Dreigende beats Johannes Heil weerklinken in statige Winkel van Sinkel

Zacht van buiten, hard van binnen

David van Brenk, ,

Zijn muziek lijkt eerder thuis in donkere, vochtige kelders. Toch stond hij afgelopen zaterdag in de statige Winkel van Sinkel: Johannes Heil. Kent zijn plaatwerk een afwisseling tussen dreigende techno en ambient, live kiest Heil vooral voor het dansbare werk.

Zacht van buiten, hard van binnen

Zijn muziek lijkt eerder thuis te horen in donkere, vochtige kelders. Toch stond hij afgelopen zaterdag in de statige Winkel van Sinkel: Johannes Heil. Kent zijn plaatwerk een afwisseling tussen dreigende techno en ambient, live koos Heil vooral voor het dansbare werk. De avond wordt gecompleteerd door Benny Rodrigues en Frank Lorber. In tegenstelling tot wat de site van de Winkel van Sinkel belooft sluit dj Benny Rodrigues niet af, maar opent hij de avond. Benny Rodrigues heeft het tempo er al snel goed in zitten voor een opwarmende set. Relatief makkelijk te slikken latin-beats en tech-house worden afgewisseld met meer ingenieuze technoplaten. Rodrigues heeft er echter moeite mee de effectenknop op zijn mixer langer dan dertig seconde niet aan te raken. Dit heeft soms een wat gefragmenteerd en moeilijk dansbaar geheel tot gevolg, maar over het algemeen heeft hij de dansvloer goed aan de gang als Johannes Heil zijn apparatuur een laatste check-up geeft. Als Heil dan vlak voordat hij bezig gaat de meest legendarische drummachine ooit (de Roland TR909…) aan zijn al aanzienlijke uitrusting toevoegt belooft dit een meer dan gemiddelde of voorgeprogrammeerde set te gaan worden. Terwijl de uit Frankfurt afkomstige Johannes Heil op zijn albums stomende beats met ambient afwisselt richt hij zich in zijn livesets uitsluitend op de dansbare kant van zijn producties. De dreigende, duistere bassen, Heils visitekaartje, worden afgewisseld met extatische en soms hectische loops. De gesamplede vocalen geven een doembeeld over de wereld, zowel in tekst als in de industriële sound waarin ze gegoten zijn. Dit alles drijft op de stampende, hoekige beats en á la minute toegevoegde effecten. De teksten zijn bewust gekozen. Waar Heil zich volgens eigen zeggen in het verleden nauwelijks bezig hield met politiek en dat ook nooit terug liet komen in zijn muziek, is dat onbewust toch de inspiratie voor zijn laatste album “The World” geworden. “De hoes toont de aarde met een engel voorop. Aan de ene kant van de engel is alles wat slecht is of het slechte in een mens naar boven kan halen afgebeeld; geld, religie, geweld, milieuvervuiling enzovoort. Aan de andere kant zien we de natuur, liefde en expressie. De laatste jaren komt de wereld te veel in de macht van een oppernatie die schijnbaar alles kan doen en laten, en de andere landen doen óf mee, óf laten het zonder tegenspraak gebeuren. Een politiek geëngageerd album maken was nooit de opzet, maar het creatieve proces heeft dat wel als uitkomst gehad” aldus Heil. Bijna de hele set bestaat uit nummers van dit meest recente album; slechts het wat oudere ‘Wings on Fire’ komt in een herziene versie terug. Technisch staat de set als een huis, en Heil laat veel ruimte voor het echte live knoppenwerk en sequencing, terwijl dat onder live dance-acts minder en minder gebeurt. Voor de liefhebbers van zijn meer experimentele, meer ambient-geörienteerde kant heeft hij in de toekomst nog wel wat in petto: “Ik zou graag een puur ambient album maken. Filmmuziek voor een film die niet bestaat, behalve in mijn hoofd”. Tot die tijd moeten we het doen met de electro-gerichte EP “The Magician and the Fool”, die binnenkort op het label Weave uitkomt. De duistere techno-sound van Johannes Heil zou je eerder in een duistere, van stroboscoop doordrenkte clubkelder verwachten dan in de doorgaans “hippere” en bijna statig ingerichte Winkel van Sinkel. Dat Heil voor sommige bezoekers iets te dreigend is, was duidelijk zichtbaar. Deze bezoekers werden na zijn set echter voor hun doorzettingsvermogen beloond met dj Frank Lorber. Lorber trakteerde het publiek op makkelijk verteerbare electro, voorzien van wat hardere beats dan electro-dj’s gewoon is. Zelfs hits in nieuwe remix-jasjes kwamen hier en daar voorbij. Het originele plan om Lorber te laten beginnen en Rodrigues te laten eindigen had meer evenwicht in de avond kunnen brengen en het publiek nog net iets hoger kunnen brengen. Deze editie van Rockit bediende echter zowel het vaste Winkel van Sinkelpubliek als de liefhebbers van wat rauwere dance op een avond electronica van niveau. Johannes Heil live, dj’s Benny Rodrigues en Frank Lorber Gezien: Winkel van Sinkel, zaterdag 22 januari 2005