Drum 'n' bass-collectief Black Sun Empire maakt internationaal furore Drum 'n' bass-collectief Black Sun Empire maakt internationaal furore

'Vasthouden aan Utrecht is ons te beperkend.'

, Jacco Hupkens,

Drum 'n' bass-collectief Black Sun Empire maakt internationaal furore

'Vasthouden aan Utrecht is ons te beperkend.'

Jacco Hupkens, ,

Tussen de stortvloed van drum 'n' bass-feesten in Utrecht, is het tweemaandelijkse Black Out een vreemde eend in de bijt: in tegenstelling tot de andere feestjes, komen bij Black Out grote namen als Optical, Matrix en Bad Company opdagen. Black Sun Empire, de drie Utrechtse producers achter deze avond, draaien op hun beurt vrijwel wekelijks in het buitenland: deze maand is er de Australische tour, in juli volgt de VS. 'Vasthouden aan Utrecht is ons te beperkend.'

'Vasthouden aan Utrecht is ons te beperkend.'

Tussen de stortvloed van drum 'n' bass-feesten die Utrecht sinds een jaartje overspoelt, is het tweemaandelijkse Black Out een vreemde eend in de bijt: in tegenstelling tot de andere feestjes (met meestal Utrechtse of andere Nederlandse dj's op de poster) komen bij Black Out grote artiesten als Optical, Matrix en Bad Company opdagen. Black Sun Empire, de drie Utrechtse producers achter Black Out, draaien op hun beurt vrijwel wekelijks in het buitenland: deze maand is er de Australische tour, in juli volgt de VS. Hoe het internationaal opererende Black Sun Empire zich tot de kleinschaliger drum 'n' bass-crew Utreg Massive verhoudt? Milan Heyboer van Black Sun Empire kan er kort over zijn. 'We vinden het leuk wat ze doen, maar we hebben wel het gevoel dat er een overkill is aan drum 'n' bass-feesten in Utrecht.' 'Tegenwoordig moet je echt een grote naam als Optical hebben om Tivoli vol te krijgen', legt hij uit, 'dat was vroeger wel anders. Bij Structure (de maandelijkse drum 'n' bass-avond van Sage & Westrum in Tivoli, JH) merk je dat ook, bij die laatste editie waren ook erg weinig mensen. Men slaat tegenwoordig gewoon drum 'n' bass-feesten over, omdat er te veel zijn. Daar wordt niemand beter van.” En dat terwijl het voor BSE al niet vlekkeloos begon, dat contact met de andere drum 'n' bass-organisatoren in Utrecht. 'In januari 2003 was onze eerste Black Out gepland, we waren daarover al een half jaar aan het praten met Tivoli. Maar toen vlak daarvoor de Vloer over de kop ging, leek het ineens alsof wij daar handig gebruik van maakten. Alsof wij er ineens met de buit vandoor gingen. Dat werd ons toen nogal kwalijk genomen', vertelt Micha. Inmiddels is de lucht alweer opgeklaard, al waakt BSE er wel voor om niet een specifiek Utrechtse drum 'n' bass-avond neer te zetten. 'Er is ons wel gevraagd om Utrechtse drum 'n' bass-dj's te programmeren, maar wij pakken het internationaler aan. Vasthouden aan Utrecht is te beperkend.” Een lovenswaardige gedachte, maar is het überhaupt wel lucratief om juist in een kleine stad als Utrecht een avond met zulke grote namen te organiseren? Micha: 'Soms wel, soms leggen we erop toe. We schommelen zo’n beetje rond het 'break-even point', meestal rond de zevenhonderd bezoekers. We huren Tivoli ook af, dus wij lopen het financiële risico. We kunnen wel rondkomen van de muziek, zo’n anderhalf jaar geleden zijn we alle drie gestopt met onze studie om fulltime met BSE bezig te zijn.” De dj-carrière heeft sindsdien in ieder geval een flink hoge vlucht genomen. “Het afgelopen jaar hebben we ongeveer veertig keer opgetreden, waarvan slechts zeven keer in Nederland.” Bovendien kwam in januari, verspreid over vier 12-inches en twee cd's, Black Sun Empires debuutalbum ‘Driving Insane’ uit. Het leverde veel lovende kritieken op. 'Door de binnen- en buitenlandse pers is er positief gereageerd en ook van collega-producers hebben we veel goede reacties gekregen. We hebben besloten het album voor een zacht prijsje op dubbel-cd uit te brengen om ook de mensen zonder platenspeler een kans te geven het te horen en nu zie je dat Engelse internet-winkels ‘m voor 25 pond verkopen. Terwijl wij ze voor tien euro aan platenzaken leveren. Maar ach, dat is dan ook een soort compliment.' Hoe is trouwens de rolverdeling tussen de drie heren (naast Micha en Milan ook René Verdult, vanavond niet aanwezig) in de BSE-studio? Micha: 'Het komt eigenlijk bijna nooit voor dat we alle drie tegelijkertijd in de studio zijn. Ieder sleutelt op eigen houtje wat aan een nummer, voegt het zijne toe, en als het uiteindelijk af is heeft iedereen ongeveer een gelijke inbreng kunnen leveren. We brengen iets ook alleen maar uit als we er alle drie tevreden over zijn.” Uiterst democratisch dus. Zijn er trouwens nog plannen aangaande nieuwe releases? 'Na de zomer gaan we daar eens over praten. Voorlopig hebben we nog tours in Australië en de VS om mee bezig te zijn. We zijn wel al druk met het opzetten van een nieuw label, voor wat rustiger muziek dan we nu maken. Wij hebben de neiging om nogal flink te beuken en als je ineens langzamer, rustiger muziek op BSE uitbrengt, maakt dat een rare indruk.” Al enig idee wat de naam wordt? 'Er zijn twee opties, we hebben nog niet besloten”. Of BSE op korte termijn nog wat gaat uitbrengen van Rawthang (Noorwegen) of Benjie (VS), twee artiesten die voorheen platen op het BSE-label hebben uitgegeven, is nog onduidelijk: 'Rawthang is bezig met het opzetten van hun eigen platenlabel, ongeveer zo als wij het in 2002 hebben gedaan. Maar dat is vrij moeilijk in een land als Noorwegen, met niet bepaald een gigantische markt. Van Benjie hebben we al een tijd niets gehoord, hij is op dit moment bezig met andere dingen in Japan. Hij had op een gegeven moment een single die ontzettend populair was (‘Power Pills’), die zou worden uitgebracht op het label van MC Rhyme Tyme. Maar dat duurde erg lang en op een gegeven moment was hij het wachten zat. Je moet veel geduld hebben voordat je muziek op een groot label uitgegeven wordt.” Hoe ziet BSE, tenslotte, zijn eigen toekomst? Milan: 'Het is wel een bijzondere tijd voor drum 'n' bass, je ziet dat de grondleggers van het genre er mee uitscheiden. Het is nu de vraag welke richting het genre op gaat. Ik zelf denk dat ik op een gegeven moment wel een beetje genoeg heb van deejayen in clubs. Ik zie mezelf wel met apparatuur op een podium live-muziek maken, op een festival. Al zou in zo’n geval de muziek wel meer de commerciële kant op moeten.” 'Ik denk niet dat ik over tien jaar nog aan het deejayen ben', vult Micha aan. 'Het moet wel interessant blijven en ik ga niet door blijven draaien voor het geld. Als ik muzikaal niets meer te melden heb, ga ik iets anders doen.”

nu op 3voor12