Op Valentijnsdag werd de Utreg Massive compilatie-cd, met de welluidende titel ‘Utreg Massive Strikes!’, gepresenteerd in Theater de Kikker. Een schijfje met twaalf tracks van leden van dit Utrechtse collectief DJ’s en producers, onder wie Westrum en Bong-Ra (bekend van de soundtrack van MTV’s ‘Bikini Bandits’), voor een zacht prijsje te koop bij CD-winkels en tijdens drum&bass-avonden. Nu, een maandje later, vroeg 3VOOR12/Utrecht zich af: hoe zijn de reacties? En verkoopt ‘ie ook een beetje?
'Als een tiet! is het ondubbelzinnige antwoord van Utreg Massive-lid Westrum. 'We hebben er 500 laten persen, en daarvan zijn er nu nog 250 over. Die worden nu waarschijnlijk door Lowlands of Triple Vision in Europa gedistribueerd. We krijgen veel positieve reacties van DJ’s en publiek. En nu de cd ook naar tijdschriften als LiveXS en de OOR is gestuurd, is het ook het wachten op de recensies begonnen.' Toch blijft daarbij de vraag hoe de cd gefinancierd is? UM is toch nog niet echt een organisatie met eigen vermogen? 'Dat klopt', zegt Westrum, 'maar we hebben met z’n vieren het geld ervoor neergelegd, En na de eerste verkopen hebben we de productiekosten er nu in ieder geval al uit. Er zit zelfs al een tweede compilatie aan te komen, en een eigen platenlabel.'
En dat terwijl het breakbeatcollectief nog maar een half jaar bestaat. In augustus 2003 werd door een clubje van ongeveer twintig Utrechtse DJ's en producers besloten dat het hoog tijd werd voor één overkoepelende organisatie, die alle breakbeatcrews in de stad bij elkaar bindt. Samenwerking in plaats van rivaliteit, dat idee. En het lijkt goed te werken: onder het rood-witte logo’tje van Utreg Massive zijn sindsdien veel feesten opgekomen in plekken die voorheen ondenkbaar waren: de Inhof (de oude Dansfabriek), Chez Bébé (het ietwat troosteloze café van studentencomplex IBB) en homodisco de Roze Wolk, ze vormen slechts nog maar een greep uit het aanbod.
'Blijkbaar is zelfs in een kleine stad als Utrecht gewoon genoeg DJ-talent en publieksinteresse te vinden om al die evenementen succesvol te maken', probeert Westrum die tendens te verklaren. 'Utreg Massive is nu als organisatie een beetje aan het uitkristalliseren, Zo worden we binnenkort een stichting of een vereniging, en willen we van de twintig man met wie we destijds begonnen, er in ieder geval acht overhouden die er echt serieus mee bezig zijn. Natuurlijk, er zijn altijd mensen die geen tijd hebben om er zo intensief mee bezig te zijn, maar ook die willen allemaal wel op een bepaalde manier blijven helpen. Iemand als Bong-Ra gaat binnenkort bijvoorbeeld touren door Europa, maar we kunnen bijvoorbeeld wel nog op hem blijven rekenen wanneer we flyers willen ontwerpen.'
'Door een stichting of vereniging te worden kunnen we bovendien een eigen platenlabel mogelijk maken, en bijvoorbeeld ook zelf zalen afhuren', legt Westrum verder uit. 'Zo gaan we op vrijdag 3 september De Helling afhuren voor een eigen Utreg Massive avond, waarop we groots uit willen gaan pakken: een theaterperformace, een live drum&bass-act, zoiets. Anders dan de gebruikelijke Structure-avonden in ieder geval. En een dergelijke avond zou dan weer genoeg geld moeten opleveren voor andere leuke projecten.'
Hoe anders was het een jaar of drie geleden. Toen Sage en Westrum medio '01 met hun tweemaandelijkse D&B-specials in de Vloer begonnen, was dat de enige regelmatige drum&bass-avond in Utrecht. Een avond die, nadat De Vloer in november '02 over de kop ging, bovendien een kort leven beschoren te zijn. 'Ik stond echt te huilen toen de Vloer dicht moest', aldus Westrum. 'Maar kort daarna hebben we Tivoli benaderd, en zij hebben toegezegd dat als we bij de eerste Structure-avond, op de moelijke datum 3 januari, meer dan 350 mensen trokken, we daar een vaste avond konden hebben.” Het werden er uiteindelijk meer dan 600', en de Utrechtse drum&bass-'boom was begonnen. Mede veroorzaakt door de uitverkochte eerste BlackOut-avond, later die maand in Tivoli, van het wereldberoemde Utrechtse D&B-label Black Sun Empire.
Hoe Westrum die opkomst van al die goedlopende drum&bass-feesten verklaart? Heel simpel: door het kansen gunnen aan nieuw talent. 'Toen Sage en ik hier in 2001 begonnen was de situatie nogal statisch. Er was een duidelijke gevestigde orde, beginnende DJ’s kwamen nauwelijks aan de bak. Wij hebben er werk van gemaakt om die beginnende DJ's ook een kans te geven, onder meer door de samen met Bong-Ra georganiseerde NEO-avonden in Theater Kikker.'
Structure en I.B.BASS hebben inmiddels ook zo’n policy van het ‘showcasen’ van nieuw talent, en ook de expedities naar andere steden zijn begonnen: zo mag Utreg Massive op 29 mei in de Arnhemse Goudvishal gaan uitpakken tijdens het gerenommeerde Forms Event, met de crews Backbreaks en Eskalation, en DJs als Flavour en Uncut Anger. Door de 'Utreg Massive Strikes!'-cd en de vele feesten lijkt Utrecht zich inmiddels op drum&bass-gebied behoorlijk in de kijker te hebben gespeeld : 'Andere steden kijken echt verwonderd op van wat hier gebeurt. Zo’n eenheid zie je elders niet.'
Utreg Massive: 'Zo'n eenheid als hier zie je nergens'
Jong breakbeatcollectief laat overal zijn sporen na
Op Valentijnsdag werd de eerste Utreg Massive compilatie-cd gepresenteerd in Theater Kikker. Een schijfje met twaalf tracks van leden van dit Utrechtse DJ- en producerscollectief, met o.a. Westrum, Timski en Bong-Ra. Nu, een maandje later, vroeg 3VOOR12/Utrecht zich af: hoe zijn de reacties? Verkoopt ie ook een beetje? Maar vooral: wat is überhaupt de gedachte achter Utreg Massive?