Nieuw PR-bureau Het Monumentale: PR hóéft niet duur te zijn

"Omdat de herinnering langer duurt dan het moment"

Marie-Jose Linders, ,

Sinds begin dit jaar heeft Utrecht er een nieuw PR-bureau voor de culturele sector bij. Evelyne Levêke (27, ook hoofd PR en Marketing bij Nighttown) richt zich met Het Monumentale met name op muziek, evenementen en theater.

"Omdat de herinnering langer duurt dan het moment"

Sinds begin dit jaar heeft Utrecht er een nieuw PR-bureau voor de culturele sector bij. Evelyne Levêke (27, ook hoofd PR en Marketing bij Nighttown) richt zich met Het Monumentale met name op muziek, evenementen en theater. "Het gaat boven verwachting goed, allemaal veel sneller dan ik had verwacht," zegt Levêke, die haar PR-bureau runt naast haar werk bij Nighttown. Het Monumentale draait nu ruim een maand en heeft, naast een aantal kleinere opdrachten, al één grote klus binnen: de PR en hospitality voor het Tori Amos-concert in Ahoy op 11 juni. Een andere opdracht is de regionale PR voor het Utrechtse festival De Beschaving dat in augustus wordt gehouden. Het idee voor Het Monumentale ontstond vorig jaar op een terrasje. "Ik wilde al langer voor mezelf beginnen. Maar het goede idee had ik steeds maar niet. Zo dacht ik aan het organiseren van ontbijtjes in het Wilhelminapark; een leuk idee, maar ik merkte dat ik enthousiaster was over hoe ik de PR ging doen, dan over het organiseren van een hele productie." In haar werk als hoofd PR en Marketing bij Nighttown viel het Levêke op dat het organisaties goed lukt om hun eigen achterban te bereiken en eigen scene aan te spreken. Maar dat ze vaak niet precies weten hoe ze de 'traditionele' media (kranten en radio) moeten benaderen voor publiciteit, of dat ze het netwerk niet hebben. Daarnaast weet ze uit eigen ervaring dat veel instellingen door tijd- en personeelsgebrek vaak niet het optimale uit de PR kunnen halen. Dit werd bevestigd door het onderzoek dat Levêke hield onder culturele instellingen in de regio Utrecht. "Wat vooral opviel is dat bijna iedereen het had over tijdgebrek en een tekort aan mankracht om bijvoorbeeld free publicity goed te benutten. Ook weten organisaties vaak niet dat er PR-bureaus zijn om dit voor ze te doen. Ze denken vaak dat het duur is, maar als ze merken dat Het Monumentale geen prijzig commercieel bureau is zijn ze best bereid om me in te schakelen." Organisaties kunnen Het Monumentale inhuren voor het schrijven van persberichten tot het maken en uitvoeren van een PR-plan. Levêke is er dan met name voor de klussen waar organisaties zelf niet aan toe komen. "Free publicity wordt vaak nog vrij traditioneel aangepakt: een persbericht versturen aan de media en dat nabellen. Maar je kunt ook buiten die paden treden. Het gaat niet alleen om zoveel mogelijk publiciteit genereren, maar vooral om het bereiken van de doelgroep. Bedenken waar die zit en hoe je jouw ding onder de aandacht kunt brengen. Dat kan naast het versturen van een persbericht naar de lokale krant ook op andere manieren. Dat kunnen internetforums zijn, flyers op stoelen in een zaal, radio-interviews, ambassadeurs, winacties in een nieuwsbrief, een MSN-actie of een SMS-mailing, een tasjesactie met een platenzaak." Tivoli, EKKO en Rasa hebben hun publiciteit goed op orde, vindt Levêke. Ook dB's is goed “zichtbaar”. Het Monumentale richt zich vooral op festivals, evenementen en andersoortige producties die met muziek en/of theater te maken hebben. Het gaat dan wel vaak om organisaties die een klein budget hebben, waardoor er niet altijd veel geld overblijft voor publiciteit. Het Monumentale kan dus geen duur PR-bureau zijn, reageert Levêke. Ze wil zich dan ook onderscheiden van commerciële bureaus. "Ik hoef geen bakken met geld te verdienen, ik wil een betaalbaar PR-bureau. Via Nighttown heb ik een vast inkomen, dus ik heb geen haast; het kan twee of vijf jaar duren eer ik rond kan komen van Het Monumentale. Dat wil ik uiteindelijk toch wel bereiken. Een grote opdracht, zoals het Tori Amos-concert (georganiseerd door The Alternative), brengt geld in het laatje. Daardoor kan ik juist werken voor kleinere klanten." De (regionale) PR voor De Beschaving doet Het Monumentale vrijwillig. Het festival had geen geld om haar in te huren, maar Levêke nam de opdracht graag aan. "Dat ik me daar mee bezig mag houden vind ik echt fantastisch. Vorig jaar was ik zelf op het festival en heb ik een hele leuke dag gehad. Daarnaast is het een mooie kans om mijn Utrechtse netwerk uit te breiden, door mijn werk voor Nighttown ben ik toch nog behoorlijk op Rotterdam gericht." Van je hobby je beroep maken geldt dus ook voor Levêke met haar eigen PR-bureau. "Ik weet dat ik dit goed kan en ik vind het leuk. Het klinkt misschien blaaskakerig, maar het is wel zo. Het idee is goed." Levêke verwacht dat ze zich uiteindelijk vooral bezig zal houden met muziek, daar heeft ze zelf immers de meeste ervaring in. "Ik heb een tiental concerten die me zijn bij gebleven. Sommige omdat ik halverwege wegliep omdat ik het volkomen niets vond. Of concerten waar ik een week lang verliefd van was zoals Lamb in Paradiso, Moloko in Nighttown. Dat je naar huis gaat met een grote glimlach en iedereen wilt vertellen dat ze ook moeten gaan, of de cd moeten kopen. Dat mensen hetzelfde gevoel hebben." "Dat is misschien wel waarom ik zo graag wil dat mensen in aanraking komen met muziek, met cultuur. Iedereen heeft wel dat ene concert van jaren geleden, dat je je nog herinnert. Een herinnering die je meegeeft. Ik weet zeker: als je voor de eerste keer naar een poppodium gaat, dan kom je vaker. Dat is misschien wel wat ik wil doen met Het Monumentale." Op de vraag wat 3VOOR12/Utrecht nog beter zou kunnen doen aan publiciteit zegt Levêke: "Ik heb me al vijf keer geabonneerd op de nieuwsbrief, maar hem nog nooit ontvangen."