. Een gesprek over remixen, cola en (zij-) projecten. “Samples clearen is rotwerk.”