Het blijft prijzen regenen voor de Utrechtse poppodia. Het afgelopen jaar won Tivoli al het IJzeren Podiumdier van de VNP. EKKO mag vanavond een ‘Duiveltje’ in ontvangst nemen als beste podium van 2004. De verkiezing van de Duiveltjes is een initiatief van het Nationaal Popinstituut, waarin muzikanten op hun collega’s mochten stemmen. 3VOOR12/Utrecht sprak enkele Utrechtse muzikanten die het afgelopen jaar met EKKO te maken gehad hebben, en vroeg hen naar hun ervaringen.
Maurits Westerik was met zijn groep Gem verantwoordelijk voor een van de EKKO-hoogtepunten van 2004. Onder de noemer ‘Rock and Roll High School’ speelde Gem met vrienden als Johan, Solo en Woodstar in september maar liefst drie keer in de zaal: “Ik ben daar achteraf wel heel trots op. Het was op dat moment wel toonaangevend voor de rest van het land. Het was goed voor ons, goed voor de zaal, en voor het publiek." Het idee kwam van EKKO, Excelsior en Gem zelf: “Wij wilden het graag in EKKO doen, want we voelen ons daar vertrouwd.”
Ook als bezoeker komt hij graag in EKKO: “Ik heb het afgelopen jaar bijna alle zalen van Nederland wel gezien, en ik vind EKKO toch wel een van de beste, misschien wel dé beste. Driehonderd mensen vind ik een hele mooie hoeveelheid. De bar is goed, goed geluid, goed licht; niet te groot, niet te klein. En de programmering is echt heel goed. De kracht van EKKO is dat het regelmatig acts weet neer te zetten, die je een half jaar later ineens overal ziet opduiken. Met Franz Ferdinand als beste voorbeeld. Enige nadeel: de prijzen zouden van mij ietsje omlaag mogen. Negen euro is toch best veel, dan ga je niet meer zo makkelijk op de gok drie keer in de week naar een band kijken.”
Gerben Houwer speelde het afgelopen jaar met drie verschillende bands in EKKO: We vs. Death, The Fire Harvest en Great Lake Swimmers. Bovendien hielp hij, mede vanuit zijn functie bij het Zabel Muziek label, een aantal avonden op te zetten: “EKKO is een mooie middelgrote zaal met een mooie programmering. Ze zijn bovendien zeer behulpzaam. Ze proberen lokale initiatieven aan te grijpen om mooie avonden neer te zetten, en daar ben ik het heel erg mee eens.”
Zelf gaat hij soms wel zes keer per week bandjes kijken: “Ik probeer met beide benen in het lokale muziekcircuit te staan. EKKO, dB’s en ACU faciliteren dat goed. En EKKO heeft net iets meer middelen. De binding met de lokale muzikanten is goed en men staat altijd open voor initiatieven. En het mooie is dat er nog publiek op af komt ook. Neem bijvoorbeeld Vladimir, vorige week. Daar komt dan wel meer dan 200 man naartoe. Minpunten? Wat mij betreft eigenlijk niet. Als bezoeker en als muzikant heb ik EKKO hoog zitten. EKKO vervult de functie die het moet vervullen.”
Drummer Leon Geuyen’s band The Yearlings speelde in 2004 maar liefst vier keer in EKKO: “alleen twee keer was ik er zelf helaas niet bij.” Als een van de voortrekkers van GUN Magazine is hij bovendien nauw betrokken bij het Utrecht Speelt Uit!-concept, dat zijn thuiswedstrijden in EKKO speelt: “Programmeur Joep Smeets had er lucht van gekregen dat wij een tour gingen organiseren, en informeerde zelf of we niet ook avonden in EKKO wilden doen. Ik moet zeggen, hij heeft een heel goed oog voor wat nodig is en waar gaten liggen, want zo’n avond ontbrak toch wel in Utrecht.”
De grote kracht van EKKO ligt volgens Geuyen in de programmering: “Als je ziet wat Joep allemaal naar Utrecht haalt. Ik word regelmatig verrast. Maar ik vind dat de organisatie het sowieso goed doet. Ik hoop wel dat ze gedonder met brandweer en buren en dergelijke soepel kunnen oplossen.” Als bezoeker komt hij er graag: ”Ik ben er nog nooit chagrijnig barpersoneel tegengekomen. En je ziet bijna altijd dat het publiek bij het hoofdprogramma een stapje naar voren doet. Die zaal lokt dat uit, een soort respect voor de hoofdact. Er wordt ook vrij weinig door de optredens heen gekakeld. Maar dat moet ik maar snel afkloppen.”
Simon Akkermans (C-Mon) presenteerde vorig jaar juni samen met zijn maat Kypski hun album ‘Static Traveller’ in EKKO: “We wilden het eigenlijk ergens buiten doen, maar daar kregen we geen vergunning voor. Dan blijven er in Utrecht een paar plaatsen over. De Helling vind ik eigenlijk niet zo’n leuke zaal. En EKKO is gewoon heel gezellig. Het werd een leuke avond, de mensen stonden tot buiten.” De kracht van EKKO zit ‘m volgens C-Mon in de indeling en vorm van de zaal: “Wat is het, een octogoon ofzo? Met die verhogingen. Dat vind ik heel leuk. Dat, samen met de programmering, maakt het een goede zaal.” Maar is er dan wel genoeg te vinden in EKKO voor een hiphopliefhebber? “Ik ga zelf ook graag naar bandjes kijken. En de dansavonden vind ik leuk en gevarieerd. Je hebt er van alles: de alternatieve avonden, maar ook dance, reggae, tot aan cybergothic.”
Wat kan er beter in EKKO? “Het is wel toevallig dat je me daar nu over belt, want gisteren hebben ze het net een beetje verneukt. Wij zouden gisteravond na het Festival aan de Werf (op de Neude, red.) nog spelen in EKKO, samen met Bernie’s Lounge. EKKO zou een ontheffing regelen, zodat we later konden spelen. Maar dat was niet gebeurd. Met een begrenzer kon het wel, maar dan kun je niet met tien man jammen. Ze moeten in EKKO altijd om 23:00 uur kappen met de muziek. Dat is heel jammer.” Tot slot nog een kleine onthulling: “Duiveltjes zei je hè? Dan heb ik ook nog een nieuwtje: naar het schijnt heb ik ook een Duiveltje gewonnen als beste dj-producer.”
Muzikanten kiezen EKKO als beste podium van Nederland
"Die zaal lokt respect uit voor de hoofdact"
De Nederlandse muzikanten hebben EKKO uitgeroepen tot het beste poppodium van 2004. Dat is de uitkomst van de Duiveltjes-verkiezing van het Nationaal Popinstituut. 3VOOR12/Utrecht vroeg enkele Utrechtse muzikanten naar hun ervaringen: "EKKO vervult de functie die het moet vervullen."