'Combi muziek en wedstrijd deugt van geen kant’

Bandjescompetities: De lange weg naar Tivoli

Elias Kamstra, ,

Terwijl in dB's afgelopen weekend de 'Clash Of the Titans' begon, werd in Woerden de finale van het Geheim van Babylon afgewerkt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de Kleine Prijzen van Amersfoort, Nieuwegein en Yumbo, het Geheim van Starsound of de Slag om de Wetering. Om over het Uur U, dat volgende week in Tivoli zijn finale beleeft, en het Geheim van Utrecht nog maar te zwijgen. Bandjeswedstrijden, wat zijn ze nog waard tegenwoordig? Een reportage.

Bandjescompetities: De lange weg naar Tivoli

De afgelopen jaren zijn de bandjescompetities in de provincie Utrecht als ware paddestoelen uit de grond geschoten. Rond december elk jaar begint het seizoen van de bandjeswedstrijden, en beginnen vele bands hun tour door de hele provincie. Iedereen hoopt uiteindelijk in een uitverkocht Tivoli terecht te kunnen komen tijdens de finale van het Geheim van Utrecht, maar de meeste bands zullen op hun route naar eeuwige roem stranden in dunbevolkte buurthuizen. Zijn we in Utrecht al moe van alle competities, of zijn deze avonden juist beeldbepalend en zeer belangrijk voor de provincie? Freddy Scheerder, organisator van het Geheim van Utrecht, vindt het laatste. Dat het aantal competities in de hele provincie zo toegenomen is, komt volgens hem doordat er vanuit meerdere mensen en podia initiatieven zijn gestart om ook elk hun eigen bandjeswedstrijd te organiseren. Dit enthousiasme vanuit de provincie moet volgens hem ook zeker aangemoedigd worden. Bovendien hebben een aantal wedstrijden een paar jaar niet meegedaan als voorronde van het Geheim van Utrecht- Azotod in De Meern en de IJsbreker in Leusden bijvoorbeeld. Daardoor was de organisatie genoodzaakt andere voorrondes uit te schrijven om genoeg afgevaardigden te krijgen voor de semi-finale van 'Het Geheim'. Nu de Azotod en de IJsbreker wél weer een voorronde organiseren komt het totaal aan competities op zestien. Kritiek op deze competitie-overdosis en vooral op de kleine zalen die vaak slechtbezochte bandjesavonden organiseren, wuift Scheerder dan ook weg. ‘Natuurlijk is het zo dat een wedstijd als het het Uur U een goed bezochte competitie is. Bovendien biedt die organisatie de deelnemende bands veel mogelijkheden, optredens in De Helling bijvoorbeeld. En dat maakt het Uur U al gauw veel prestigieuzer. Ook de selectie is erg streng, maar dat is natuurlijk nog geen reden om bijvoorbeeld de nummers een, twee en drie door te laten gaan naar het Geheim, en zodoende andere, kleinere bandjescompetities overbodig te maken.’ Aldus Scheerder. Toni Peroni, organisator van het Geheim van Starsound, vindt dat een combinatie van muziek en wedstrijd ‘van geen kant deugt.’ Sinds twee jaar organiseert de ex-drummer van Het Goede Doel in zijn eigen Starsound Studio’s deze voorronde van het Geheim van Utrecht. Wel vindt Peroni het heel belangrijk dat bandjes de kans krijgen te spelen en om gezien te worden. Hij van mening dat wedstrijden wel bestaansrecht hebben. Zijn eigen wedstrijd uiteraard niet uitgezonderd. ‘Vijf voorrondes en een finale laten zien er dat er gigantisch veel bands zijn die willen spelen.’ Of het nu komt doordat het Geheim van Starsound een stadswedstrijd is en de veelal Utrechtse bands hun aanhang niet helemaal de provincie door willen sturen, of niet, Peroni mag allerminst klagen over de bezoekersaantallen van zijn voorronde. Anders ligt dat voor de organisatoren van de Meernse Popnachten. Vanwege de achterblijvende bezoekersaantallen van de vier voorrondes die jaarlijks in het Meernse poppodium Azotod georganiseerd worden, gaat De Meern dit jaar over op een eendaags festival. Het nieuwe festival, Life for Live, zal begin april de Meernse afgevaardigde voor het Geheim moeten brengen. Toch leveren dit soort bandjeswedstijden soms bijzonder rare tangconstructies op. Een vergelijkend warenonderzoek leert dat sommige band aan een handjevol competities tegelijk meedoen, om op die manier toch zoveel mogelijk kans te maken in de halve finales van het 'Geheim' terecht te komen. Zo mag funkrockformatie No Needles -uitgeschakeld semi-finalist tijdens het Uur U- toch aan de Halve Finales van het Geheim meedoen, door het winnen van de Kleine Prijs van Yumbo in Bunnik. En is ook een andere uitgeschakelde semi-finalist van het Uur U, nu-metalband Inumane, al in een behoorlijk waslijst aan wedstrijden te bewonderen geweest. Tijdens twee van die wedstrijden, de Kleine Prijs van Nieuwegein en de Slag om de Wetering in Houten. kwam de band -standplaats: Utrecht- zelfs als winnaar uit de bus. 'We doen vooral aan al die wedstrijdjes mee om onszelf in de picture te spelen', vertelt Inumane-drummer Dimitri de Vink. ‘Naast het winnen van een plek in het Geheim organiseren veel podia namelijk een festival waar de winnaars van de voorrondes kunnen spelen. Zo spelen wij, als winnaar van de Kleine Prijs van Nieuwegein komende zomer op het Geinbeat-festival, en hebben wij onlangs nog een showcase kunnen doen op Eurosonic. Een gebrek aan podiumervaring hebben wij in ieder geval niet, op die manier.’ Bovendien levert het meedoen aan deze wedstrijden Inumane -behalve finaleplaasten- ook nog wat anders op. Zo onstaan er bijvoorbeeld contacten met andere bands waarmee de groep in de toekomst eventueel samen wil gaan optreden. Zelf vindt De Vink dat zijn band het niveau van een hobbybandje in ieder geval 'al lang is overstegen'. Op de vraag die ook andere bands regelmatig op hem afvuren -waarom Inumane überhaupt nog aan al die competities meedoet- is het antwoord van De Vink dan ook kort maar krachtig: omdat ze het leuk vinden om te spelen. Inumane is echter ook realistisch en zet niet al haar pijlen op de competities. Vooralsnog gaan ze daarom ook vooral van hun eigen kracht uit. Zo proberen ze hun muziek ook via andere kanalen aan de man te brengen, bijvoorbeeld door festivals en zalen door heel Nederland aan te schrijven. Middels nieuwe cd-opnames -gepland voor mei- hoopt de band bovendien ook meerdere podia te interesseren. Helaas voor veel Utrechtse bands zal de eerste demo echter niet meteen de ruwe diamant zijn waar ze op hopen, maar zullen zij -om die juweeltjes bij te slijpen- toch allereerst nog die lange weg naar Tivoli moeten bewandelen.