“Simuze is rebels, maar ook weer niet te”, zegt Björn Wijers van Stichting Open Media over het eerste project. “Simuze is ontstaan uit ontevredenheid over hoe de muziekindustrie omgaat met muzikanten en muziekliefhebbers.” Vanaf 1 juli is Simuze online en voor iedereen toegankelijk.
Simuze is begonnen als afstudeerproject van Marten Timan (voorzitter en tevens bassist bij We vs. Death). Later richtte Timan met Wijers Stichting Open Media op, om zo de benodigde subsidie voor Simuze en andere projecten los te krijgen. De stichting wordt inmiddels ook gesponsord door internetprovider XS4ALL.
“Simuze is ontstaan uit ontevredenheid. Uit ontevredenheid over hoe de muziekindustrie omgaat met muzikanten en muziekliefhebbers. Als je als muzikant je eigen muziek bijvoorbeeld via internet wilt verspreiden, is dit moeilijk in verband met auteursrecht", reageert Wijers.
Hij vervolgt: "Als ik muziek die ik goed vind aan anderen wil laten horen, door bijvoorbeeld een mix-cd te maken en die gratis aan vrienden te geven, wordt dit tegengegaan. In het ergste geval worden fans én potentiële fans aangeklaagd. En dat terwijl mijn vrienden de muziek leren kennen en wellicht ook de cd kopen of naar het concert gaan. Het is natuurlijk een ander verhaal als ik die mix-cd verkoop en over de ruggen van anderen geld verdien. Maar dat fans worden aangeklaagd omdat ze je muziek willen ontdekken? Ik begrijp niet dat je dat als muzikant goed kunt vinden.”
Het doel van Stichting Open Media is dan ook: “Het bevorderen van creativiteit binnen de diverse mediavormen en het stimuleren van het delen van kennis daarvan.” Met Simuze willen Timan (voorzitter) en Wijers (secretaris) dit bereiken.
Simuze is een open content muziek community. Muzikanten kunnen hier gratis hun muziek plaatsen en zo verspreiden. “Een ideaal promotiekanaal, niet alleen omdat meer mensen naar je muziek luisteren en deze uitwisselen, maar anderen kunnen bijvoorbeeld remixen maken en dat is ook weer goed voor je naamsbekendheid”, stelt Timan.
Muziekliefhebbers kunnen de muziek downloaden, remixen of verder bewerken. Volgens Timan en Wijers hoeven muzikanten niet bang te zijn dat hun muziek commercieel misbruikt wordt of dat ze door downloaden geld mislopen. Je kunt namelijk gebruik maken van Creative Commons-licenties.
Creative Commons komt uit de Verenigde Staten en is sinds vorig jaar ook rechtsgeldig in Nederland. Als muzikant kun je via deze licentie zelf aangeven wat er met je werk mag gebeuren. Zo kun je je muziek delen met anderen onder je eigen voorwaarden.
Timan: “Downloaden zou slecht zijn voor de muziekindustrie. Maar je kunt zo veel meer publiek bereiken door je muziek via internet te verspreiden. Als 10.000 mensen je muziek downloaden en 1% vindt het tof en wil naar je concert, dan verdien je op die manier ook geld. Via andere wegen kom je aan je inkomsten.”
Een andere mogelijkheid is volgens Timan en Wijers om bijvoorbeeld van tien nummers er drie vrij te geven via Simuze. Ter promotie of voor remixen. De andere zeven geef je niet vrij en uiteindelijk breng je ze alle tien op cd uit.
Maar hoe zit het dan met Buma/Stemra? Veel muzikanten zijn immers aangesloten bij deze auteursrechtenorganisatie. Timan: “Buma/Stemra heeft een monopoliepositie. Je betaalt lidmaatschap, maar dat verdien je alleen terug als je bijvoorbeeld zoals Kane veel gedraaid wordt. Met We vs. Death krijgen we zo'n lidmaatschap er niet uit. Er zijn al bands die interesse hebben in Simuze en er over denken om hun Buma/Stemra-lidmaatschap op te zeggen.”
Op dit moment is het echter nog niet mogelijk dat muzikanten die aangesloten zijn bij Buma/Stemra ook lid worden van Simuze. Wijers: “Als je lid wordt van Buma/Stemra tekent de artiest een contract waarbij de exploitatierechten van zijn muziek worden overgedragen aan Buma/Stemra. Dat betekent dat de artiest in wezen niets meer te zeggen heeft over de exploitatie van zijn eigen muziek. Door dan gebruik te maken van een Creative Commons-licentie pleeg je in essentie contractbreuk. We willen dan ook graag met Buma/Stemra praten om dit op te lossen. De artiest moet weer eigenaar zijn van zijn muziek. We willen muzikanten keuzes, alternatieven bieden. Laten zien dat er nog altijd mogelijkheden zijn om jouw muziek te verspreiden en te bestaan als muzikant.”
Simuze is het eerste project van Stiching open media. Timan en Wijers spelen al met het idee voor andere initiatieven. Wijers: “Eerst willen we Simuze verder ontwikkelen. We hebben al een aantal mensen die columns willen schrijven en gebruikers kunnen ook zelf recensies op Simuze plaatsen. Het is fantastisch als Simuze een legale uitwisseling van muziek wordt en als mensen het nut er van in zien.”
Voor de toekomst denken Timan en Wijers aan meer ‘offline’ projecten, waar de lezing in Café Flitz en de Simuze launch night in EKKO voorbeelden van zijn. Timan: “Bijvoorbeeld avonden of festivals met Simuze-bands. Waar dan bands spelen die het meest zijn geluisterd op Simuze.”
Stichting Open Media organiseert dinsdag 7 juni een bijeenkomst in Café Flitz, getiteld: 'Fuck de muziekindustrie!?'. De Simuze launch night is op vrijdag 1 juli in EKKO. Die avond treden onder andere VanKatoen, Headfirst! en Sennen op.
Simuze biedt alternatief voor auteursrechten-monopolist Buma/Stemra
Stichting Open Media windt er geen doekjes om: 'Fuck de muziekindustrie'
'Fuck de muziekindustrie!?' Onder deze titel organiseert Stichting Open Media op 7 juni een bijeenkomst over auteursrecht en muziekindustrie in Café Flitz. De Simuze launch night volgt op 1 juli in EKKO met onder andere: VanKatoen, Headfirst! en Sennen. Simuze is een online platform voor het delen van muziek en het eerste project van de stichting.