Bij de radio-aankondiging van het album blijkt direct hoe onuitspreekbaar de titel ‘Snake & Apacolips’ is. Patrick Tersteeg vertelt hoe hij aan die naam komt: “Ik zag de tekst in het raam van de bus gekrast. Ik vind het grappig dat iemand de moeite neemt om zoiets in het raam te krassen en dat vervolgens nog verkeerd doet ook.” Het is het soort melancholie waar Pondertone patent op heeft. Het ontwerp van het nieuwe album straalt diezelfde sfeer uit, die Tersteeg omschrijft als ‘eenzaam, maar niet ongelukkig’.
Voor Snake & Apacolips hebben Tersteeg en Pondertone-kompaan Tom Swart gebruik gemaakt van songmateriaal dat ze in de afgelopen jaren hebben verzameld. Tersteeg: “Het was echt van alles en nog wat. Daarmee ga je dan rommelen en soms ontstaat daar een nummer uit. Ik noem het ook wel ‘de plank leegmaken’.”
Volgens Swart is het album gevarieerder dan voorganger ‘Silence is Now’: “Dat album is gemaakt toen we studiotijd kregen omdat we het Geheim van Utrecht hadden gewonnen. We hebben toen acht liedjes opgenomen die een weerspiegeling zijn van de dingen die wij live doen als duo. Op de nieuwe plaat ‘Snake & Apacolips’ wisselt de bezetting steeds. Er zit ook meer afwisseling in de stijlen: er staan een paar echte popliedjes op, maar ook songs die meer neigen naar country of rammelrock.”
Een paar van hun grootste inspiratiebronnen zijn Elvis Costello en John Cale. Swart: “Elvis Costello vanwege zijn veelzijdigheid en natuurlijk de pianopartijen.” Tersteeg: “En er is zo verschrikkelijk veel dat wij goed vinden van John Cale dat het eigenlijk niet uitmaakt wat we van hem draaien. Ik zou een radioprogramma waarin alleen John Cale wordt gedraaid echt fantastisch vinden.”
Het grootste deel van de ideeën voor songs komt uit de koker van Tersteeg, Swart maakt er piano- en soms accordeonarrangementen bij. Swart: “We schrijven ook wel eens samen blazers- of strijkarrangementen.” De samenwerking tussen de twee gaat soepel. Patrick: “We voelen elkaar angstaanjagend goed aan. We praten heel veel over de composities en over hoe dingen moeten klinken.”
In de zomer van 2004 is Pondertone zelfs al bezig geweest met de opvolger van ‘Snake & Apacolips’, getiteld ‘Fate Presto’. Patrick: ”Afgelopen zomer hebben we samen twee weken in een huisje gezeten en arrangementen gemaakt. Dat had een hoog kantoorbaangehalte: we begonnen weliswaar niet om negen uur, maar we werkten zeker van elf tot elf.”
Pondertone bracht tot nu toe elk album in eigen beheer uit. Tersteeg: “Dat voelt heel goed, maar die keuze is niet echt van tevoren bepaald. We hebben geprobeerd om het nieuwe album bij een label onder te brengen, maar we zijn zelfs door een label dat zich underground noemt ‘te underground’ genoemd. Tsja, dan houdt het een beetje op.”
Optredens boeken is niet echt een hobby van Pondertone. Tersteeg: “We weten nog niet wat we deze zomer gaan doen. Het organiseren van optredens gaat moeizaam. We hebben nog nooit lang zonder optredens gezeten, maar het liefst zou ik het boeken uitbesteden. We hebben daar zelf niet echt feeling voor.”
Tersteeg staat midden in de Utrechtse scene: hij speelt in Pondertone, maar ook in Gloricz Jim. Daarnaast ontwerpt hij platenhoezen voor diverse Utrechtse bands (o.a. The Yearlings, Paper Moon, Walker Diver, Stretcher, Pondertone en Gloricz Jim). De vraag rijst of Gloricz Jim en Pondertone elkaar niet in de weg zitten. Tersteeg: “Wat mij betreft absoluut niet. Als je het me echt met een pistool op het hoofd zou vragen heb ik wel een lichte voorkeur voor het bezig zijn met Pondertone. Dat is logisch denk ik: Tom en ik zijn de kapiteins van Pondertone. Binnen Gloricz Jim heb ik een andere rol.”
De Pondertone-mannen kennen veel Utrechtse bands en hebben zo hun voorkeuren. Swart: “De Stilettos vind ik erg goed. Die gaan het ook wel een eindje schoppen.” Tersteeg: “Ik vind de Gasoline Brothers echt geweldig. Harold K. is ook fantastisch, maar heel veel mensen vinden dat, dus echt origineel is dat niet. Ik ben trouwens van mening dat smartlappenduo Nachtschade (Roel en Jeroen van Gloricz Jim) nou eindelijk eens een volledige plaat moet opnemen. Misschien wel samen met het duo Haastige Spoed (Stefan van Walker Diver en André van Paper Moon). Gezien de naam zou dat wel eens hetzelfde soort muziek kunnen zijn.”
Pondertone zou - net als het duo Nachtschade - graag een keer deel willen nemen aan het smartlappenfestival: “We hebben het voornemen om het komende smartlappenfestival op te treden. Ik wil wel eens bloederige zeemansliederen spelen,” aldus Tersteeg. Swart vertelt dat de plannen al een tijdje bestaan: “We kennen een actrice, Ilse Heus, en zij wil dat met ons - en een paar andere artiesten - opzetten. Zij kan goed zingen en acteren, en weet hoe ze een dergelijke act moet verkopen.” Tersteeg: “Maar of het dit jaar lukt? Wellicht, als we er tijd voor hebben. Het zijn allemaal dingen die smeulen. Die komen ongetwijfeld wel een keer.”
Aankomende zondag (3 april) presenteert Pondertone vanaf 16.00 uur het nieuwe album ‘Snake & Apacolips’ in dB’s.
De ambities van Pondertone: Snake, apacolips en smartlappen
Zanger/gitarist Patrick Tersteeg: ‘We zijn al weer druk bezig met de opvolger’
Het duo Pondertone - bestaande uit Patrick Tersteeg en Tom Swart - maakt underground-rammelrock, sterk geïnspireerd door Tom Waits en The Velvet Underground. Afgelopen woensdag schoven de heren aan tijdens de uitzending van 3VOOR12/Utrecht radio, waar ze uitgebreid aan de tand werden gevoeld over hun nieuwe album ‘Snake & Apacolips’.