Waldo Volmer (30) is sinds 2003 programmeur van De Kelder in Amersfoort. Het is een turbulente tijd voor het podium: in 2008-2009 wordt er verhuisd naar het nieuw te bouwen popcentrum in het al even nieuw te bouwen Eemcentrum. De afgelopen maanden stonden in het teken van het vertrek van directeur Paulus Brugman, de aanstelling van een interim-management en de aanstelling van Waldo als zakelijk leider in februari van dit jaar. Reden te meer om hem het hemd van het lijf te vragen in het kader van onze rubriek 'De Programmeur'.
Hoe ben je begonnen in het wereldje?
- De Kelder is mijn eerste ervaring wat betreft werken in het popcircuit. Ik heb via mijn studie Cultureel Maatschappelijke Vorming wel in de productie en organisatie van onder andere het Nederlands Film Festival en het Festival aan de Werf gewerkt. Daarnaast was ik actief met muziek bezig als zanger van verschillende bandjes en had dus al veel affiniteit met muziek. Ik ben vrijwilliger voor De Kelder geworden, omdat ik een bijdrage wilde leveren aan de Amersfoortse cultuurscene. Na het vertrek van Erik van de Veen (nu werkzaam in de Tagrijn) kwam er een vacature vrij voor programmeur. Vanuit dit programmeurschap ben ik in februari van dit jaar, met het vertrek van de toenmalige directeur, aangesteld als zakelijk leider.
Beschouw je jezelf als één van de 'jongeren' onder de programmeurs?
- Niet als één van de jongeren, wel als één van de nieuweren. Ik behoor tot de nieuwe generatie programmeurs. Vergeleken met bijvoorbeeld Erik van de Tagrijn en Bert Dondorff van de Mezz heb ik inderdaad weinig ervaring. Ik denk overigens dat De Kelder mij destijds als programmeur heeft gekozen omdat ze vertrouwen in mijn bredere achtergrond hadden. Bij mijn aanstelling was Erik al weg en heb ik niet zoiets als 'een moment van overdracht' gekregen. Het duurde zeker een jaar om in mijn rol te groeien en goed op de hoogte te zijn van het nationale circuit.
Hoe omschrijf je een gemiddelde maand in De Kelder qua muziek?
- We hebben in totaal zo’n tien producties per maand, waarvan ongeveer vijftig procent live acts en vijftig procent dance-evenementen. De live acts bestaan voor de helft uit bands. We zijn af en toe op donderdag open en verder ieder weekend. Donderdag wordt veel gedaan aan programmering voor jongeren of multidisciplinaire activiteiten als de Sneaknacht, zoals we die ook van EKKO kennen. Vrijdag en zaterdag hebben we dance- en live-activitieiten. Met dance probeer ik om redelijk de breedte in te programmeren met onder andere drum 'n' bass, house-classics en goa. Met de bands zitten we vaak in het poprock-genre. Dit heeft voornamelijk te maken met de beschikbare budgetten. Je hebt in dit genre al snel een sterke band met een behoorlijke uitstraling. Naast bands hebben we ook vaste hiphop-avonden met dj’s, breakdance, mc-battles, live optredens en showcases met turntablism.
Wat is je mooiste programmering van het laatste jaar geweest?
- In 2005 vond ik de meest geslaagde band Coparck met Polarex. Leuk bezocht en muzikaal gezien een succes. Ik ben zelf ook trots om ook dit jaar weer Supernatural in De Kelder te hebben, dat is een heel grote organisatie. Het is leuk om dingen die eigenlijk te groot zijn voor De Kelder toch binnen te halen.
Wat zijn de voornaamste bezoekers van De Kelder?
- Vaak is dat een beetje nattevingerwerk en een gevoelskwestie. Maar het is prachtig dat net de resultaten van een landelijk onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Podia (VNP) binnen zijn. Deze resultaten waren podiumprofielen van zogenoemde 'kleine, middelgrote en grote podia'. De kleine podia hebben veel sociale cohesie en trekken voornamelijk veel jongeren als vaste bezoekers. De grote podia worden drukker bezocht, maar wel vaker éénmalig en voornamelijk door ouderen.
De podiumspecifieke rapportage van De Kelder meldt dat we - ondanks dat we in de groep 'kleine podia' zijn ingedeeld - toch veel kenmerken van een middelgroot podium vertonen. Dit heeft zijn voordelen voor de toekomst. Maar het betekent ook dat we ons nu iets meer moeten richten op de jongere doelgroep. Omdat we met deze onderzoeksresultaten een tastbaar meetinstrument in handen hebben, zal dat een beginpunt zijn van waaruit we verder gaan kijken naar programmering, marketing en beleidsstrategieën. Dat vind ik erg belangrijk, omdat in deze turbulente tijd duidelijk een traject moet worden uitgezet om de komende jaren tot de nieuwbouw te overbruggen.
Is het moeilijk om zonder al te veel geld te programmeren?
- Je moet je ambitie naar beneden bijstellen en jezelf de vraag stellen 'hoe zet ik mijn middelen zo goed mogelijk in?' Een voordeel is dat je door de kleinschaligheid kunt zeggen: 'ik heb gewoon niet meer geld te besteden'. Op dat moment is het aan de bands om te beslissen of ze wel of niet komen. Over het algemeen komen de bands wel voor een aangepast gage. Soms zijn de namen op je podium groter dan de reputatie van de zaal zelf. Dat vind ik erg leuk en dat zal ook de reden zijn dat we in het al genoemde onderzoek veel kenmerken van een middelgroot podium vertonen.
Welke muziek vind jij het leukst?
- Misschien een beetje flauw om te zeggen, maar ik vind veel muziek leuk en dat is ook inherent aan mijn beroep. Ik zou nog veel breder in mijn muzieksmaak willen zijn, voor mij is er ook nog veel te ontdekken. Ik heb bijvoorbeeld veel zin in Face Tomorrow op 16 april, dat vind ik een sterke en energieke band. Ik neem ook wel vaak demo-cd’s van De Kelder mee, die ik dan thuis draai. Zelf kom ik uit de meer rockgeoriënteerde hoek. Ik kan af en toe Fu Manchu opzetten om even lekker te beuken, maar heb ook mijn Johnny Cash momenten. Ik ben de laatste jaren wat milder geworden. Zou het de leeftijd zijn?
Perneau vind ik ook een goede band. Sterke liedjes. Ik ga binnenkort zelf op auditie bij de mannen van Perneau om twee liedjes voor te zingen. Wie weet...
Kun je in percentages uitdrukken hoeveel bands jou benaderen en hoeveel jij bands moet benaderen?
- Die is misschien wel 90%-10%. Maar uiteindelijk boek ik 90% van waar ik zelf achteraan ga en maar 10% van wat zich aanbiedt. Je moet mijns inziens altijd wel een beetje kijken naar de bands die de media-aandacht hebben, want je moet de optredens ook kunnen verkopen. Zelf de meest alternatieve podia moeten toch ook een commerciële inslag hebben.
Hoe sta je tegenover 'bandjeswedstrijden'?
- Ik ben op zich helemaal voorstander van bandjeswedstrijden, maar van de wildgroei van lokale bandjeswedstrijden in het kader van het Geheim van Utrecht (GvU) ben ik niet zo’n voorstander. We zijn nu wel op regionaal niveau aan het kijken wat er beter georganiseerd kan worden om een meer centraal aangestuurde wedstrijd te krijgen. Niet iedereen met een soundmixmachine en een kantine zou mee moeten kunnen doen in voorrondes van het GvU. De grootste klacht is dat een band van onvoldoende kwaliteit in 'Guppekutterveen' een bandwedstrijd wint en direct doorstroomt naar de regiofinale, terwijl in het Uur U of Starsound bands met een hoger niveau niet doorgaan. Er moet meer eenheid in de selectie zitten. Vanaf 2006 moet een nieuwe vorm van het Geheim van Utrecht klaar zijn: een centrale inschrijving in Utrecht. Vanuit daar wordt de selectie gemaakt welke band op welk podium gaat spelen. Je bent dan minder afhankelijk van de grillen van tientallen programmeurs. Dat is volgens mij een eerlijker systeem en een betere garantie voor kwaliteit.
Een nieuw initiatief wat we al dit jaar hebben is het Wildcard festival. Hier krijgen bands die wel opvielen, maar niet in de prijzen vielen, toch nog een kans te geven om door te gaan naar het GvU.
Hoe maken beginnende bands bij jou de meeste kans als ze geprogrammeerd willen worden?
- Allereerst door gewoon goed te zijn. Kwaliteit staat buiten kijf. En daarna vooral persoonlijk contact. Ik raad bands wel aan om even te wachten met een demo opsturen totdat je weet dat de programmeur echt iets voor jou kan betekenen. Bands moeten realistische doelstellingen hebben en niet gelijk demo’s naar Paradiso sturen en denken dat er dan iets mee gedaan wordt. Het is natuurlijk wel zo, dat uiteindelijk de aanhouder wint. Als je een leuk voorprogramma zoekt, denk je wel aan de bands die het vaakst hebben gebeld.
Hoe promoot je optredens het liefst?
- Het liefst wil ik de stad volplakken met posters. Dat werkt ook volgens mij het best. Er is tegenwoordig ook veel e-mailing en promotie op internet. Daar geloof ik ook wel in, maar je bereikt er niet alle mensen mee. Er zijn podia die posters hebben afgeschaft, maar ik denk dat je onbewust een poster altijd in je hoofd opslaat.
Maar ja, posters plakken mag niet! Dus we houden ons netjes aan de regels en gaan niet nachtbanjeren om ze stiekem op te plakken.
Wat zijn je persoonlijke doelen?
- Ik wil Amersfoort als popstad op de kaart zetten. Een belangrijke bijdrage leveren aan de infrastructuur van de popmuziek.
Ik ben jaloers op Utrecht. Bands die op de hoogte zijn van elkaar, die elkaar ondersteunen, elkaar kennen, naar elkaar komen kijken. Dat genereert automatisch meer publiek. Het leeft in Utrecht en er gebeurt wat. Er zijn daar ook meer speelmogelijkheden voor bands en dat zorgt voor een kwaliteitsontwikkeling. Al deze factoren brengen de Utrechtse popscene in een postitieve spiraal. In Amersfoort mis ik dat. Dat begint bij het bandaanbod, er moeten wel vaandeldragers zijn. Ik weet dat als ik Snatchin' Jenny, D.A.C. of, meer in de metalscene, Pleurisy of Whispering Gallery boek, de tent vol zit. Maar bands als deze zijn hier te weinig. Ik wil Amersfoort ook meer bij Utrecht betrekken om zo mee te groeien met de Utrechtse positieve spiraal.
De nieuwe lokatie is vermoedelijk pas in 2008 of 2009 klaar. Wat ga je tot die tijd doen om deze lokatie naam en faam te laten houden?
- Op korte termijn ga ik meer lokaal draagvlak in Amersfoort creëren om het aantal jongere, vaste, bezoekers omhoog te krijgen. Voor de toekomst, als de zaal vele malen groter is, zoek ik nu alvast draagvlak in Utrecht. Straks zijn we een belangrijke speler in het Utrechtse aanbod in de regio en zullen we misschien ook wel moeten concurreren met Utrechtse podia. We moeten ons nu ook in de regio zichtbaar maken.
Binnenkort in De Kelder o.a.:
Zaterdag 16 april 2005: Face Tomorrow + Awaiting Seasons.
Vrijdag 22 april: Utrecht Speelt Uit: SallySkunk en Ballerina Liberation Front.
Zaterdag 07 mei: 2005 The Apers + Wagtale
Kelder-programmeur Waldo Volmer: "Ik ben jaloers op Utrecht"
Volmer wil Amersfoort muzikaal op de kaart zetten
Het zijn turbulente tijden voor De Kelder in Amersfoort. Het poppodium krijgt over een paar jaar een grotere vestiging in het nieuw te bouwen Eemcentrum. Programmeur en zakelijk leider Waldo Volmer moet De Kelder op de kaart zetten en voorbereiden op de veranderingen. Hoog tijd voor een gesprek in het kader van de rubiek 'De Programmeur'.