Black Market Audio put uit Blaxploitation, B-films en sleazy commercials Black Market Audio put uit Blaxploitation, B-films en sleazy commercials

Dance-duo treedt op tijdens Utrechtse Museumnacht

, Suzanne Verhoog,

Black Market Audio put uit Blaxploitation, B-films en sleazy commercials

Dance-duo treedt op tijdens Utrechtse Museumnacht

Suzanne Verhoog, ,

Obscure funk, de sfeer van oude detectives als de Wrekers, van Blaxploitation, en B-films. Het komt allemaal als één jaren '70 soundtrack voorbij. Black Market Audio selecteert haar samples en invloeden veelal uit vergeten of onontdekte hoek. Het duo slaat vooral aan in Japan, Italië en Noord Amerika. In thuishaven Utrecht luisteren ze vrijdag de opening van de tentoonstelling ‘Pop Utrecht’ op.

Dance-duo treedt op tijdens Utrechtse Museumnacht

De nieuwste single ‘Get Down’ doet het erg goed in de VS, Canada, Italië en Japan en wordt daar gebruikt in commercials en een tv-serie. In Japan wordt de single van het Utrechtse duo Black Market Audio zelfs speciaal voor de lokale markt uitgebracht. De 12" bevat naast de single nog een remix van onze Nederlandse electro-funker Bastian en een remix verzorgd door Fredo, een van de bekendste Japanse dance-producers. Zelf zijn ze nog niet in Japan geweest, maar dat staat zeker op de planning nu de laatste hand wordt gelegd aan hun tweede cd. Tevens treedt Black Market Audio vrijdag 18 juni op tijdens de Museumnacht in het Centraal Museum. Hoogste tijd om rond de tafel te gaan zitten met het veelzijdige Utrechtse dance-duo, oftewel Bert Taken alias Prof. Wah! en Arjo Van Loo alias E-smog. Ook blikken we exclusief vooruit via nummers van het aanstaande album. Obscure funk, oude detectives zoals de Wrekers, Blaxploitation, en B-films. Het komt allemaal als één jaren ‘70 soundtrack voorbij. Na een geschiedenis in bandjes vanaf 1983 (Prima Volta, Koro Brothers en Braineaters) besluit het duo in 1998 samen verder te gaan. De naam Black Market Audio is niet zomaar tot stand gekomen. Bert en Arjo wilden bewust geen doorsnee-naam met ‘the’ ervoor. Dus zochten ze naar iets wat meer verwant is aan hun liefde voor vergeten en foute jaren '60 en '70 (film-) muziek en tweedehands markten en zaakjes. Een tweedehands instrumentenwinkeltje in Los Angeles genaamd ‘Black Market Music’ bood uitkomst. Arjo verzekert dat ze in ieder geval al 500 fans hebben. Van hun debuut ‘Autorama’, uitgebracht in 2001 zijn namelijk wereldwijd 500 exemplaren verkocht. Het tweetal krijgt veel fanmail van over de hele wereld en hun populariteit liegt er buiten de landsgrenzen niet om. In 2002 was het nummer ‘Get Down’ te horen in de in de VS en Canada bekende cultserie ‘Queer As Folk’. Een half jaar later gebruikte de Italiaanse firma Buffetti de track voor een reclame en ook sierde het één jaar lang een Amerikaanse bier-commercial. ‘Autorama’ is tevens verschenen op het Japanse label Squirmdesign en in Italië op V2. Diverse nummers van Black Market Audio verschenen ook op Nederlandse en internationale verzamelalbums. Er was zelfs even sprake van dat een aantal nummers van het album gebruikt zouden worden voor de soundtrack van de laatste Austin Powers-film 'Goldmember'. Bert legt uit: "Alle papieren waren al ondertekend, maar in Hollywood willen ze eerst alle rechten hebben. Uiteindelijk hebben we verloren van Fatboy Slim. Nou ja, ook niet de minste op dance-gebied én een groot voorbeeld voor ons.” Arjo daarover: "Ook wij willen (zoals Fatboy Slim) graag remixen van artiesten gaan uitbrengen.” Het duo is nu bezig met een remix voor de Nederlandse surfband The Longhorn Devils. Samenwerken met gastvocalisten, zoals C-Mon bijvoorbeeld deed voor zijn recente album 'Cereal', ziet het tweetal daarentegen niet zo zitten. Bert: "We maken veel liever instrumentale muziek met wat lekkere samples er doorheen gemixt.” Arjo: "Mixen van geluiden is toch wel ons sterke punt. Bovendien is instrumentale muziek voor ons veel uitdagender.” Die populariteit buiten Nederland is volgens Bert vanzelf tot stand gekomen. "Tja, Nederland loopt niet echt warm voor instrumentale muziek en via een Italiaans retro-tijdschrift zijn we in contact gekomen met de Japanse markt. Uitwisselen van cd’s en dergelijke. Via publisher BMG en platenlabel Supertracks Records ging het balletje helemaal rollen.” Spontaan laat Bert een aantal oude plaatjes met geweldige covers zien, vaak afkomstig van rommelmarkten en -uiteraard- van de vrijmarkt. Arjo legt uit dat ze ook gebruik maken van library muziek. "In de jaren ’60 en ’70 had je de zogenaamde ‘library music’ of ‘stock music’. Deze muziek is speciaal gecomponeerd voor radio en tv-reclames, documentaires en av-produkties. Zo kon iedereen tegen een lage prijs samples gebruiken zonder apart toestemming te hoeven vragen. Eigenlijk behoorlijk foute en slechte muziek, maar later geherwaardeerd en nu enorm populair.” De lay-out van het binnenhoesje van ‘Autorama’ heeft ook een typische ‘library music’ indeling. De nummers zijn weergegeven met achtereenvolgens tijdsduur, aantal beats per minute en het genre (movie, funk of disco). De instrumenten die het tweetal gebruikt stammen vanzelfsprekend uit dezelfde tijd als de muziekbronnen. Zo wordt er in de studio bijna uitsluitend gewerkt met absolute topapparatuur uit de jaren ’60 en ‘70. Uit praktische overwegingen ontbreekt een computer echter niet. Arjo: "De vorige cd hebben we nummer voor nummer opgenomen, het fijne is nu dat we tegelijkertijd aan verschillende nummers kunnen werken en ze gewoon kunnen opslaan.” Vol trots laat gitarist Bert de kast zien met oude effectpedalen. Tevens laat hij een paar nummers horen van het nieuwe album, dat waarschijnlijk na de zomer zal verschijnen. De gitaar wordt erbij gepakt en met het speciale ‘ColorSound vintage effectpedaal’ laat hij het ‘dirty, sleazy seventies-geluid’ horen (Blaxploitation). Dit is onder andere goed te horen in het nummer ‘Hold It, Brother!’ van hun eerste cd. Bert legt uit dat ze samples gebruiken, maar dat deze nooit het nummer dragen. Niet zoals MC Hammer met ‘U can’t touch this’ ooit deed dus, waarin overduidelijk de sample van het nummer ‘Superfreak’ van Rick James gebruikt is. "In de loop van het nummer valt er van alles af. De nummers hangen niet aan een sample vast, we proberen zoveel mogelijk een eigen draai aan de nummers te geven.” Hij laat de kale samples horen van het nieuwe nummer ‘Spoetnik Cafe’, die hij heeft opgenomen van een oude detective-serie. In de definitieve versie zijn de samples erin verweven. Je hoort ze wel, maar zeer op de achtergrond. Bert over zijn pseudoniem Prof. Wah!: "Wah! komt eigenlijk van het Wahwah geluid van het effectpedaal en Prof. omdat ik les geef in multimedia.” Arjo: "E-smog betekent ook wel vervuiling die wordt veroorzaakt als je onder elektriciteitskabels staat, een soort van elektrische vervuiling dus”, natuurlijk met een knipoog naar hun muziek. Arjo over de toekomst: "We willen graag een eenheid vormen tijdens optredens. We treden meestal op met VJ Steady Cam die voor de obscure jaren ’70 beelden zorgt. Je merkt ook dat het publiek dit zeer waardeert.” Bert geeft aan dat ze echt gaan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Arjo: ,,We voelen ons meer thuis in kleinere zalen met een intieme sfeer en een selectief publiek.” Tijdens de Museumnacht 18 juni a.s. treedt Black Market Audio voor het eerst sinds lange tijd weer op in Utrecht. Hierna duikt het tweetal de studio in om hun tweede cd af te ronden, die ze na de zomer hopen te presenteren. Black Market Audio Te zien: Centraal Museum, vrijdag 18 juni 2004 23.30 uur. Het optreden vindt plaats in het kader van de Utrechtse Museumnacht. In verband met de opening van de tentoonstelling 'Pop Utrecht' is er gratis toegang tussen 20.00 en 21.00 uur, daarna alleen met ticket voor de Museumnacht.

nu op 3voor12