"Netwerken!", luidt het devies voor de hedendaagse muzikant "Netwerken!", luidt het devies voor de hedendaagse muzikant

Muzikanten doen tip-boekjes open tijdens 'Bands & Beyond'-avond

, Marie-Jose Linders,

"Netwerken!", luidt het devies voor de hedendaagse muzikant

Muzikanten doen tip-boekjes open tijdens 'Bands & Beyond'-avond

Marie-Jose Linders, ,

Onder het motto 'De hedendaagse muzikant neemt het heft in eigen hand', hield het 'Bands & Beyond'-collectief maandag een presentatie in EKKO. Een avond waar onder anderen Bazz (VanKatoen), Maurits Westerik (Gem), Marten Timan (We vs. Death) en Björn Wijers (St. Open Media) meer vertelden over boeken, following, low-budget clips en touren in het buitenland. 3VOOR12/Utrecht zet de boel nog eens op een rijtje.

Muzikanten doen tip-boekjes open tijdens 'Bands & Beyond'-avond

"Platenmaatschappijen zijn door de huidige trend van het illegaal downloaden van cd's, en vooral singles, genoodzaakt een groot deel van hun stal te ontslaan", vertelt Marjolijn Mayer. "Ze contracteren nauwelijks nog nieuwe bands. Muzikanten moeten daardoor veel meer zelf de zakelijke kant rondom de band regelen." Mayer, studente Cultureel Ondernemen en manager van het Haagse Atombox, vormt samen met studiegenoten Wouter van Roijen, Leon Koelen (tevens programmeur van de Amsterdamse club Winston International) en Julie Verlinden het collectief 'Bands & Beyond'. In totaal organiseert het collectief vier bijeenkomsten waar bekende en minder bekende bands vertellen over hun eigen ervaringen. De serie startte in maart in de Bitterzoet (Amsterdam) en eindigt in mei in Bazart (Den Haag). Mayer: "Je hoeft niet meer te wachten op een platenmaatschappij, je moet zélf laten zien wat je kunt. Wij willen door middel van 'Bands & Beyond' bands dan ook ideeën aanreiken om zelf verder te gaan." Logisch derhalve dat voorman Bazz mag uitleggen hoe VanKatoen het al jaren zelf met succes aanpakt. VanKatoen is immers één van Nederlands bekendste bands wanneer het gaat om het verspreiden van je eigen muziek en het verzorgen van publiciteit. Bazz wil dan ook benadrukken dat het plezier in het samen muziek maken de enige reden is waarom VanKatoen het al zo lang volhoudt. "Mensen aan je binden is belangrijk", vertelt hij, terugbikkend op de bandgeschiedenis. VanKatoen kreeg een aanzienlijk adressenbestand bij elkaar door onder meer kaarten uit te delen na een optreden. Als je de kaart opstuurde, kreeg je er een single voor terug. Bazz: "Met zo'n adressenbestand creeër je following, dat is het begin van je onafhankelijkheid. Je kunt mensen op de hoogte houden van wat je doet, en ze kennis laten maken met jouw muziek." VanKatoen koos er vooral voor heel veel op te treden. Maar als er, zoals Bazz stelt, niemand op een beginnend muzikant zit te wachten, hoe zorg je er dan voor dat je toch geboekt wordt? En daar komen we wederom op het punt 'following'. De laatste plaat van VanKatoen werd bijvoorbeeld 15.000 keer gedwonload, dat zijn 15.000 adressen. "Het maken van opnames is heel belangrijk", aldus Bazz. "Het is eigenlijk veel logischer om via internet te distribueren, maar mensen hebben nu eenmaal toch graag cd's en zo kun je ze ook naar bladen sturen voor recensies." Nu is een recensie ook maar "de mening van één persoon", vindt Bazz, "maar het gaat dan ook om de combinatie: dat je ook live-recensies krijgt én dat je de pers goed op de hoogte houdt. Dat mensen je naam kennen." Dan merk je volgens de VanKatoen-voorman dat je eerder geboekt wordt. Zowel VanKatoen als Marten Timan (We vs. Death) vindt het samenwerken met andere bands een belangrijk element. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van 'package deals' aan programmeurs. Je deelt je backline (scheelt kosten) en maakt ook nog eens gebruik van elkaars publiek. Samen met Björn Wijers vormt Timan de Stichting Open Media. Hun motto: "Stel je niet op als slachtoffer van 'alsjeblieft, teken mij!', neem je verantwoordelijkheid, zorg dat je bekendheid krijgt en maak vooral goede muziek." Met hun stichting willen ze de creativiteit binnen diverse mediavormen stimuleren en de kennis delen. Het eerste project van Open Media is Simuze.nl; een online platform voor het delen van muziek, waarmee ze het doel van de stichting willen bereiken. Timan heeft zelf natuurlijk ook de nodige ervaring met zijn band We vs. Death. Het afgelopen jaar hadden ze zo'n veertig tot vijftig optredens. Volgens hem gaat het om de artistieke en economische beloning. Dus optreden, fans maar ook bijvoorbeeld je studiokosten eruit halen, en er misschien ook nog wat aan overhouden. Ook Timan benadrukt dat naamsbekendheid belangrijk is. Die verkrijg je door bijvoorbeeld je muziek gratis te verspreiden. Dan is het weer handig om met een licentie te werken, zoals Creative Commons die aanbiedt. Zo kun je zelf bepalen waar bijvoorbeeld je muziek wel of niet voor gebruikt mag worden. Van alle sprekers is Otto XXL (bassist van Bobby Kingsize) het kortst aan het woord. Hij had graag de videoclip van 'Told you baby' laten zien (elke woensdag op the Box), maar helaas: clip kwijt. Kan gebeuren. Otto XXL: "Zo zie je maar, zelfs als rommelig bandje kun je met je clip op the Box komen." Zowel hij, als Maurits Westerik (zanger Gem) vindt dat je het gewoon moet doen, als je de kans krijgt om een clip te maken. En ook al is een clip niet direct een garantie voor meer boekingen. "Het levert je wel naamsbekendheid op, je krijgt de kans om je band te presenteren en de sfeer die je uit wilt stralen neer te zetten." Bazz vult aan: "Je hebt een heleboel manieren om goedkope clips te maken, bijvoorbeeld met hulp van studenten van kunst- of filmacademies." Tot slot is het de beurt aan Maurits Westerik. Hij vertelt meer over optreden in het buitenland, wat hij met Gem zelf ook een aantal keer gedaan heeft, het afgelopen jaar. In juni staat er al weer een Duitse tour op stapel. Ook hij noemt weer de packagedeal, maar ook de Toursupport van het NPI en bovenal: "netwerken!" Dus overal waar je komt bands aanspreken, en ze duidelijk maken dat je best met ze zou willen spelen. Westerik: "Het is belangrijk dat je zélf contact opneemt, dat je zelf zorgt dat cd's en demo's bij de juiste mensen terechtkomen. En als je eenmaal op tour bent: zorg dat je adressen achterlaat bij de barman, bij de programmeur. Het is wel eens moeilijk, maar het werkt wel. Wij hebben er steeds wat aan over gehouden. Zorg dat je naam achterblijft." Westerik noemt ook nog dat een bepaalde rust in de tour ook helpt. "Het kan niet altijd een feestje zijn. Als je een tourtje doet, moet je ook zorgen dat het persoonlijk leuk blijft en dat je muziek goed blijft. Niet dat je door omstandigheden ineens minder goed bent en daardoor dingen misloopt." Veel netwerken dus en vooral: blijven volhouden! De volgende 'Bands & Beyond'-avonden zijn op 19 april in het Patronaat (Haarlem) en op 10 mei in Bazart (Den Haag). Marten Timan en Björn Wijers houden op 7 juni een lezing over Simuze in Café Flitz. Het officiële openingsfeest is op 1 juli in EKKO.

nu op 3voor12