'Het begon eigenlijk helemaal niet serieus,' vertelt DJ Sjam, 'We stuurden een brak demootje op naar de mensen van de Grote Prijs en toen is het balletje gaan rollen.' Aangezien Sjams andere band, Zuco 103, de laatste tijd wat touren betreft op een wat lager pitje staat, kan Sjam al zijn vrije tijd in zijn MPC samplecomputer stoppen. 'Het is heerlijk om de hele dag te kunnen knutselen aan nieuwe beats; ik kan er nu echt tijd voor maken', vertelt hij tevreden.
Samen met toetsenist Yori (tevens actief bij C-Mon & Kypski) is Sjam verantwoordelijk voor het muzikale gedeelte van NBTD. Sjam doet het knip- en plakwerk van de samples en levert de scratches, terwijl Yori de beats verzorgt van alle bas- en melodielijnen.
'Sjam en ik kennen elkaar al sinds we vijftien waren. En ook Yori kennen we al zo’n vijf jaar', vertelt het derde NBTD-lid, VJ Rogier. 'Tussen ons bestaat een soort chemie waardoor we zowel in de studio als live helemaal los kunnen gaan.' 'Dat is ook onze kracht,', meent Sjam: 'We produceren een soort ongepolijste, rommelige, ranzige sound, die bij de Grote Prijs afstak tegen de veelal zuivere, gestructureerde en cleane beats van de andere deelnemers.'
Hoewel de muziek van Nobody Beats The Drum zeker raakvlakken kent met acts als DJ Shadow, Fat Boy Slim en Daft Punk, is de precieze sound van de groep echter vrij lastig te definiëren. Zo vindt ook Sjam: 'Door de Grote Prijs is onze muziek bestempeld tot Dance. Enerzijds is dit OK, omdat we immers uptempo, dansbare elektronische muziek maken. Maar anderzijds denkt men al snel aan stampmuziek of figuren als Tiësto. En daar heeft onze muziek weer totaal niets mee te maken. Onze muziek is dansbaar en wat experimenteler, maar ook weer niet abstract.'
Nog een verschil met andere live dance-acts is dat de beelden die VJ Rogier tijdens de optredens van NBTD projecteert, synchroon lopen met de muziek. 'Per nummer heb ik bepaalde sets met videobeelden, die echt bij de muziek passen. Die beelden zijn als het ware geïntegreerd met de muziek, waardoor het VJ-gedeelte een echte meerwaarde heeft in het optreden,' legt Rogier uit. Te denken valt hierbij aan Eboman, één van de pioniers in Nederland wat betreft het combineren van audio- en videomateriaal.
Behalve de optredens die het winnen van de Grote Prijs de band direct (o.a. Extrema en Dance Valley) en indirect (Bitterzoet, Tivoli De Helling en De Melkweg) heeft opgeleverd, is NBTD momenteel ook vaak in de studio te vinden. 'Het is een grote kinderdroom van ons om een keer een 12” of EP uit te brengen. Er wordt nu iets verwacht van NBTD. Bovendien zijn we ons door die optredens ook zo blijven ontwikkelen, dat het hoog tijd wordt dat we iets uitbrengen,' aldus Sjam en Rogier.
Daarnaast lijkt het de bandleden leuk om in de verre toekomst een Utrechts platenlabel op te starten waar Utrechts kwaliteit op kan schitteren. 'Er gebeurt op muziekgebied steeds meer in Utrecht', vertelt Rogier. 'Als je in onze eigen scene kijkt, kom je meteen al namen tegen als C-mon & Kypski, Illicit en 6 Of Your Best Friends. Stuk voor stuk acts die momenteel echt goed bezig zijn.' Wees dus op je hoede: NBTD heeft grootse plannen!
De ranzige sound van Nobody Beats The Drum
Winnaars GP Dance: 'Bij dansmuziek denkt men al gauw aan stampwerk'
Sinds het winnen van de Grote Prijs categorie Dance afgelopen jaar is het project Nobody Beats The Drum van Utrechters Sjam, Yori en Rogier in een stroomversnelling geraakt. Tijd om even gas terug te nemen en 3VOOR12/Utrecht te vertellen over het wie, wat, hoe en waarom van NBTD.