Denkend aan Utrecht zie ik weidse landschappen voor me: brede voren, getrokken door postrockende groepen als We vs. Death, Sennen of Vehicle. Op sommige momenten althans, als het genieten verloopt via uitgesponnen instrumentale paden. Wanneer op de binnenkant van geloken oogleden een caleidoscoop haar fraaie beelden in slow motion projecteert; pure uitbeelding van inbeelding zonder kompas. Doelloos, maar wel trefzeker. Denkend aan datzelfde Utrecht – wees gerust: inmiddels met beide benen terug op vaste bodem – kom je al snel uit bij het plaatselijke platenlabel Zabel Muziek. Postrockleverancier avant la lettre voor het Utrechtse? Ook, maar niet alleen, zo blijkt bij nadere beschouwing.
Met het aanzwellende succes van We vs. Death is het namelijk de hoogste tijd geworden om eens dieper te graven in de wereld van Zabel Muziek. Op één van de eerste zonovergoten dagen van het jaar, zat ik met Zabelaar Mark Zuidema op een terrasje. Gespreksonderwerp: Zabel Muziek vs. 'Utrecht Postrock city'. Zabel Muziek als label lijkt meer dan het is, die aap komt al snel uit de mouw gekropen. Kort door de bocht komt het erop neer dat een groep bevriende muzikanten lasten en lusten deelt door samen op te trekken. Samen sterk staan in het woelige slagveld van de muziekwereld, dat is de oergedachte. Gestart met zes vrijwilligers, inmiddels op volle oorlogssterkte als kernkwartet is Zabel Muziek dan ook geen label zoals je je dat misschien voorstelt. Zabel Muziek helpt, biedt een paraplu, raad en daad; indien gewenst. Zabel Muziek tekent geen bands voor zijn ‘roster’; nee, ze zoeken gelijk gestemde muzikanten om mee op te trekken, schouder aan schouder mee te groeien, ervaringen en kennis mee te delen.
Zie daar het ‘mission statement’ van Zabel Muziek: het bundelen van krachten en werken als assistent voor enthousiaste artiesten die leven voor hun muziek. En hoewel in de inleiding anders zou doen vermoeden, is Zabel Muziek totaal geen postrocklabel zoals het - inmiddels ook steeds meer naar andersoortig werk lonkende- Canadese Constellation Records. Op dit moment brengt Zabel Muziek onder meer platen uit van de indiegitaarband Soda P, het experimentele Boy Ler en Utrechts postrocktrots We vs. Death.
Maar de vleugels reiken stukken verder dan postrock alleen. In de eerste plaats naar muzikanten die eerder genoemde passie gemeen hebben; actief zijn met hun eigen materiaal en het live kunnen waarmaken. Hoewel nog niet vertegenwoordigd binnen Zabel Muziek wordt ook een elektronische act niet bij voorbaat uitgesloten. Eenzijdigheid is des Duivels oorkussen voor Zabel; variatie is het credo. Bestaat er tussen artiest en Zabel Muziek ook die wederzijdse vonk, dan treedt het label niet op als de allesbepalende moloch, maar zet het zich in om de muzikant in alle vrijheid te begeleiden. Een EP op cd of 7”? Kies maar. Opnemen in Zabel Muziek’s eigen studioruimte (waar bijvoorbeeld Boy Ler, Mercy Giants en We vs. Death hun (nieuwe) platen hebben vastgelegd), of liever elders? Prima. Is een vriendje HKU-student en maakt hij het artwork? Top! Vrijheid gaat voor alles. Zolang de bands vooral maar hun eigen ding kunnen doen, dan zorgt Zabel Muziek desgewenst voor de rest. Met een website, nieuwsbrief, live-avonden in EKKO of door het land (Vera, OCCII) en hand- en spandiensten bij de fysieke productie van de plaat of distributie. Zo heeft Zabel door eigen ervaringen intussen contact opgedaan met een Oostenrijkse cd-perserij en een Tsjechische vinylfabriek.
Een helpende hand op de achtergrond, een duwtje en steuntje in de rug dus. Daarnaast doen de bands zelf natuurlijk ook nog een hoop aan promotie en nemen ze elkaar meer dan eens op sleeptouw als voorprogramma’s. Om maar een dwarsstraatje in te slaan. Zodoende verwordt de Zabel Muziek-club dan ook tot een waar, tot een deze-vuist-op-deze-vuist-en-samen-eendracht-maakt-macht-collectief.
De huidige staat van dienst mag er dan ook al zonder meer zijn. Mercy Giants, Tse Tse Airline, Belanov en de nieuwste aanwinst Sennen; ze zijn allemaal present onder de moederlijke vleugels van de Zabelzwaan. Maar je bent nergens zonder ambities. Zabel Muziek stelt bij monde van Mark Zuidema labels als Def Jux of Constellation als grote voorbeelden. Hoewel tijd- en geldgebrek het vooralsnog moeilijk maken, zou het in totale vrijheid te werk gaan, zonder concessies te hoeven doen – 'dat zou het einde van Zabel betekenen' – de ultieme droom zijn, vooral als net de volgende stap gezet kan worden, wie weet zelfs internationaal.
Zabel Muziek en ‘haar’ artiesten hebben het hart kortom op de juiste 'indie'- plek zitten. Het moge dan ook duidelijk zijn dat Zabel voor het Utrechtse onafhankelijke muziekgebeuren een absolute aanwinst genoemd mag worden. 3VOOR12/Utrecht zal dan ook met haviksogen haar releases volgen, net als de liveverrichtingen van de Zabel-bands. En verklaart hierbij meteen het 3VOOR12/Utrecht-Postrockdossier voor geopend…
Het Utrechtse Zabel Muziek deelt de liefde voor de wielersport met de heren van Kraftwerk; ze vernoemden het platenlabel zelfs naar Erik Zabel, zoals bekend een succesvolle wielrenner. Teutoonse elektronica ontbreekt nog in de schare bands die hun platen onder de hoede van Zabel Muziek uitbrengen. Maar een postrocklabel pur sang is Zabel Muziek ook allerminst te noemen. Misschien zelfs geen label in de normale zin van het woord.